דעה | הפתרון לרצועת עזה מצוי בהפלת המשטר האיראני

לישראל עדיף למקד מאמץ בהפלת המשטר האיראני - זה יותר פשוט מלהפיל את משטר חמאס בעזה 

https://www.president.ir/en/143940

עוד סבב ברצועת עזה הסתיים. הסבב הבא בדרך, זה רק עניין של זמן. זה ברור לכולם אבל אין יותר מדי מה לעשות. זוהי עוד בעיה אסטרטגית שיש לישראל, ולא החמורה ביותר, אז היא תחכה. כך היה עד כה וזה לא ישתנה.

לישראל כידוע יש שורה של אתגרים, במישורים שונים, בתוך הבית ומחוצה לו. צריך לטפל בכולם בו זמנית אבל כמובן לא ניתן להקדיש את מלוא תשומת הלב לכולם, ובטח לא לבעיות פחות חשובות ובעיקר אם הן לא דחופות. רצועת עזה, עם כל הנפיצות שלה, תמתין, ולו בלית ברירה. בעיה חמורה הרבה יותר היא איראן בכלל ותוכנית הגרעין שלה בפרט. התמודדות עם איראן קשורה גם לרצועת עזה.

יש פתרונות לרצועת עזה אבל כולם בעייתים. ישראל היתה רוצה להחליף את שלטון החמאס ברצועת עזה בגורם אחר, פלסטינאי או גורם ערבי אחר, שיהיה מתון יותר, למשל מצרים. לכאורה מצרים מתאימה לתפקיד כי יש לה גבול עם רצועת עזה, היא שלטה באזור זה בעבר, שהאוכלוסיה שלו היא ערבית וסונית ברובה, כמו רוב האוכלוסיה במצרים, והמשטר במצרים מקיים קשרים עם ראשי הארגונים ברצועת עזה.

אבל מצרים שקועה עד צוואר בבעיות שלה, במיוחד במישור הכלכלי, והמצב בתחום זה החריף מאד לאחרונה בגלל המלחמה באוקראינה. יש למצרים יותר ממאה מיליון איש, למרות מאמץ מתמשך, ולא מוצלח במיוחד, לצמצם את האוכלוסיה שלה.

כלומר למצרים יש די תושבים עניים. היא לא רוצה להיות אחראית גם על יותר משני מיליון פלסטינאים שגרים ברצועת עזה, ורובם סובלים מעוני. הם גם גרים באזור בעל תשתיות כה רעועות, שמחייבות השקעות עתק, ואין למצרים כסף לכך.

אלטרנטיבות אחרות גם לא קיימות למעשה. הרשות הפלסטינאית בקושי שורדת ביהודה ושומרון, וגם זה אולי לא לזמן רב לאור הקשיים שלה ואי הוודאות בעידן פוסט אבו – מאזן. יש סיכוי נמוך מאד שהרשות מסוגלת לשלוט ברצועת עזה ולו לאור הסכסוך בינה לחמאס.

ישראל בוודאי לא רוצה לשלוט ברצועת עזה, שוב. ניסיון העבר מהמחיר של שליטה בקן צרעות זה עדיין זכור לה היטב. עם כל הצרות שנגרמות מרצועת עזה עדיף להתמודד עימה מבחוץ מאשר מבפנים. כפשרה בין פתרון שורש, כיבוש רצועת עזה, להמשך המצב הקיים ניתן לבצע מהלך צבאי יחסית קצר ברחבי רצועת עזה, במטרה להשמיד תשתית צבאית.

אבל המחיר של מבצע כזה עלול להיות גבוה, במיוחד אם הוא יתמשך יותר מהמתוכנן, מה שבהחלט אפשרי. גם כידוע תשתית צבאית ברצועת עזה, כמו רקטות, מתבססת על אספקה אזרחית.

לכן גם אם יושמדו מחרטות ומפעלי רקטות למיניהם, וגם מחסני רקטות יחוסלו, ניתן יהיה לחדש את המלאי שלהם. זה ייקח זמן אבל זה לא יהיה בהכרח שווה את המחיר של השמדת תעשית הרקטות. זה נכון בוודאי אם ידרש מהלך קרקעי בתוך רצועת עזה.

נשארים עם הכלה שאותה ניתן לשפר. למשל חמאס ובמיוחד ג'יהאד אסלאמי נשענים על תמיכה איראנית. בלעדי איראן ארגונים אלו יהיו חלשים בהרבה. ישראל רואה באיראן אויב מרכזי, בין היתר בגלל תמיכת איראן במאבק האלים הפלסטינאי.

על ישראל להשקיע יותר מאמצים בלנסות ולערער ובתקווה להפיל את המשטר האיראני. זו מטרה בעלת חשיבות עליונה, במיוחד בגלל תוכנית הגרעין האיראנית וכאמור גם בגלל השיקול הפלסטיני. על ישראל לחזק את האופוזיציה האיראנית, ולו באופן עקיף, ולנסות לגייס מדינות אחרות, ובעיקר את ארצות הברית, למהלך זה. 

איראן ספגה בשנים האחרונות גלי מחאות. האחרון בהם היה החזק מכולם. הגל הבא עשוי להיות אימתני אף יותר ואולי אף לאיים על המשטר עצמו. לכן יש מראש לפעול לחזק את האופוזיציה האיראנית על מנת להגביר את הסיכוי למוטט את המשטר שם.

בשורה התחתונה ישראל היתה רוצה להפיל את משטר החמאס אבל זה קשה לביצוע. עדיף, ולא רק בגלל הבעיות עם רצועת עזה, להתמקד באיראן.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית