זוכרים את מחיר הזרוע האסטרטגית: טקס האזכרה ל-69 חללי הצוללת 'אח"י דקר' במלאת 55 שנים להיעלמותה

״בתקופה בה התרחב המאבק מול איראן לכל הזירות ולכל מרחבי הים במזרח התיכון, צה"ל נשען על זרוע ים מקצועית ויצירתית, משימתית ונחושה – שאנשיה חדורי אותה הרוח שהובילה גם את צוללני אח"י 'דקר'״, אמר סגן ראש המטה הכללי, אלוף אמיר ברעם

תמונה: דובר צה״ל 

טקס האזכרה ל-69 חללי הצוללת 'אח"י דקר' במלאת 55 שנים להיעלמותה התקיים היום (א') באנדרטת ההנצחה בהר הרצל. הטקס נערך בראשות שר הביטחון, מר יואב גלנט, סגן ראש המטה הכללי, אלוף אמיר ברעם, מפקד זרוע הים, אלוף דוד סער סלמה, המשפחות השכולות ומפקדי וחיילי זרוע הים בעבר ובהווה.

ב-9 בינואר 1968 יצאה הצוללת אח"י 'דקר' מבריטניה לכיוון נמל חיפה. כחמישה ימים לפני תאריך הגעתה המיועד, נעלמו עקבותיה ו-69 לוחמיה הוכרזו כחללי צה"ל. בשנים שלאחר האסון, בוצעו עשרות משימות חיפוש ברחבי הים התיכון, חלקם אף בשיתוף ציים זרים. 

בשנת 1999, לאחר שנים רבות של מאמצי חיפוש, אותרה הצוללת בעומק הים, על נתיב הפלגתה המקורי. גשר הצוללת הובא לישראל ונמצא כיום במוזיאון זרוע הים בחיפה.

סגן ראש המטה הכללי, אלוף אמיר ברעם: "אין נורא יותר מכאב על מותו של בן משפחה או חבר, אך קשים עוד יותר הם ייסורי אי-הוודאות שנמשכו 31 שנים שבהן לא ידענו את אשר אירע לצוללת וללוחמיה. צוללני 'דקר' היו לוחמים נועזים, טובי בנינו, אשר במסירות אין קץ ואמונה אמיתית בצדקת הדרך, פעלו במעמקיו של שדה קרב נסתר מן העין, ונערכו להגן למול כל איום, גם במחיר חייהם.

״בתקופה בה התרחב המאבק מול איראן לכל הזירות ולכל מרחבי הים במזרח התיכון, צה"ל נשען על זרוע ים מקצועית ויצירתית, משימתית ונחושה – שאנשיה חדורי אותה הרוח שהובילה גם את צוללני אח"י 'דקר'. במהלך השנים האחרונות גדלה הדומיננטיות של חיל הים בפעילות המבצעית של צה"ל.

״זוהי מקצוענות ותעוזה, המורכבת מרצף ארוך של הישגים מבצעיים יומיומיים: החל במניעת הברחות נשק "שובר שוויון" לחיזבאללה בלבנון, דרך סיכול ניסיונות טרור מהמרחב הימי-העזתי לחופי ישראל ועד לפעילות עמוקה ורחוקה למניעת התעצמות שלוחיה של איראן במרחבי הים השונים. מאחורי מושגי הביטחון הלאומי עומדים אנשים - מעטים ונבחרים, בעלי תרומה חשובה ומכרעת לתוכן של המושגים הללו- אנשי שייטת הצוללות.״
 
מפקד זרוע הים, אלוף דוד סער סלמה: "אנו שבים אל האנדרטה מידי שנה, כדי לזכור ולהיזכר ב-69 חלליה של הצוללת אח"י 'דקר'. ניצבים כתף אל כתף בדומיה, כאשר היגון והצער צורבים את הלב. הניגון שנשמע כאן היום, על פסגתו של ההר, נישא ברעד אל מצולות הים, אל מקום קבורתם של הבנים. נצר הנופלים חי, פועם ומלווה את המפקדים בזרוע הים, בתוכם מפקדי ולוחמי שייטת 7.

״על סיפונן של צוללות חיל הים המהוות נכס אסטרטגי מכפיל כוח שאין שני לו – ניצבים היום, ממשיכי דרכם של יקיריכם. צו השליחות שהנחה את הנופלים - לעשות ולפעול למען בטחונה של הארץ והמולדת - מנחה גם אותם. נוסיף לעטוף את כולכם, להביע הערכה לתעצומות הנפש שאתם מפגינים מידי יום, ולשמש כתף תומכת בכל עת".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית