משרד התחבורה יתיישר? האו"ם פרסם מהדורה חדשה ומעודכנת של מדריך ההמלצות לשינוע חומרים מסוכנים
מטרת ״הספר הכתום״ הינה לספק המלצות כדי להבטיח הובלה וטיפול בטוחים בחומרים מסוכנים, וכדי לוודא הגנה על בטיחות ובריאות האוכלוסייה
בימים אלה פורסמה מהדורה עדכנית חדשה של "הספר הכתום" של ההמלצות המלצות בנושא שינוע חומרים מסוכנים, מהדורה 23 (2023). המדריך זמין להורדה בחינם.
המהדורה החדשה כוללת מספר שינויים ועדכונים, תוך קידום מחויבות להגנה על הסביבה. במהדורה החדשה נוספו מספר מספרי או"ם חדשים לחומרים מסוכנים שונים.
נוספו הוראות חדשות המסדירות הובלה של סוללות נתרן-יון, ציוד לפיזור של חומרים המיועדים לדיכוי אש, דיסילאן, גליום המהווה רכיב בתוך מוצרים, ומלח טריפלואורומתיל-טטרזול-נתרן באצטון.
במהדורה החדשה של המדריך הקלו בדרישות לגבי שינוע של חלק מהגזים הדחוסים מקבוצת סיווג סיכון 2.2, הגדילו את הנפח המותר להובלה תחת הגדרת כמויות מוגבלות (limited quantities), ללא סיכונים נוספים.
במהדורה החדשה של המדריך נוספו שלושה מספרי או"ם חדשים ובוצעו שינויים בהנחיות לגבי המלצות להובלה של כלי רכב המונעים על ידי מצברים חשמליים.
עוד חידוש במהדורה החדשה הינו מתן פטור מסיווג להובלה של תאים וסוללות מתהליכי ניסוי ושל דוגמאות אב-טיפוס מתהליכי טרום ייצור.
בעקבות הלקחים שהופקו ממגפת הקורונה, ניתן פטור מסיווג להובלה של ממברנות ניטרוצלולוזה המיועדות לשימוש במכשירים וערכות לבדיקות מהירות.
לדוגמא: ערכות לבדיקת הריון, ערכות לבדיקת קורונה (COVID-19) ולערכות לבדיקת מחלות זיהומיות אחרות, בנוסף על ההקלות שהוכנסו במהלך מגפת הקורונה לצורך שינוע מהיר של חיסונים.
הוחמרו התנאים להובלה של טטרמתיל-אמוניום הידרוקסיד, הכולל גם הגדרה של מספר או"ם חדש לריכוזים של החומר שאינם פחותים מ-25%.
במדריך החדש נוספו הגדרות של מגבלות ריכוז לתמיסות מרוכזות וחמות של אמוניום חנקתי.
במהדורה החדשה נוספה הבהרה לגבי סיווג, סימון ושינוע של מוצרים פרמצבטיים כמו חיסונים שהנם ארוזים כבר באופן המוכן לשימוש מידי.
כמו כן עודכנו הדרישות לפלסטיק ממוחזר לשימוש באריזות של חומרים מסוכנים.
מטרת הספר הכתום הינה לספק המלצות כדי להבטיח הובלה וטיפול בטוחים בחומרים מסוכנים, וכדי לוודא הגנה על בטיחות ובריאות האוכלוסייה, על הסביבה ועל העובדים בתהליכי שינוע של חומרים מסוכנים, תוך הפחתת הסיכוי להתרחשות תקריות חומרים מסוכנים.
ההמלצות נקבעות בתיאום ובשיתוף של ארגונים בינלאומיים מובילים בנושא קידום ושמירה על בטיחות ובריאות האוכלוסייה והסביבה כמו WHO, IAEA, ICAO, IMO, FAO, OECD, UNECE, ILO, UNITAR ואחרים.
ההמלצות משמשות כבסיס להסכמים ולאמנות בינלאומיים, כמו ICAO, IATA, ADR ואחרים בנושא הובלה של חומרים מסוכנים וסחורות מסוכנות.
במדינות רבות, כולל בישראל, משתמשות בהמלצות אלה כבסיס לרגולציה לשינוע של חומרים מסוכנים, באופן שמקל על השינוע העולמי בים ובנתיבי מים, באוויר, ביבשה, בכבישים וברכבות ברחבי העולם.
המדריך מפורסם בשש השפות הרשמיות של האו"ם. בעבר בוצע תרגום חד-פעמי לעברית של המהדורה העשירית (1997), ובגלל השינויים הרבים שחלו במהלך עשרות השנים שחלפו מאז, יהיה ראוי שמשרד התחבורה יתרגם לעברית את המהדורה העדכנית.
הספר הכתום מתייחס אך ורק לשינוע של חומרים מסוכנים, והוא אינו חל על תהליכי עבודה במפעלים.
אולם, כאשר מתייחסים לקבוצת סיווג סיכון 1 – חומרים נפיצים, הספר הכתום אומץ על ידי ועדת האו"ם לבטיחות בנפיצים (IATG), ומהווה את הבסיס לשינוע של חומרים מסוכנים מקבוצת סיווג סיכון 1 על כל תת-הקבוצות הכלולות בה, וגם לאחסון של חומרים אלה.
דר' ורד קויפמן. כימאית, יועצת ומרצה במגוון נושאים של בטיחות חומרים מסוכנים כולל שינוע ובטיחות וגיהות תעסוקתית