עוד כאב ראש למוסד: סעודיה שוב מאיימת להשיג גרעין - אם איראן תציג פצצה

לפני כארבע שנים היה זה יורש העצר הסעודי שהשמיע איומים כאלו אם איראן תציג פצצה | כעת זה שר החוץ שלו 

Saudi Minister of Foreign Affairs Prince Faisal bin Farhan Al-Saud attends a news conference at the Arab Gulf Summit in Riyadh, Saudi Arabia, December 9, 2022. REUTERS/Ahmed Yosri
 

שר החוץ של ערב הסעודית אמר ביום ראשון האחרון כי שכנותיה הערביות של איראן במפרץ יפעלו כדי לחזק את ביטחונן אם טהרן תשיג נשק גרעיני.

שיחות עקיפות בין ארה"ב לאיראן להצלת הסכם גרעיני משנת 2015 בין המעצמות העולמיות לאיראן, ממנו יצאה וושינגטון ב-2018, נתקעו בספטמבר האחרון. מאז, ראש סבא״א באו"ם מביע דאגה מהצעדים של טהראן להגביר את יכולת ההעשרה.

"אם איראן תקבל נשק גרעיני מבצעי, כל האופציות פתוחות", אמר הנסיך פייסל בן פרחאן אל סעוד בראיון על הבמה בוועידת המדיניות העולמית באבו דאבי כשנשאל על תרחיש כזה.

"אנחנו נמצאים בתקופה מאוד מסוכנת באזור. אתה יכול לצפות שמדינות אזוריות בהחלט יבדקו כיצד הן יכולות להבטיח את ביטחונן".

נכון, האמירות הסעודיות נשמעות כבר שנים בנושא. אפילו יורש העצר הסעודי, היום גם ראש הממשלה, אמר לפני כארבע שנים שסעודיה תשיג נשק גרעיני אם לאיראן יהיה כזה

אך ככל שאיראן מציגה התקדמות בתכנית הגרעין הצבאית וככל שריאד חוששת שארה״ב לא תעשה כלום בנידון, כך הממשל הסעודי משיל כפפות והאיומים צריכים להתפס כיותר מוחשיים. 

וזה יוצר בעיה לישראל. 

ישראל, על פי ״דוקטרינת בגין״, התחייבה בפני עצמה לסכל כל ניסיון הקמת תכנית גרעין צבאית במזרח התיכון. כך עשתה ישראל בעירק וסוריה וכך מנסה ישראל לעשות באיראן מאז סוף שנות ה-80 של המאה הקודמת. 

וזה כולל גם את ריאד, אם תחליט לפתח תכנית גרעין צבאית. 

בימים האחרונים, נפגש יורש העצר הסעודי עם נשיא סין, בפסגה שמטרתה חיזוק היחסים בין המדינות. לפי פרסומים גלויים, בפגישה נידונו הסכמים כלכליים בהיקף עשרות מיליארדי דולרים. 

בנוסף, לסעודים קשר מצוין עם פקיסטן, כולל מימון סעודי של קופת האוצר הפקיסטנית בעת האחרונה. 

סין ופקיסטן מחזיקות בידע וניסיון רב שנים בפיתוח כלי נשק גרעיניים וטילים. בעבר אף צפו תמונות טילים סינים שנרכשו על ידי סעודיה. 

בהיבט ישראלי, היו רוצים בירושלים שריאד תצטרף להסכמי אברהם. בתקשורת הגלויה אף ישנן כותרות על עסקים משותפים בין ישראלים לסעודים, ״מתחת למכ״מ״. 

בשונה מאיראן המוגדרת כמדינת אויב מאז המהפכה ב-1979, סעודיה אינה מוגדרת ככזו. להפך, כאמור, בישראל היו רוצים לנרמל את היחסים. 

כיצד מסכלים תכנית גרעין צבאית של מדינה עמה רוצים לחתום על הסכם שלום? אניגמה. בלילה ניתן יהיה לפוצץ מתקנים ולחסל מדענים וביום לשבת לשיחות על סעיפים בהסכם שלום? 

במידה והסעודים יוציאו לפועל את הכותרות שהם מפזרים בתקשורת - למוסד הישראלי התשובות.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית