מצרים מתכננת חציבת אוראניום לטובת דלק לכורי הפקת חשמל 

מצרים: איננו מחפשים נשק גרעיני | מהנדסת נשק גרעיני לשעבר במשרד האנרגיה האמריקני: האוראניום יכול תיאורטית לשמש לנשק גרעיני | רוסיה בונה את הכורים ותספק דלק גרעיני לתחנה באל-דבהה

מצרים מתכננת חציבת אוראניום לטובת דלק לכורי הפקת חשמל 

Photographer: Planet Labs Via bloomberg

על פי פרסומים במצרים, אל-חג עלי, יו"ר הרשות המצרית לאנרגיה אטומית (EAEA), אמר כי חציבת האוראניום תחל בשנת 2024. עם זאת, מדובר באוראניום גולמי שאין למצרים אמצעים לעבד אותו לטובת דלק גרעיני ולכן האוראניום ישלח למדינה אחרת לטובת עיבוד לדלק. מצרים החלה לחקור מרבצי אורניום עוד בשנת 1965, עם מכרות במדבר המערבי הגובל בלוב ובמדבר המזרחי, לא הרחק מעיר הנופש הורגהדה. 

בשנת 2015 חתמה קהיר על הסכם עם מוסקבה על שיתוף פעולה בבניית תחנת הכוח הגרעינית הראשונה של מצרים (NPP) בעיירה אל דבאה, תוך הקביעה שרוסיה תקדם הלוואה של 25 מיליארד דולר לצורך כך. בדצמבר 2017 חתמו שתי המדינות גם על נספח להסכם.

בנובמבר 2022, סוכנות הגרעין הממלכתית הרוסית Rosatom החלה לבנות את יחידת הכוח השנייה של NPP באל דבאה. התחנה תורכב מארבע יחידות כוח של 1,200 מגוואט כל אחת. אלו יפעלו באמצעות כורים גרעיניים רוסיים מתקדמים VVER-1200 השייכים לדור 3+, העומדים בתקני הבטיחות הגבוהים ביותר לאחר פוקושימה. 

בנובמבר, חתמו חברת הדלק של Rosatom והרשות המצרית על עסקה לאספקת רכיבי דלק גרעיני מועשר נמוך למצרים עבור כור המחקר הגרעיני ETRR-2 שלה הממוקם בכפר אינשאס.

פרסום של בלומברג מנובמבר האחרון, חושף כי מכרה האורניום האלוגה (Allouga) בסיני מתרחב למרות הוכחות לכך שהנגר הרדיואקטיבי שלו מזהם משאבי מים נדירים, לפי תמונות לוויין שצולמו בחודש שעבר עבור בלומברג על ידי Planet Labs PBC. מכרה האורניום, ממוקם פחות מ-150 ק"מ (93 מייל) משארם א-שייח'.

״לפי הערכת הסוכנות לאנרגיה גרעינית שבסיסה בפריז, יש במצרים פחות מ-0.01% ממאגרי האורניום הניתנים לזיהוי של כדור הארץ - לא מספיק כדי לייצר כמויות מסחריות שהיא תוכל לייצא בצורה רווחית. למצרים אין כרגע את התשתית לעיבוד העפרה לדלק עבור כור הכוח העתידי שלה, שנמצא בשלבי בנייה ויסופק על ידי רוסיה״, נכתב בפרסום. 

״ניתן לנצל את הכמויות הקטנות שנחפרו מאלוגה כדי לספק בסופו של דבר תוכנית צבאית, לדברי קלי, מהנדסת נשק גרעיני לשעבר במשרד האנרגיה האמריקני. מצרים חתומה על האמנה לאי הפצת נשק גרעיני ושליח סבא"א, מוחמד אלמולה, דחה כל הצעה שהיא עשויה לחפש נשק גרעיני. לדבריו, אנרגיה גרעינית וכריית אורניום היו חלק מהמאמצים לגוון את תמהיל האנרגיה של המדינה ולחזק את כלכלתה.״ 

עבור תכנית צבאית, מצרים צריכה תשתית העשרה שכרגע אין לה (גם לא לתספוקת דלק עצמית) או לחילופין, מתקן הפרדה שיפריד את הפלוטוניום ממוטות הכור. גם אז, הכור צריך לעבוד במשטר מסוים לייצור פלוטוניום. תחנת הכוח באל דבהה נועדה לייצור חשמל והדלק יסופק על ידי הרוסים ככל הנראה או מדינה אחרת. מוטות הכור גם יפונו ככל הנראה למדינה אחרת לצורך המשך טיפול לאחר סיום חייהם בכור. 

אולי יעניין אותך גם