לראשונה: כנס בטיחות נפיצים ביוזמת האיגוד הישראלי להנדסת בטיחות בלשכת המהנדסים

השתתפות רחבה מצה״ל ותעשיות ביטחוניות | תראו מופתעים: משרד הביטחון החרים את הכנס | הכנס עסק בשלושה נושאים מרכזיים: רגולציה, לקחים מאירועים וחידושים טכנולוגים והנדסיים

בתמונה: כנס בטיחות נפיצים 2023 | צילום: קובי אליהו

בתאריך 11.1.23, האיגוד הישראלי להנדסת בטיחות בלשכת המהנדסים ערך את הכנס הראשון לבטיחות נפיצים. בכנס השתתפו כ- 200 מומחים. הכנס נערך בהובלת ענף לבטיחות בנפיצים שבראשו עומד מהנדס אריק גורן ובהשתתפות ענף חקיקה ורגולציה בבטיחות שבראשו עומד מהנדס ועו"ד גדי הולר.

מאות עובדים בכירים בתעשיות הביטחוניות

בכנס הרצו מיטב המומחים ובכללם נציגים מזרועות שונות של צה"ל (מפקדת זרוע היבשה, חיל האוויר וחיל הים), נציגי המשרד להגנת הסביבה, מפקח עבודה ראשי במשרד הכלכלה, מנהל היחידה לרישוי מפעלים ביטחוניים במשרד הפנים, ומיטב המומחים לבטיחות נפיצים במגזר הפרטי, אשר הציגו את מיטב הידע והטכנולוגיה בתחום בטיחות הנפיצים.

האולם היה גדוש במאות עובדים בכירים בתעשיות הביטחוניות, קצינים ונגדים בצה"ל העוסקים בבטיחות נפיצים, ממונים על פיצוצים, מהנדסים, ממונים על בטיחות, מומחי חבלה, אנשי כוחות חירום והצלה, רכזי חומרים מסוכנים ועוד.

המטרה של כל המשתתפים בכנס הייתה ללמוד, ללמד, להעשיר את הידע, ליצור שיח מקצועי בין מומחים שונים, והכי חשוב: למנוע תאונות נפיצים שעלולות לגרום מוות, פציעות, נזקי עתק לרכוש ופגיעה בסביבה.

למרות זאת, באופן בלתי מוסבר, ראש חטיבת בטיחות בנפיצים במשרד הביטחון שהוזמן כאורח כבוד לשאת דברים בכנס ולהציג את מדיניות משרד הביטחון בתחום בטיחות נפיצים - החרים את הכנס. 

מהנדס גיא שעשע, יו"ר לשכת המהנדסים, האדריכלים והאקדמאים במקצועות הטכנולוגיים בישראל ברך את באי הכנס והוסיף וציין כי האיגוד הישראלי לבטיחות הפך לגורם מרכזי ומוביל בנושאי הבטיחות בעבודה.

[בתמונה: מהנדס גיא שעשע | צילום: קובי אליהו]

בית מקצועי למהנדסים ואקדמאים העוסקים בבטיחות

מהנדס יורם אלעזרי, יו"ר האיגוד הישראלי להנדסת בטיחות בלשכת המהנדסים פתח את הכנס וציין כי האיגוד להנדסת בטיחות מהווה בית מקצועי למהנדסים ולאקדמאים העוסקים בבטיחות ובריאות תעסוקתית.

הכנס עסק בשלושה נושאים מרכזיים: רגולציה, לקחים מאירועים וחידושים טכנולוגים והנדסיים. לבטיחות בנפיצים היבטים רבים: ייצור, אחסון, הובלה, שימוש, טיפול במצבי חירום וכיבוי אש, יבוא, יצוא ועוד. 

במדינת ישראל המורכבות גדולה ביותר משום שישנם מספר סטנרדרטים, ביטחוניים ואזרחיים. לאורך השנים היו ועדין קיימים חילוקי דעות מקצועיים ואחרים, בין הרגולטורים בתחום.  עוד דבר שמייחד את תחום הנפיצים, קשור לעובדה שלסיכונים הבטיחותיים מתווספים סיכונים ביטחוניים וסיכונים פליליים. 

האיגוד להנדסת בטיחות צפוי לשתף פעולה בקידום נושא הבטיחות עם הגופים העוסקים בנושא ובהם מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד הכלכלה, משרד הבטחון, המשרד להגנת הסביבה, הרשות הארצית לכבאות והצלה, משרד הפנים  וכלל הגורמים הקשורים לתחום.

[בתמונה: מהנדס יורם אלעזרי | צילום: קובי אליהו]

הלקחים מהפיצוץ בנמל ביירות

יבגני סופר, ראש תחום ניהול והערכת סיכונים באגף חומרים מסוכנים וחירום במשרד להגנת הסביבה עדכן כי לאחרונה אגף חומרים מסוכנים התאחד עם אגף חירום במשרד להגנת הסביבה.

במשרד להגנת הסביבה הוקם לאחרונה "המערך הלאומי לחומרים מסוכנים וחירום" שאגפיו הינם: "אגף היערכות לשעת חירום", "תחום רישוי והיתרי רעלים", "תחום פסולת מסוכנת", "אגף ניהול סיכונים" ו-"אגף מידע ותחקירים".

סופר הציג את העקרונות לגיבוש המדיניות בתחום הנפיצים ואת עיקרי מדיניות המשרד להגנת הסביבה. פורטו התנאים למתן אישור המשרד להגנת הסביבה לעיסוק בנפיצים, מצב יישום המדיניות למרחקי הפרדה בתעשייה ועיקרי המלצות המשרד להגנת הסביבה לגבי נפיצים. כולל אלו שהוגשו למטה לביטחון לאומי (מל"ל) בעקבות הלקחים שהופקו מהפיצוץ שהתרחש בנמל ביירות.

[בתמונה: יבגני סופר | צילום: קובי אליהו]

אסדרה בתחום חומרי הנפץ

מהנדס חזי שוורצמן, מפקח עבודה ראשי וראש מינהל הבטיחות בעבודה והבריאות התעסוקתית בזרוע העבודה שבמשרד הכלכלה סקר פעילות ומגמות לשנת 2023 לגבי היבטי פיקוח, אכיפה ואסדרה בתחום חומרי הנפץ. 

לרשות מינהל הבטיחות עומדים כ- 80 מפקחים. אם המפקחים מגלים ליקויים באתר, מינהל הבטיחות מטיל צווי שיפור או צווי סגירה לאתר.  מינהל הבטיחות סגר בשנה הקודמת כ- 5,000 אתרים עד לתיקון הליקויים.  

רק בשבוע שעבר נשללו רישיונות של שני קבלני בניין עקב הפרות חוזרות ונשנות של כללי בטיחות. על כל ליקוי שמתגלה בביקורת מוטלת סנקציה כספית של 40,000 שקל ולעיתים מוטלות סנקציות על מספר ליקויים שנתגלו בביקורת אחת.

[בתמונה: מהנדס חזי שוורצמן | צילום: קובי אליהו]

חילוקי דעות עם משרד הביטחון

מהנדס ראם לוט, מנהל היחידה לרישוי מפעלים ביטחוניים במשרד הפנים וחבר בוועדה הבינמשרדית לרישוי עסקים, התייחס בהרצאתו לרגולציה לעוסקים בנפיצים בראי רישוי עסקים. 

בהרצאתו, התייחס ראם לוט גם לתיקון מספר 5 לחוק חומרי נפץ והתקנות שבדרך, תנאים ברישיון העסק של הרשות לרישוי מפעלים הביטחוניים לנושא נפיצים, והקמת פורומים מקצועיים של היחידה לרישוי מפעלים ביטחוניים בשיתוף נציגי מפעלים ומומחים.

משרדי הממשלה עובדים על הכנת מפרטים אחידים לעוסקים בנפיצים, וכרגע ממתינים בעיקר לנושאים בטיפולו של משרד ראש הממשלה.  לרשות לרישוי מפעלים ביטחוניים יש מפרט אחיד לעוסקים בנפיצים לנושאים הקשורים לתחומי פעולתה, ויש כוונה לעדכן את התנאים, בין השאר, בגלל השינויים שבוצעו בחוק חומרי הנפץ, תוך ביצוע תאום דרישות עם שאר הרגולטורים, לצורך יצירת תבנית מפרט אחיד כי יש ממשקים בין הדרישות של הרגולטורים השונים.

צוין כי הנושא של פריטים פגי תוקף הוא בעיה בטיחותית קשה, והנושא יטופל בתיאום עם משרד הביטחון, וכי קיימים חילוקי דעות עם משרד הביטחון גם לגבי הכשרות של בעלי מקצוע.

[בתמונה: מהנדס ראם לוט | צילום: קובי אליהו]

מרחקי הפרדה של מחסני תחמושת בצה״ל

מהנדס שלמה יוסף, ראש מדור בטיחות בנפיצים בענף תחמושת בחטיבה הטכנולוגית ליבשה בצה"ל (המשמש כרגולטור בצה"ל בתחום הבטיחות בנפיצים), הציג את הרגולציה בצה"ל בתחום הבטיחות בנפיצים. בתחום הבטיחות בנפיצים מבצע צה"ל רגולציה עצמית. צה"ל מתבסס על תקנת משרד ההגנה האמריקאי DESR 6055.9 וכן על הוראות מדריכים צבאיים זרים אחרים.

הצורך בהרחבת יישובים, סלילת כבישים והקמת שמורות טבע וחופי רחצה מוכרזים הסמוכים ליחידות צבאיות יוצר לעיתים קונפליקטים בגלל מגבלות של מרחקי הפרדה של מחסני תחמושת של צה"ל, והדבר מחייב שינויים במערך האחסון של תחמושת בצה"ל, על מנת לעמוד במגבלות בטיחות. כיום אין חריגה של אחסון תחמושת בקרבה אסורה לאוכלוסייה אזרחית.

[בתמונה: מהנדס שלמה יוסף | צילום: קובי אליהו]

אחריות פלילית 

מהנדס ועו"ד גדי הולר, יו"ר ענף חקיקה ורגולציה בבטיחות הרצה לגבי אחריות משפטית של העוסק בנפיצים. האחריות המשפטית של בעל מקצוע קיימת הן במישור האזרחי והן במישור הפלילי.

ההרצאה הציגה את נקודת המבט של בית המשפט בבואו להכריע האם קיימת רשלנות של בעל המקצוע במקרה שמובא בפניו.  בהרצאה הוצג המקור המשפטי לאחריותו של העוסק בנפיצים ומהן העוולות והעבירות בהן עלול הוא להיות מואשם.

הרצאה הציגה את עוולת הרשלנות הן במישור האזרחי והן במישור פלילי.

[בתמונה: מהנדס ועו"ד גדי הולר | צילום: קובי אליהו]

גינאה המשוונית: מעל 100 הרוגים

במצגת של סא"ל רומן סטרלצין, ראש ענף מבצעים בפיקוד העורף (שהוצגה על ידי אריק גורן) הובאו רשמים מאירוע הפיצוץ בבאטה שבגינאה המשוונית. מדובר על תאונת הנפיצים הגדולה ביותר שהתרחשה מאז הפיצוץ בנמל ביירות. תאונה זו גרמה למעל 100 הרוגים, כ- 700 פצועים ונזק לכ- 245 מבנים.

ההרצאה עסקה בממצאים הפורנזיים ובעדויות שהתגלו בשטח במסגרת ביקור של משלחת פיקוד העורף באתר הפיצוץ שהתרחש בבאטה שבגינאה המשוונית. בהרצאה הוצג ניתוח נזקים והיקפי פגיעה בסביבת האתר על פי הדיווחים ומול הממצאים הפורנזיים מהשטח, תוך התייחסות לפגיעה ארוכת טווח.

תחקור טכנולוגי באירוע חומרים מסוכנים

הכימאית טל רבטל, מנהלת תחום מידע ותחקירים במערך הלאומי לחומרים מסוכנים וחירום במשרד להגנת הסביבה הציגה את תורת ביצוע תחקירי תאונות במעורבות נפיצים. ההרצאה עסקה בדרישות הרגולטוריות לתחקור אירועי חומרים מסוכנים בעבר, בהווה ובעתיד, תוך הצגת החלטת ממשלה 5217 לגבי תורת ההפעלה המשולבת בנושא הטיפול באירועי חומרים מסוכנים במדינת ישראל.

בנוסף הוצגו פיתוחים בתחום המחשוב במטרה לייצר מערכת אוטומטית לניתוח גורמי כשל, ושיטות תחקור שמסייעות באיתור וטיפול בגורמי כשל (שורש) רוחביים. ההרצאה התייחסה לנקודות תורפה באיסוף נתונים לאחר אירוע כגון השמדת ראיות (לדוגמה עקב פיצוץ), שיבוש ראיות, חוסר שיתוף פעולה מצד העובדים שחוששים להפליל את עצמם או את חבריהם לעבודה, העדר מנגנוני תיעוד (כגון מצלמות) וכדומה.

[בתמונה: טל רבטל | צילום: קובי אליהו]

אזור סיכון מיוחד

מהנדס יוסי ובר מחברת ובר הנדסת בטיחות בע”מ, וחבר הנהלת הפורום הישראלי לחשמל סטטי בלשכת המהנדסים, הרצה לגבי אזור סיכון מיוחד לאווירה נפיצה וחומרים נפיצים.

בהרצאה נסקרו הגדרות אזורי סיכון מיוחד לאבק נפיץ / חומרים נפיצים, עקרונות התאמת ציוד חשמלי לאזורי סיכון, התייחסות לנושא בתקן ישראלי ובהתאם לפרק 05.40 במדריך הנחיות האו"ם לבטיחות נפיצים, והתייחסות לנושא הוראות משרד הביטחון לבטיחות נפיצים.

[בתמונה: מהנדס יוסי ובר | צילום: קובי אליהו]

בטיחות חימוש בחיל האוויר

מהנדס אילן דרעי, לשעבר ראש מדור הנדסת בטיחות חימוש בחיל האוויר הרצה על "שינוי תפישה והטמעת תהליכים חדשניים" לגבי בטיחות חימוש בחיל האוויר.  ההרצאה עסקה בביצוע המהלכים שבוצעו בחיל האוויר בנושא פריסות ותשתיות החימוש, אל מול האתגרים האופרטיביים הקיימים בתחום בטיחות החימוש בקרבה לאזרחים ובבסיסי צה"ל.

[בתמונה: מהנדס אילן דרעי | צילום: קובי אליהו]

גישות חדשות לחישוב מרחקי הפרדה

מהנדס אריק גורן, יו"ר ענף בטיחות בנפיצים באיגוד הישראלי להנדסת בטיחות בלשכת המהנדסים הרצה לגבי גישות חדשות לחישוב מרחקי הפרדה.

מרחקי ההפרדה הקיימים כיום במדריכי הבטיחות הבינלאומיים השונים מבוססים על ניסויים אמפיריים שבוצעו בעבר ועל פיתוח ושכלול שיטות חישוב אשר מגובשות מחדש במקביל להתפתחות הנפיצים ומתקניהם (תחמושת בעלות רגישות נמוכה, אריזות "כולאות", ומבנים מוכחים).

בהרצאה הוצגו מקורות ודוגמאות על פי נתוני המאפיינים המתקדמים הצפויים של מתקני הנפיצים ושל סוגי הנפיצים, במרכיבים של רמות סיכון, תצורה, רגישות, שיטות אחסון, סוג המבנה וכדומה.

[בתמונה: מהנדס אריק גורן | צילום: קובי אליהו]

אחסון תחמושת בתת קרקע

סא"ל מהנדס מצליח קול, המשמש כמוקד ידע מבנים מוגנים בחיל האוויר סקר את נושא אחסון תחמושת בתת-הקרקע. ההרצאה עסקה בהצגת יתרונות וחסרונות לסוגי האחסון השונים, מעל הקרקע ובתת הקרקע, על רקע תחקירי תאונות, סקירת מדריכים ותקנים הקיימים היום לאחסון תחמושת במנהרות. 

הוצג אופן הכשל האופייני כתוצאה מפיצוץ תחמושת במנהרות והצגת הכלים הקיימים היום למידול וחישוב ההשפעה הסביבתית (הדף ורסס). בהרצאה הוצגה השוואה בין מחסנים תת קרקעיים למחסנים מעל הקרקע.

[סא"ל מהנדס מצליח קול | צילום: מ.כ.]

נזקים לרכוש במהלך עבודות פיצוץ

אבי אילון מחברת שובל הנדסה ובניין בע"מ, המשמש כממונה על הפיצוצים וממונה בטיחות הרצה לגבי שטח הסכנה. "שטח סכנה" מוגדר בתקנות חומרי נפץ (מסחר, העברה, ייצור, החסנה ושימוש), תשנ"ד-1994, כ"שטח, שיש בו סכנת פגיעה בנפש או ברכוש, עקב ביצוע הפיצוץ, כתוצאה מהעפת רגמות, מהדף אוויר או מזעזועי קרקע". בהרצאה הוצגו תאונות עבר שגרמו למוות ולנזקים כבדים לרכוש, במהלך עבודות פיצוץ.

בעקבות תאונות שהתרחשו לאחרונה בארץ במהלך עבודות חציבה, אבי איילון קרא גם להכין הנחיות לקביעת שטח הסכנה בעבודות פיצוץ, שיחייב את העוסקים בעבודות פיצוץ.

[בתמונה: אבי אילון - ממונה על פיצוצים וממונה בטיחות | צילום: קובי אליהו]

אתגרי סיווג נפיצים

מהנדס אורן לוטן, סא"ל במיל, בתפקידיו האחרונים ראש תחום הנדסת נפיצים בחיל הים וראש ענף מערכות ירי ומיקוש בחיל הים, שכיום הינו יועץ בנושא הנדסת נפיצים ובטיחות, הרצה לגבי תחמושת פחות רגישה לפיצוץ, ואתגרי סיווג נפיצים.

ההרצאה דנה בחשיבות והיתרונות שבעמידה בתקנים בצה"ל בכלל ובחיל הים בפרט וכן בנושא שיטות לסיווג נכון של מערכות הנעה רקטיות לתת-קבוצת סיווג סיכון 1.3, תוך הצגת הדילמות באופן ביצוע המבחנים והמלצות שונות.

לוטן קרא לשיתוף פעולה לצורך מציאת פתרונות ומודלים המתאימים להוכחת מנועים רקטיים גדולים, בגלל העלויות הכבדות מאוד של ניסויים כאלו.

[בתמונה: מהנדס אורן לוטן | צילום: קובי אליהו]

פלטפורמה לדיאלוג בין הרגולטורים והתעשיה

אלעזרי, יו"ר האיגוד הישראלי להנדסת בטיחות בלשכת המהנדסים, סיכם את הכנס וציין כי הכנס היה הצלחה גדולה (נטישה מועטה במהלכו).  עוד הוסיף יורם אלעזרי כי כפי שצוין בכנס, העובדים בשטח נדרשים לעמוד בדרישות של הרגולטורים השונים, לעתים קיימות סתירות בין הדרישות השונות, ולעתים קיימות כפילויות. דברים אלה רצוי ליישב. 


סיכמו: אל"מ (בדימוס) אבי רונן ומהנדס דני קרוננברג | עריכה: עמי רוחקס דומבה

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית