מרוקו מתכננת להרחיב את יכולותיה בחלל

למרוקו יש שיתוף פעולה הדוק עם ספרד, ארה"ב וצרפת בנושאי מחקר חלל | תכנית החלל מנוהלת על ידי סוכנות החלל - Royal Centre for Remote Space Sensing

שר הביטחון גנץ חתם עם שר ההגנה המרוקאי עבד אל-לטיף לודיי על הסכם שיתוף פעולה ביטחוני עם מרוקוֿ | תמונה - אריאל חרמוני, משרד הביטחון

ב-2021 החליטה מרוקו כי היא חייבת לשדרג את יכולות החלל שלה, שכללו אז שני לווייני תצפית למשימות ביטחוניות. הלוויינים שוגרו ב- 2001 וב- 2018. לוויין נוסף שנבנה על ידי Thales Alenia space עבור מרוקו שוגר לחלל בנובמבר 2017 לטובת מחקר ומשימות אזרחיות כדוגמת בקרת מזג אוויר, האקלים וגידולים חקלאיים. השיגור האחרון בוצע באמצעות משגר לוויינים רוסי. 

למרוקו יש שיתוף פעולה הדוק עם ספרד, ארה"ב וצרפת בכל נושאי מחקר החלל. מ-2019 החלה מרוקו גם לשתף פעולה עם סוכנות החלל של איחוד האמירויות ועם האיחוד החלל של המדינות הערביות. 

מרוקו, אחת ממדינות אפריקה המובילות ביותר בתחום החלל, נשענה בפיתוח אסטרטגיית החלל שלה על איחוד האמירויות, ממנה למדה והתבססה על ניסיונה. תוכנית החלל המקורית של מרוקו החלה בדצמבר 1989 ומטרתה הייתה לפתח יכולות תצפית עבור המשק כולו, עבור צרכנים ממשלתיים, פרטיים ואקדמיה.

התוכנית מנוהלת על ידי סוכנות החלל הרשמית - Royal Centre for Remote Space Sensing. במסגרת הסוכנות מנוהלות תוכניות מחקר שונות כדוגמת חישה מרחוק, לוויינים קטנים, חקר החלל, טכנולוגיות, רפואה, סייבר, החלל כממד עסקי, החלל והדין הבינלאומי ומחקר בסוגיות אתיות ומוסר בהקשרי החלל. 

מרוקו רואה בתוכנית החלל שלה כאחד מהגורמים המשמעותיים ביותר להאצת הכלכלה המקומית, בכל התחומים – חינוך, חקלאות, ביטחון, תעופה ועוד. בכוונת מרוקו לייצר אף חלקים של מטוסים, מנועים ולוויינים. 

סוכנות החלל המרוקאית מציעה תוכניות מחקר ומימון לימודים לנוער ולצעירים אחרי תיכון. סטודנטים רבים מאד נשלחו בעשר השנים האחרונות ממרוקו לתוכניות ייעודיות בארצות הברית ובצרפת על מנת לפתח ידע ולהביאו הבייתה חזרה, למרוקו.

לאחרונה התקבל ממקורותינו מידע, המצביע על כך שמרוקו החליטה על שיגור לווייני תצפית נוספים לחלל. לשם כך קבעה המדינה מספר מצומצם של חברות רלוונטיות, אשר יציגו לסוכנות החלל את הצעותיהן למימוש. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית