ביקור בטייסת F-35: "מחנכים את הטייסים שאסור להם לחיות בתחושה שלא רואים אותם״

דן ארקין נסע לבקר בטייסת חמקנים של צה״ל בבסיס נבטים. ״הקוקפיט נקי, אין כמעט מפסקים, הרבה אוטומציה ומרבים להפעיל את הטייס האוטומטי״, מסבירים הטייסים

תמונה: דובר צה״ל

מטוס קרב חמקן F-35, אדיר, הוא מטוס חד-מנועי וחד-מושבי. אבל טייס אדיר חייב להיות רב- משימתי ולהיות בעל תכונות ייחודיות, שמייחדות אותו אפילו מטייס קרב של מטוסי דור 4, כמו F-16 ו-F-15 לסוגיהם. 

כך מגדיר את הדברים רס"ן ע', סגן מפקד טייסת 140, טייסת אדיר הראשונה מתוך שלוש בחיל האוויר: "תכונות נדרשות מטייס אדיר: יכולות תחקור ושיפור, יכולת חלוקת קשב מאוד גבוהה, יכולת לנתח מידע מורכב ולקבל החלטות בתנאים של חוסר זמן, חוסר ודאות וסכנה. בתנאים כאלו להחליט הכי נכון. צריך סינרגיה בין הטייס למכונה". 

מערך מטוסי אדיר פרוס בבסיס נבטים בנגב, בשכנות שוכנות בבסיס הגדול שלוש טייסות אדיר, 140, 116 ו-117, השלישית מוגדרת טייסת אימון והדרכה. רס"ן ע' הוא סמ"ט א' בטייסת 140, מוותיקי הטייסת, היה בצוות ההקמה כשהגיעו ראשוני האדירים ממפעלי לוקהיד מרטין בארה"ב. בן 30, מתגורר בשיכון בבסיס, נשוי ואב לתינוקת בת חודש. החל את דרכו כטייס 'עיט' (סקייהוק), 'רעם' בבסיס חצרים ומשם לנבטים לאדיר.

"במבנה רביעייה של אדיר זה שונה״

למפקד טייסת בחיל האוויר יש שני סגנים: סמ"ט א' וסמ"ט ב'. ע' הוא סמ"ט א' ואת תיאור תפקידו הוא מחלק לחמישה מכלולי אחריות: מבצעים, תכנון משימה וניווט, מודיעין, ביטחון ואבטחת מידע, גף שלישות ומנהלה. אך את עיקר תפקידו רואה ע' בהיותו ממלא מקומו של המפקד כשזה נעדר או בשמים, וכמו כן סמ"ט א' הוא הטייס הראשי של הטייסת וממונה על שמירת כשירות ורמת הטייסים. 

בטייסות אדיר בחיל האוויר נעשה מעין ניסוי: בעוד שטייסים כמו ע' עברו כמה מטוסים עד שהגיעו למתקדם, מסלול עיט, רעם ואז אדיר, הרי סרן ע' (25) הוא אחד מאלו שעברו ישירות מקורס טיס וקא"ם לטייסת אדיר, ללא "מטוסי ביניים". 

בביקור בטייסת 140 בנבטים סיירנו עם סרן ע' בבניין הטייסת ובאחד הדת"קים, ולדעתו השיטה נכונה ומוכיחה את עצמה: "אני מאמין בשיטה. לטייסים של מטוסי דור 4 יש הרגלים מסויימים והם שונים מאלו של טייסי דור 5. 

"נושאי הקשב, ניהול הקרב וקבלת ההחלטות במטוס כמו אדיר מעניקים לטייס רמת עצמאות גבוהה שאין לטייס של דור 4. במבנה רביעייה של מטוסי דור 4 שלושה טייסים במבנה טסים קרוב למוביל ומקבלים ממנו הוראות. 

"במבנה רביעייה של אדיר זה שונה, אנו יכולים להיות רחוקים מהמוביל, כי כל אחד מטייסי המבנה פועל ומקבל החלטות עצמאיות". 

מבני טייסת 140, כמו כל שלוש טייסות אדיר, בנויים בסטנדרטים אמריקניים. רמה גבוהה של בינוי מודרני ונאה, נוח לעבודה ולמגורים. הדת"קים רחבי ידים לטובת הצוות הטכני והמטוסים שמורים ומוגנים היטב תחת בטון. רצפת הדת"ק נקייה ומצוחצחת, אין טיפת שמן, גריז או מים, כיוון שמדובר במטוס חמקן שגופו השמנמן אטום וסגור כדי לשמור על תכונת ה-STEALTH.

"היתוך המידע זו הליבה"

סרן ע': "אסור שתהיה שריטה בגוף המטוס כי שכבות צבע מיוחד שומרות על החמקנות ובולעות קרני מכ"ם. כל החימוש פנימי, אין שום גוף, אנטנה, מצלמה, סנסורים, כלי יריה חיצוניים, הכל בתוך גוף המטוס, ולכן אמרתי שהאדיר נראה מטוס שמנמן. והוא גם ממריא עם כמות עצומה של דלק ואין בידונים, הכל פנימי, כולל התותח ופתח התדלוק האווירי". 

בציוותי האוויר והקרקע בטייסת משרתים אנשי סדיר, קבע ומילואים. אדיר הוא כלי טיס שמגלה תקלות ומתריע עליהן לצוות הטכני, ומנגיש במחשב את עבודות התחזוקה. אבחון תקלה הוא מהיר ומדויק. כל תחזוקת מטוסי אדיר היא עצמאית בישראל בשת"פ עם תעשיות ביטחוניות. היום מדובר בדרגי א' וב', אך כבר מכינים תשתית לתחזוקה דרג ד'.

מערך הקרב של חיל האוויר מורכב כיום ממטוסי דור 4 – ברק, סופה, בז ורעם, ודור 5 אדיר. הסמ"ט רס"ן ע' מסביר את ייחודם של מטוסי דור 5 במערך הקרב: "שתי תכונות יסוד: חמקנות והיתוך מידע. החמקנות, אי הגילוי על ידי מכ"ם האויב נותן למטוס יכולת למקומות שמטוס רגיל לא יגיע.

"היתוך המידע זו הליבה של מטוס F-35. הסנסורים הרבים הפזורים בכל רחבי המטוס מעבירים לי לקוקפיט כמויות מידע גדולות, תמונת מצב של זירת הלחימה. המטוס יודע לחבר פריטי מידע של כל המטוסים הטסים ונלחמים בזירה, הנתונים מופיעים על הצג האחד והיחיד בקוקפיט, וזה תהליך היתוך המידע. 

"הבנת הזירה, ניתוח האיומים מכל הסוגים, הצטברות כל הנתונים הללו מגדילים את קטלניות המטוס. על צג אחד הזה אני רואה את המידע, מפה של אזור הפעולה, איומים קרקעיים, אוויריים ומטרות, ועל סמך כל זה הטייס מקבל החלטות, המוביל יחליט ויחלק משימות. הכל באוויר תוך כדי תנועה ולחימה בזירה. הטכנולוגיה של המטוס כה מתקדמת עד שחלק גדול מהפעולות שתוארו מבוצעות ומגיעות לטייס באופן אוטומטי".

הסימולטור

אחד המתקנים החשובים בטייסת הוא הסימולטור, והטייסים מבלים בו זמן רב מאוד. 40 אחוזים מאימון טייס אדיר נעשים על הקרקע בסימולטור שהוא מהמשוכללים בעולם. הוא מאפשר אימון של רביעיית טייסים, המקבלים תמונת עולם בת 360 מעלות פלוס כל יכולות המטוס.

לחיל האוויר יש כיום 33 מטוסי אדיר. המספר יגיע ל-50 ובעתיד היותר רחוק אולי יותר. כלומר, מטוסי F-35 ממשיכים להגיע מלוקהיד מרטין, ובקרוב יגיעו עוד שלושה. טייסים אמריקניים מטיסים אותם מארה"ב לישראל והם מצטרפים למערך.

אולם כל מטוס חדש שמגיע שונה מקודמיו, מסבירים בטייסת 140. היצרן בשיתוף עם חיל האוויר האמריקני, כל הזמן מעדכנים את התוכנות על פי המתרחש בזירה וצרכי הלקוח. בכל בלוק של מטוסי F-35 יש חידושים, כל מטוס יותר מתקדם טכנולוגית מקודמיו. 

הטייס סרן ע' משמש כקצין המערכות של הטייסת, אחראי חימוש ועדכון תוכנות ונמצא בקשר עם אנשי לוקהיד מרטין והתע"א. באדירים יש שפע של מערכות כחול-לבן. הוא מסביר כי מיידעים את האמריקנים על איומים חדשים בזירות, וכך מייצרים קבצים מעודכנים שמגיעים עם מטוס מהבלוק החדש. 

"מגיע מטוס חדש, אני יודע שהוא מעודכן ועל פיו מעדכנים את המטוסים שנמצאים בטייסת, כדי שכולם יהיו ברמת מידע אחד. זה ייחודו של מטוס דור 5: הוא, המטוס, חייב לדעת מה מאיים עליו ולספק לטייס את המידע כדי שאוכל להשמיד את האיום". 

החמקנות איננה מוחלטת

שני הטייסים רס"ן וסרן ע', תמימי דעים שאדיר הוא מטוס נוח להטסה, קל לשליטה ולתמרון. הקוקפיט נקי, אין כמעט מפסקים, הרבה אוטומציה ומרבים להפעיל את הטייס האוטומטי: "תפקיד הטייס מורכב מהטסה וניהול המידע. אני מוודא שהמטוס טס לאן שאני רוצה, והוא יביא אותי למטרה. ואז יש לי ראש פנוי לנהל את היתוך המידע בקוקפיט, להפעיל את חלוקת הקשב, לשמוע את המוביל, ובעיקר להילחם, לגלות איומים ולפעול נגדם". 

תכונת החמקנות איננה מוחלטת. סרן ע' אומר כי הוא טס בתוך גוש ברזל באוויר, וסופו של גוש ברזל שיתגלה על ידי מכ"ם אויב. מחנכים את הטייסים שאסור להם לחיות בתחושה שלא רואים אותם, אלא לשאוף שיתגלו הכי מאוחר שאפשר, כי בסופו של דבר יראו את האדיר. המטוס מכוון אמנם לחמקנות, אך מוטב שהגילוי שלו יקרה מאוחר ולא מוקדם. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית