52 שנים עברו מאז אסון החומרים המסוכנים בתאגיד הכימיקלים Thiokol בארה״ב - בעקבותיו החלה לפעול הסוכנות הפדרלית מינהל הבטיחות והבריאות בעבודה

בבוקר יום רביעי ה-3 בפברואר 1971 רעדה האדמה בעיר הקטנה Woodbine, שבמדינת ג'ורג'יה, כשסידרה של פיצוצים אירעו בבניין בתאגיד הכימיקלים Thiokol | בפיצוץ נהרגו 29 עובדים, רובם נשים ולפחות 50 נוספים נפצעו

Aftermath of the Feb. 3, 1971, explosion at the Thiokol Chemical Corp. factory in Woodbine, Georgia. The blast blew pieces of the building almost a mile away, killing nearly 30 people and shattering a community. (Credit: Thiokol Memorial Project)

באתר האינטרנט של Savannah Morning News פורסמה לאחרונה כתבה אודות אחד מהאסונות התעשייתיים הגדולים ביותר בהיסטוריה של ארה"ב, שאירע לפני 52 שנה.

בבוקר יום רביעי ה-3 בפברואר 1971 רעדה האדמה בעיר הקטנה Woodbine, שבמדינת ג'ורג'יה, כשסידרה של פיצוצים אירעו בבניין בתאגיד הכימיקלים Thiokol. הפיצוץ הורגש עד Jacksonville, שם התושבים הרגישו את האדמה רועדת מתחתיהם, ועד Brunswick 15 קילומטרים מזרחה, שם ספרים נפלו מהמדפים וחלונות נסדקו.

בפיצוץ נהרגו 29 עובדים, רובם נשים ולפחות 50 נוספים נפצעו. מראות מאותו אירוע ממשיכים לרדוף את הניצולים ואת העדים עד היום. האירוע נחשב לאחד מהאסונות התעשייתיים הגדולים ביותר בארה"ב.

במקור תאגיד Thiokol Chemical עסק ביצור חומרי נפץ הודפים, ששימשו כמאיצים לרקטות בפרויקט המרוץ לחלל. משנת 1969 החל התאגיד ליצר אמצעי לחימה לצבא ארה"ב, והחוזה האחרון שלו היה לייצר 756,000 אבוקות מסע שהכילו מגנזיום (מכשיר, שהכיל חוט מטען שכאשר הופעל, האיר את האזור שמסביב) למלחמת וייטנאם.

כ-60 נשים עבדו בתחנות השונות ויצרו את רכיב ההצתה, שמתחיל את הבעירה, וגברים הזינו את פס הייצור. המפעל היה אחת החברות הבודדות בדרום, שהעסיקו שחורים ולבנים, גברים ונשים, אלה בצד אלה. שריפות שהתלקחו בתהליך יצור האבוקות היו דבר שבשיגרה. העובדים חשבו, שהסיכון הוא חלק מתהליך מהעבודה. והחברה מצידה הבטיחה לעובדים, שאין סכנה של פיצוץ.

בתחילת האירוע, כאשר התלקחה שריפה בבניין M-132, בו הורכבו האבוקות, רוב העובדים נשארו ממש ליד הבניין, מתוך אמונה שהאש תכבה כמו בפעמים רבות קודמות. אלא שמה שבאו לאחר מכן היו שלושה פיצוצים, כל אחד אלים יותר מהקודם:

הפיצוץ השלישי והאחרון העיף פסולת וגופות למרחק של קילומטר. כיוון שהפיצוץ ניתק את רשת הטלפון מהמפעל, אחת העובדות זחלה למשאית של בעלה, שהיה מותקן בו מכשיר קשר כדי להזעיק את שירותי החירום.

גם מכבי האש של Jacksonville הסמוכה הוזעקו למקום לסייע, והם היו הראשונים בארה"ב שהכשירו את הצוותים שלהם בהחייאה, מה שיתברר כמהלך מציל חיים: הפצועים שהועמסו על האמבולנסים, עברו החייאות ובוצע מיון רפואי ראשוני בדרך לבתי החולים, מהלך פורץ דרך בארה"ב של אותם ימים.

שלושה שבועות לאחר האירוע התקבלה בתאגיד Thiokol הודעת צבא ארה"ב על סיווג שגוי של החומרים הכימיים: אבוקות המגנזיום תויגו בטעות כ-Class 2 ולא כ-Class 7, מה ששינה באופן דרסטי את אופן הטיפול והאחסון בחומרים המסוכנים.

מה השתנה בארה"ב לאחר האירוע?

תביעות מרובות ומאבק משפטי של 17 שנים בין הקורבנות ויורשיהם לבין התאגיד וממשלת ארה"ב, שהובילו בסופו של דבר לשינויים משמעותיים בחוק הרפורמה בנזיקין של ארה"ב.

שינויים אלו סייעו מאוחר יותר לפיתוח הנוסחה לפיצוי הקורבנות ובני משפחותיהם בפיגועי הטרור של ה-11 בספטמבר.

האסון שינה את התו"ל, שבו הכבאים מגיבים למצבי חירום, וגרם למעבר משירותי אמבולנס פרטיים ובתי לוויות לשירותי אמבולנס של מכבי האש ב-Jacksonville, פלורידה.

לבסוף, כחודשיים לאחר האירוע החלה לפעול הסוכנות הפדרלית מינהל הבטיחות והבריאות בעבודה (Occupational Safety and Health Administration - OSHA), כדי להבטיח תנאי עבודה בטוחים. נשיא ארה"ב היה באותה עת ריצ'רד ניקסון.

כיום עומד מוזיאון הזיכרון Thiokol במרחק של חצי שעה נסיעה מאתר הפיצוץ המקורי.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית