תחקיר עיתונאי: חברות אמריקאיות מוכרות לסין אמצעים לפיתוח טילים היפרסונים 

בעוד לישראל אסור למכור טכנולוגיה צבאית לסין, מסתבר שחברות אמריקאיות דווקא כן מוכרות. והרבה. על פי התחקיר, מאות עסקאות בוצעו בשלוש השנים האחרונות עם סין

תחקיר עיתונאי: חברות אמריקאיות מוכרות לסין אמצעים לפיתוח טילים היפרסונים 

מאת 果壳军事 - נוצר על־ידי מעלה היצירה, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=49255495

מחקר של אתר washingtonpost חושף כי טכנולוגיה אמריקאית תומכת פיתוח טילים היפרסונים סינים. על פי המחקר, מוצרי תוכנה מתקדמים אמריקאים נרכשים על ידי ארגונים צבאיים בסין, באמצעות חברות סיניות פרטיות.  זאת, על אף בקרות הייצוא של ארה"ב שנועדו למנוע מכירה או מכירה חוזרת לגופים זרים הנחשבים לאיום על הביטחון הלאומי של ארה"ב. 

״מדענים באקדמיות מחקר צבאיות סיניות והחברות המסייעות להן, אמרו בראיונות כי טכנולוגיה אמריקאית - כמו תוכנות הנדסת אווירונאוטיקה - ממלאים פערים קריטיים בטכנולוגיה המקומית ומהווים מפתח להתקדמות בכלי הנשק הסיניים״, כך לפי הפרסום.

"במקרה הזה הטכנולוגיה האמריקאית עדיפה - אנחנו לא יכולים לעשות דברים מסוימים בלי טכנולוגיה זרה", אמר מדען סיני אחד שעובד במעבדה באוניברסיטה המבצעת בדיקות לרכבים היפרסוניים. "אין את אותו בסיס טכני."

כמה מהחברות האמריקאיות שמוצריהן מגיעים לקבוצות מחקר צבאיות סיניות, נהנו ממענקי משרד ההגנה כדי לדרבן חדשנות מתקדמת. כך על פי מסד נתונים של תוכניות פדרליות. באופן פרדוקסלי, יוצא שהפנטגון מסבסד את ההתקדמות הצבאית הסינית.

הוושינגטון פוסט מיפה יותר מ-300 מכירות מאז 2019 של טכנולוגיה שמקורה בארה"ב לעשרות גופים המעורבים בתוכניות ההיפרסוניקה או הטילים של סין. שישה מדענים סינים העובדים במעבדות צבאיות ואוניברסיטאות תיארו גישה כמעט בלתי מוגבלת לטכנולוגיה אמריקאית עם יישומים בתכנון ובדיקות של טילים. 

כדי לבנות טיל היפרסוני, מדענים צריכים לפתור בעיות פיזיקה מתקדמות הקשורות לטיסת טילים. בדיקות מנהרת רוח, כמו בדיקה שסין ביצעה ב-2021, יקרות. שימוש בתוכנה אמריקאית מסחרית, תוצאה של שנים ולפעמים עשרות שנים של מחקר ופיתוח, מקצר את הזמן והמשאבים הדרושים לבדיקות כאלה. למוצרים האמריקאיים יש יישומים גם בתחום התעופה והחלל המסחרי, כמו גם בתחומים אחרים שבהם מתחרות סין וארה"ב, כולל תכנון מנועי מטוסים.

הטכנולוגיה הנרכשת כוללת תוכנות הנדסיות, כגון תוכנת אווירואלסטיות, שבהן ניתן לדמות ולנתח את התנאים הפיזיים הקיצוניים שחווים כלי רכב מוטסים. זה מאפשר למהנדסים לבדוק עיצובים כמעט מבלי להסתמך רק על בדיקות מנהרות רוח יקרות יותר וניסויים חיים. מכירות אחרות כוללות חומרה כגון אינטרפרומטרים, אשר יכולים לשמש כדי ללכוד נתונים מדויקים בבדיקות מנהרות רוח.

"אני הולך לתכנן [טיל היפרסוני] עם כלי התוכנה האלה", אמר חוקר אמריקאי אחד שדיבר בעילום שם בגלל רגישות העניין. "אני הולך להטיס אותו במחשב ואנתח אותו עם הכלים האלה. וברגע שהגעתי עם הדגם לנקודה שבה הוא טס במשימה שלי, אני יכול ללכת לבדוק אותו במנהרת רוח".

יצואנים אחראים לפי הנחיות משרד המסחר לקבוע אם המפיץ שלהם מוכר לגורם מוגבל או חסום. "מה שתמיד אמרנו לחברות זה שאתה לא יכול לעוור את עצמך", אמר מתיו ס. בורמן, סגן עוזר מזכיר המחלקה למינהל הייצוא, בראיון. "אתה לא יכול פשוט להגיד, 'אה, אני מוכר את זה למפיץ, אני לא יודע מה הם הולכים לעשות עם זה'. במיוחד אם מדובר במפיץ שניתן לקבוע בקלות שהוא ספק לצבא הסיני.״ 

על פי הפרסום, אחת החברות שקיבלה יותר מ-2.5 מיליון דולר במענקי SBIR של הפנטגון מ-2010 עד 2017, על פי מסד הנתונים של התוכנית, מכרה בינואר טכנולוגיית אינטרפרומטר למכון המחקר China Air to Air Missile Research באמצעות המפיצה בסין Opturn Company Ltd. 

הוושינגטון פוסט מצאו גם עדויות לגבי חברת 4D Technology Corp מאריזונה המייצרת אינטרפרומטרים - מכשירים המשמשים ללכידת מדידות מדויקות במיוחד בתנאים סוערים. חוקרים אמריקאים אומרים שהם משמשים לאיסוף נתונים בבדיקות היפרסוניות.

4D ו-Opturn לא הגיבו לכתבה של הוושינגטון פוסט. 

אולי יעניין אותך גם