מכון המחקר INSS: סכנה בהיווצרות מילציות חמושות בישראל

הדו״ח השנתי של מכון המחקר מזהיר: ייתכנו תופעות חמורות של לקיחת החוק לידיים, ואף היווצרות מיליציות חמושות | האתגר המרכזי של ישראל בשנת 2023 הוא שימור היחסים המיוחדים עם ארה"ב

מכון המחקר INSS: סכנה בהיווצרות מילציות חמושות בישראל

REUTERS/Corinna Kern

האתגר המרכזי של ישראל בשנת 2023 הוא שימור היחסים המיוחדים עם ארה"ב שעלולים להישחק כתוצאה מהתעצמות הקיטוב וההקצנה משני צידי המתרס הפוליטי במדינה.

כך קובע הדוח השנתי לשנת 2023 של המכון למחקר ביטחון לאומי INSS, המעמיד שלושה איומים מרכזיים על ישראל, שהראשון ביניהם הוא איום פנימי, והשנים האחרים איראן והבעיה הפלשתינית. 

הדוח מתריע מפני תכנית הגרעין של איראן, האיום החיצוני החמור ביותר. איראן נמצאת במצב מסוכן, במרחק קצר מפריצה לפצצה, קובע הדוח. 

בנושא הפלשתיני מזהירים מחברי הדוח, בראשם אלוף בדימוס תמיר הימן, לשעבר ראש אמ"ן, ומנכ"ל המכון פרופ' מנואל טרכטנברג, מפני סערה שעלולה לפרוץ בזירה הפלשתינית בהיעדר פתרון מדיני נראה לעין ולקראת תום עידן אבו מאזן כיו"ר הרש"פ. יש סכנה להתעוררות אלימה ביו"ש שעלולה להתלקח.

אשר לסכנת פגיעה ביחסים המיוחדים בין ישראל לבין ארה"ב הדוח מזכיר התפתחויות חברתיות פנימיות בתוך ארה"ב והתרחקות הקהילות היהודיות מישראל.

הקמת ממשלה ימנית מובהקת בישראל עלולה לגרום לכך שהממשל האמריקני, המחזיק באג'נדה ליברלית, יעצים תהליכי התרחקות, ותהליכים כאלו מאיימים לכרסם בתמיכה המסורתית של ארה"ב בישראל, לפגוע במעמדה הבינלאומי והאזורי וביכולתה של ישראל להתמודד עם איומים מרכזיים, ובראשם איראן.

הקיטוב החברתי המחריף בישראל מחליש את החיסון החברתי, וזה קריטי ביכולת להתמודד עם איומים חיצוניים. הדוח מזכיר הקצנה לאומנית, תחושת היעדר משילות וחוסר ביטחון אישי המחלישים את החוסן החברתי, ועלולים ליצור תופעות חמורות של לקיחת החוק לידיים, ואף היווצרות מיליציות חמושות. 

בפרק ההמלצות ממליץ דוח INSS על נקיטת פעולה אקטיבית כדי לשמר את היחסים המיוחדים עם ארה"ב, תיאום הדוק ואינטימי בסוגיית תכנית הגרעין האיראנית תוך המשך קידום האופציה המבצעית, במקביל למאמצים בינלאומיים. עוד המלצות: לשמר קשרים עם צמרת הרש"פ ולהיערך למענה צבאי מאתגר למקרה שחיזבאללה יאתגר את ישראל. 

אולי יעניין אותך גם

An F-15C Eagle assigned to the 493rd Fighter Squadron takes off in support of exercise Point Blank 20-1 at Royal Air Force Lakenheath, England, Jan. 30, 2020. Point Blank is a bilateral exercise that enhances professional relationships and improves overall coordination with allies and partner militaries. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Mikayla Whiteley)

 

בית הנבחרים של ארה"ב אישר תקציב ההגנה לשנה הקרובה

אישור התקציב מאפשר לפנטגון להתחיל ברכש עשרות מערכות נשק חדשות