פרשנות | התלות ועונשה: אוקראינה לא יכולה לפגוע בשטח רוסיה עם חימוש מערבי 

נשק הסטנדאופ האמריקאי מקנה יתרון לצבא אוקראינה, אך זה קטן ככל שמתקרבים לגבול הרוסי | במקביל, הרוסים התארגנו מחדש לפי טווח רקטות ה-HIMRAS, במהלך נוסף שמקטין את יעילותן בטווחים קצרים

פרשנות | התלות ועונשה: אוקראינה לא יכולה לפגוע בשטח רוסיה עם חימוש מערבי 

Photo: Patryk Jaracz, Adrienne Surprenant, Evgeniy Maloletka, Igor Tkachev, Daniil Russov, Kostiantyn Liberov and Vlada Liberova, AFU Support Forces Command, Vlad Voloshyn for ArmyInform.

הפלישה הרוסית לאוקראינה נכנסת לחודשה העשירי, כאשר יתרון הצבא האוקראיני על פני הצבא הרוסי טמון בנשק מערבי. מאז תחילת הלחימה, ארה״ב ומדינות אירופה התארגנו על משלוחי מערכות נשק מתקדמות לצבא אוקראינה, לצד אספקת מודיעין. העיקרית ביניהן היא מערכת HIMRAS - רקטות מדויקות לטווח רחוק של עד 500 ק״מ

בעוד מערכת HIMRAS מסוגלת להגיע עם חימוש מתאים למאות ק״מ כאמור, האמריקאים סיפקו לאוקראינים חימוש לטווחים קצרים של עשרות ק״מ (על פי הערכות עד טווח 80 ק״מ). הסיבה לכך היא להגביל ביודעין את היכולות האוקראינות נגד הרוסים לרמה הטקטית. בעוד מערכות של מאות ק״מ יאפשרו לאוקראינים לפגוע במטרות אסטרטגיות בשטח רוסיה, חימוש לכמה עשרות ק״מ ימנע זאת ויספק לאוקראינים יתרון טקטי בשטח אוקראינה בלבד. 

זו אחת הסיבות למשל שרואים א-סימטריה בפגיעה בתשתיות חשמל בין רוסיה לאוקראינה. בעוד הרוסים משתמשים בחימוש סטנד-אופ מקומי או תוצרת איראן כדי לפגוע ברשת הולכת החשמל או ייצורו באוקראינה ממאות ק״מ, הפוך זה לא קורה. אם הרוסים יכולים לפגוע באספקת חשמל לקייב, בירת המדינה, מדוע האוקראינים לא פוגעים באספקת החשמל למוסקווה? 

המרחק בין קייב למוסקווה הוא כ-700 ק״מ בקו אווירי. אם האוקראינים מקצרים טווח עד לקווים המזרחיים הנשלטים על ידי הרוסים, הם מגיעים לקרבת מוסקבה עם חימוש HIMRAS מתאים. במרחק כזה, אפשר להחשיך את מוסקווה, כמו שרוסיה עושה לקייב. 

כאשר רקטות ה-HIMRAS הגיעו לאוקראינה, הרוסים לא היו ערוכים לכך. האוקראינים ניצלו זאת כדי להשמיד מערכי פיקוד ושליטה. בכך הם הצליחו לערער את השליטה של הרוסים בתאי שטח של עשרות קמ״ר. וכך, תא אחרי תא, הרוסים איבדו פיקוד ושליטה, מחסני נשק, קווי אספקה - והאוקראינים התקדמו. הרוסים מה עשו? ובכן, הם הסיגו את מחסני הנשק ומערכי הפיקוד והשליטה לתוך שטח רוסיה או ממש קרוב לגבול. 

הסיבה לכך היא שהרוסים יודעים שהנשק המערבי שניתן לאוקראינה, מגיע עם אליה וקוץ בה - אפשר להלחם ברוסים, אבל רק עד גבול הרצון של הבית הלבן. ארה״ב יודעת שאם נשק אמריקאי יפגע במטרות אסטרטגיות בשטח רוסיה או אם נשק אמריקאי יגרום למוות של אזרחים רוסים בשטח רוסיה, הרוסים יבינו שארה״ב מעורבת צבאית בסכסוך. זה יגרור הסלמה של הלחימה, ייתכן עד הצורך לערב את נאט״ו בלחימה. 

לסיכום, הנשק המערבי מביא עימו ברכה וקללה. הברכה מאפשרת לצבא אוקראינה להשיג מומנטום טקטי נגד הרוסים. הקללה שהוא אינו מאפשר לאוקראינים לפגוע בעורף הרוסי, כפי שעושה רוסיה בכיוון ההפוך. הרוסים, לאחר שספגו מפלות, התארגנו מחדש לפי טווח הרקטות האמריקאיות. מכאן, שמהלך זה יחד עם האיסור לפגוע בעורף הרוסי, צפויים להקטין את יעילות הרקטות כנשק סטנדאופ.

אולי יעניין אותך גם