רוסיה: מדענים מואשמים כי העבירו מידע בנוגע לטילים היפרסונים לסין 

הנאשמים טוענים כי המידע לא היה מסווג והיה זמין באופן חופשי באינטרנט

By kremlin.ru, CC BY 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=68926303

אלכסנדר שיפליוק, מנהל מכון כריסטיאנוביץ' למכניקה תיאורטית ויישומית (ITAM) בסיביר, יחד עם שני מומחים נוספים בטכנולוגיית טילים היפרסוניים, נעצרו בחשד לבגידה. שיפליוק מואשם בהעברת חומר מסווג בכנס מדעי בסין בשנת 2017. עם זאת, הוא טוען שהמידע לא היה מסווג והיה זמין באופן חופשי באינטרנט. 

הקרמלין הצהיר ששירותי הביטחון ערניים למקרים אפשריים של "בגידה במולדת" וכי עבודה זו נמשכת. סין, כשנשאלה על האשמות על קבלת מחקר רגיש ממדענים רוסים, ציינה כי יחסי סין-רוסים שונים מהותית מבריתות צבא ומודיעין המבוססות על מנטליות המלחמה הקרה.

ההאשמות נגד מומחי ITAM מצביעות על כך שרוסיה נחושה לשמור על היתרון הטכנולוגי שלה בטילים היפרסוניים, תחום שבו הנשיא ולדימיר פוטין טען שוב ושוב את ההנהגה העולמית של רוסיה,

כמה מדענים רוסים אחרים הואשמו בהעברת סודות לסין בשנים האחרונות, כולל דמיטרי קולקר, אלכסנדר לוקנין, ולרי מיטקו. בתוך האירועים הללו, רוסיה הגדילה לאחרונה את העונש המרבי על בגידה עד למאסר עולם והקשיחה את הגישה לסודות המדינה.

התיקים של שיפליוק ושני עמיתיו ל-ITAM, אנטולי מסלוב ולרי זבגינצב, הם סודיים ביותר ויישפטו בדלתיים סגורות. מעצרם עורר סערה בקהילה המדעית, כאשר עמיתים מ-ITAM חתמו על מכתב פתוח לתמיכה, בטענה שכל החומרים שפורסמו או שהוצגו נבדקו בקפדנות כדי לוודא שהם לא סווגו.

ל-ITAM קשרים בינלאומיים נרחבים, כולל מגעים עם מרכז המחקר והפיתוח של סין לאווירודינמיקה (CARDC). החוקרים של CARDC כתבו מאמרים יחד עם עמיתים העובדים במכונים המנוהלים ישירות על ידי צבא השחרור העממי של סין . 

שני מדענים אמריקאים שהכירו את הרוסים הנאשמים תיארו אותם כאקדמאים שפעלו בתום לב, למרות שהכירו באופי הרגיש של התחום שלהם בשל היישומים הצבאיים שלו. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית