הסלון האווירי בפריז: חברת OdySight תציג מערכת תחזוקה חזויה לכלי טיס צבאיים

החברה פיתחה מוצר בשם True Vision המאפשר לבצע תחזוקה חזויה לכלי טיס צבאיים, ובעתיד אזרחיים, בצורה אוטונומית ובזמן אמת - במקום טכנאי אנושי 

תמונה: OdySight

חברת OdySight פיתחה מוצר בשם True Vision המאפשר לבצע תחזוקה חזויה לכלי טיס צבאיים, ובעתיד אזרחיים, בצורה אוטונומית ובזמן אמת.

המערכת של החברה מבוססת על סנסורים אופטיים זעירים המפוזרים במכלולים מכניים בכלי הטיס (הגאים, גלגלים, מעטפת מנוע וכו׳), ומחוברים למחשב מרכזי שמריץ אלגורתים שונים על המידע שמתקבל מהם. האלגוריתמים עוקבים אחרי שינויים בתכן המכלול (מהירות התנועה, כיוון התנועה וכו׳), ויודעים להתריע, קרוב לזמן אמת, אם צפוי להתרחש כשל במכלול. 

מנכ"ל אודיסייט, יהוא עופר, אלוף משנה במיל' וטיס בעצמו, מסביר בראיון לישראל דיפנס, יום לפני פתיחת הסלון האווירי בפריז, כי חזון החברה הוא לספק לכל טיס מכונאי צמוד, בזמן אמת, מבוסס אלגוריתמים. 

החברה פועלת מפארק התעשייה בעומר וכבר פיתחה מוצרים מוכחים לתחום הבריאות והחלל (בדיקת לווין בחלל טרם תדלוק חוזר). על בסיס אותה טכנולוגיה, עם שינויים נדרשים, היא רוצה להכנס כעת לתחום התעופה הצבאית והאזרחית. לצורך כך, הצטרף לחברה פרופסור קובי בורטמן, רלצ״ד לשעבר בחיל האוויר. 

״אנחנו מכוונים לשוק תחזוקת המטוסים העולמי. מדובר בשוק גדול, שם נמצא הכסף. אנחנו מביאים לשולחן שני יתרונות עיקריים - שיפור בטיחות הטיסה וחסכון בעלויות כוח אדם וחלקים״, מסביר עופר. "כבר היום יש חברות כמו לוקהיד ובואינג שפיתחו סנסורים לתחזוקה חזויה מבוססים על שינוי ברעידות או בתדרי קול. עם זאת, אלו שיטות פחות מדויקות מאופטיקה. כאן True Vision נכנסת.״ 

האם הפתרון שלכם מרושיין? 

היות ומדובר בפתרון תחזוקה שאמור להשפיע על ההחלטה אם לתת למטוס להמריא, יש צורך באישור היצרן במקרה ביטחוני או ברשות תעופה במקרה אזרחי. או גם וגם. עופר מסביר כי תהליכי רישוי מול ה-FAA ורת״א לוקחים זמן, ולכן הוחלט להתחיל בכלי טיס צבאיים, בהם אפשר להתקדם עם אישור היצרן והלקוח. 

״האלגוריתמים שלנו יצטרכו אישור של רת״א ו-FAA עבור תעופה אזרחית. בינתיים, מתחילים במטוסים צבאיים. צריך לזכור כי גם בתחום התעופה הצבאית יש תקנים והם די חופפים לאלו האזרחיים. גם היצרן של כלי הטיס צריך לאשר. עשינו כבר ניסוי עם אלביט בחיל האוויר הישראלי״, אומר עופר. 

התראות שווא

אחד האתגרים בתחזוקה חזויה הוא כיצד להתמודד עם התראות שווא. ״הלקוח צריך לשאול את עצמו מה עדיף - לא לדעת או לגלות שההתראה לא נכונה. בכל מערכת באשר היא, בכל תחום, יש התראות שווא. אין מושלם. עם זאת, המערכת שלנו מאפשרת ללקוח להיות מודע מראש לתקלות צפויות עם מעט התראות שווא. שכל אחד ישאל את עצמו מה הוא מעדיף״, מסביר עופר. 

״בלי מערכת תחזוקה חזויה, יש דברים שאתה לא יודע עליהם, עד שזה מגיע לשבר. גם היום יש הערכות תחזוקה שמתבררות כלא נכונות בכלי טיס, כלי רכב וכל פלטפורמה נעה. אם אתה מקבל התראה במסך הרכב שיש בעיה ובמוסך אומרים לך שאין כלום. האם זה טוב שהגעת למוסך?״ 

הטיס יחזור בדרך לתקיפה בסוריה בגלל התראת תחזוקה? 

״זה הכיוון, אבל אנחנו עוד לא שם. יקח זמן עד שהמערכת שלנו תשפיע בזמן אמת על החלטות מבצעיות״, מסביר עופר. ״השאלה אם להתריע לטיס על כל ממצא, היא החלטת לקוח. אנחנו יודעים לאסוף את הנתונים בזמן אמת, לנתח, להקליט ולפרוק אותם שכלי הטיס נוחת. אפשר גם לתת התראות לטיס תוך כדי טיסה, רק צריך להחליט מה רוצים להראות לו. יש התראות שהטכנאי בקרקע יראה ויש כאלו שיועברו לטיס. זו החלטת יצרן או מפעיל הכלי.״ 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית