לראשונה: כלי שיט ישראלי בלתי מאויש במימי המפרץ הפרסי 

השחף של אלביט השתתף בתרגיל הצי החמישי Digital Horizon במימי המפרץ הערבי (הפרסי) | Digital Horizon יכלול 17 שותפים בתעשייה שיביאו 15 סוגים שונים של מערכות בלתי מאוישות

השחף לצד ספינת הקרב מונסון של הצי החמישי במהלך תרגיל דיגיטל הורייזן במפרץ הערבי | תמונה: הצי החמישי

כלי השיט הבלתי מאויש, השחף, תוצרת אלביט, חצה לראשונה את הרוביקון ונכנס למימי המפרץ הערבי (הפרסי), כ-200 ק״מ בלבד מחופי איראן. הפעילות התקיימה במסגרת תרגיל אמריקאי, Digital Horizon, שבחן שיתוף פעולה בין כלים בלתי מאוישים בים של 17 יצרנים בעולם. במסגרת התרגיל, השחף חנה בבסיס הצי החמישי בבחריין - על מנת להגיע לשם, שט השחף במימי המפרץ הפרסי. 

הצי החמישי של ארה"ב החל התרגיל ב-23 בנובמבר, למשך שלושה שבועות, לשילוב יכולות לא מאוישות ובינה מלאכותית. האירוע שנקרא "דיגיטל הורייזון" (אופק דיגיטלי) יקדם את המאמצים של פיקוד הצי החמישי לשלב טכנולוגיות לא מאוישות חדשות, ולהקים את צי כלי השיט הבלתי מאוישים הראשון בעולם עד הקיץ הבא. ארה״ב הצהירה על צי של 100 כשב״מים שיסיירו באזור זה תחת ניהולו של הצי החמישי. 

"קצב החדשנות מדהים" אמר קפטן מייקל בראסיר, מפקד צוות המשימה 59. "אנחנו מאתגרים את השותפים שלנו מהתעשייה באחד מהסביבות המבצעיות הקשות ביותר, והם מגיבים במהירות עם יכולות משופרות. אני גאה מאוד בצוות כולו כולל בשותפים שונים שלנו לרוחב הממשל, האקדמיה והתעשייה, על המחויבות שלהם ל"דיגיטל הורייזון", כשאנו מגלים יחד יכולת חדשה".

במהלך השנה שחלפה צוות המשימה 59 הפעיל כלי שיט בלתי מאוישים במים האזוריים במשך יותר מ 25 אלף שעות השקולות ל 12 שנים רצופות של ניסויים. חמישה ימים בשבוע שמונה שעות כל יום. כלי השיט הבלתי מאויש של חברת Saildrone פעל בים במשך 220 שעות ברציפות ללא תדלוק ותחזוקה.

Digital Horizon יכלול 17 שותפים בתעשייה שיביאו 15 סוגים שונים של מערכות בלתי מאוישות, 10 מהן יפעלו עם הצי החמישי של ארה"ב לראשונה.

כלי הטיס הבלתי מאוישים יכללו שתי מערכות המראה ונחיתה אנכיות, ה-Flexrotor של Aerovel ו-V-BAT של Shield AI וכן המל"ט של Easy Aerial. ספינות השטח הבלתי מאוישות יכללו את השחף של אלביט, Exail DriX, L3Harris Arabian Fox MAST-13, Marine Advanced Robotics WAM-V, MARTAC T-38 Devil Ray, Ocean Aero TRITON, Open Ocean Robotics Data Xplorer, Saildrone Explorer, Seasats X3 ו- SeaTrac SP-48.

מטה NAVCENT נמצא במנאמה, בחריין וכולל כוחות ימיים הפועלים במפרץ הערבי, מפרץ עומאן, ים סוף, חלקים מהאוקיינוס ההודי ושלוש נקודות חנק קריטיות במצר הורמוז, תעלת סואץ ובאב אל-מנדב.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית