פרשנות | מהפכה אזרחית באיראן רעה לנתניהו ולמוסד 

בעוד נתניהו משבח את אומץ הלב של הצעירים האיראנים, אין לו אינטרס בשלטון אזרחי באיראן | נתניהו מעדיף אויב חיצוני מאשר טיפול בבעיות פנים | המוסד משתמש באיום האיראני לגיוס תקציבי עתק 

סטילס: קובי גדעון /לע"מ

בנימין נתניהו, שהקים לא מכבר ממשלה חדשה, ממשיך לשים את האיום האיראני במרכז השולחן, ככל הנראה בשביל לא להתעסק בבעיות חברתיות וכלכליות בפנים ישראל. האיום האיראני, על פי נתניהו, מתבסס על תכנית גרעין צבאית בידיים של קנאים דתיים באיראן. 

ישנם שלושה גורמים שיכולים לבטל איום זה: החלטה איראנית לפרק את תכנית הגרעין (לא יקרה), פלישה אמריקאית לאיראן (לא יקרה) או מהפכה אזרחית שתשים את הפצצה האיראנית בידיים ״רציונליות״ (בהנתן ולפי נתניהו השלטון הנוכחי באיראן אינו רציונלי). 

במילים אחרות, אם המהומות באיראן יתפתחו להפיכה שלטונית אזרחית (להלן: מהפכה אזרחית), כל תזת האיום האיראני באמצעותה ממסגר נתניהו במידה רבה את שלטונו - תשמט מתחת לרגליו. יהיה קשה להצדיק מסרים תקיפים נגד שלטון אזרחי באיראן. 

לצד נתניהו, גם המוסד צפוי להתאכזב ממהפכה אזרחית באיראן. מזה שני עשורים, תקציב המוסד הוכפל הודות לפצצה האיראנית. אין כיום למוסד מנוע גיוס תקציב חלופי לאיראן. גם כאן, אם תתפתח מהפכה אזרחית באיראן, ויקום שלטון אזרחי בטהרן, המוסד יצטרך לחפש תירוצים אחרים להצדיק את התקציב השמן שלו. כלומר, למוסד אין באמת עניין לקדם מהפכה אזרחית באיראן.

הרעיון של איראן כגורם איום מרכזי על עתידה של מדינת ישראל, מבוסס על שלושה מרכיבים - פצצה גרעינית, אמצעי שיגור וחוסר ראציוליות של מקבלי החלטות. בעוד השניים הראשונים הינם טיעונים הנדסיים ניתנים לאישוש, המרכיב השלישי, קבלת החלטות ממשל, קשה יותר לניבוי. ועל זה משחק נתניהו מול ציבור הבוחרים שלו. 

עם זאת, גישתו של נתניהו אינה קונצנזוס. בכירים ביטחוניים בישראל, ביניהם ראשי אמ״ן לשעבר ורמטכ״לים, טענו כי פצצה איראנית אינה איום קיומי על ישראל. אפילו ראש אמ״ן הנוכחי טען בריש גלי כי הממשל בטהרן רציונלי. 

מדוע הטיעון הרציונלי חשוב? מכיוון שמאז המצאת הנשק הגרעיני, במלחמת העולם השניה, נקבעה תזה שעל פיה נשק גרעיני ישמש רק לצורך הרתעה. ובאמת, מאז השימוש שעשתה ארה״ב בנשק כזה נגד יפן, אף מדינה שמחזיקה בנשק גרעיני לא השתמשה בנשק כזה למטרות התקפיות. למעשה, יש כאלו הטוענים שנשק גרעיני אינו נשק, מכיוון שאינו נועד למטרת נשק. 

נתניהו מנסה לשכנע את העולם שהאיראנים אינם רציונלים. כלומר, ברגע שישיגו נשק, הם ישגרו אותו לעבר ישראל - גם אם המשמעות של המעשה היא השמדת איראן. העולם לא ממש קונה את זה, כאמור, גם לא בכירים במערכת הביטחון הישראלית. 

״אנו מצדיעים לאזרחים האיראנים שנאבקים בגבורה למען חירותם. הם מקריבים את חייהם למען זכויות אזרח בסיסיות, הם חושפים בפני כל העולם את פניו האמיתיות והמכוערות של משטר הדיכוי בטהרן, משטר שמאיים על אזרחיו, על מדינות האיזור ועל שלום העולם כולו״, אמר נתניהו בישיבת ממשלה אתמול (א). 

העם האיראני, רצוי שיקח את הצהרות התמיכה של נתניהו במרד האזרחי, עם כפית מלח.  לנתניהו ולמוסד הישראלי אין שום ערך מוסף בהפיכה אזרחית באיראן. בדיוק להפך. נתניהו וגם המוסד הישראלי מעדיפים שהמצב הקיים ימשך. זה טוב לשניהם. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית