חקה – עם ראש של מוסד ולב של פלמ"חניק

אבנר שור ואבירם הלוי, חקה – יצחק חופי – מהפלמ"ח לראשות המוסד, ידיעות ספרים, 2022

באדיבות ידיעות ספרים

בכירי הביטחון הישראלי לדורותיהם דואגים, בדרך כלל, בשלבים שונים של חייהם להעלות על הכתב את פעילותם, לקחים ותובנות. רבים עושים זאת סמוך לפרישתם מהמערכת, אך רבים אחרים נזכרים רק אחרי שנים כי טוב שתהיה מזכרת מתועדת כפי שהם רואים את הדברים.

האלוף יצחק חקה חופי יוצא דופן. משך שנים סרב באדיקות לפרסם ספר על קורות חייו, וכך גם הטיף לאנשיו במוסד. שנים אחרי מותו דאגה בתו, הילה, וחבריו הטובים, ובעיקר מעריציו במוסד, כי תרומתו החשובה למדינה תהיה נחלת דורות ההמשך. 

המשימה הוטלה על שני כותבים מנוסים מעולם הביטחון והמודיעין הישראלי. התוצאה אמינה, ידידותית, מפרגנת מאד ומפורטת בעיקר על שלוש התקופות החשובות והמהותיות ביותר בחייו : הפלמ"ח, מלחמת יום הכיפורים והמוסד. 

בחצי השנה הראשונה של מלחמת העצמאות, ממחרת החלטת החלוקה (30.11.1947) ועד הכרזת המדינה (14.5.1948) לחמו כוחות ההגנה והפלמ"ח, עוד לא הוקם צה"ל. עשרת ימי הלחימה במשמר העמק באפריל 48  היו קרבות מכריעים בתקופה זו. לוחמיו של קאוקג'י נסוגו ואתם נסו גם תושבים ערבים מכפרי האזור. לחקה, בן ה-21, היה זה הקרב האמיתי הראשון.

המלחמה הסתיימה וחקה החליט לכרוך את המשך חייו בשירות הצבאי. 

כבר בצבא היה חדור תחושת החשיבות של ההדרכה. מפקד בה"ד 1 נראה בעיניו אחד מתפקידי השיא. ההדרכה כמרכיב ניהולי חיוני היתה מוקד חדשנות, שהוא הוביל אחר כך גם במוסד ובחברת החשמל.  

במלחמת יום הכיפורים חקה, אלוף פיקוד הצפון, חלוק עם המטכ"ל על ההתרעה למלחמה ועל היקף הכוחות שהוקצה לו. גזרת הגולן היתה שדה קרב דחוס. כוחות שריון, ארטילריה, הנדסה ומודיעין של צה"ל בסיוע בעייתי של חיל האוויר לחמו מול האויב הסורי וכוח משלוח עיראקי בכואבת במלחמות ישראל.

חקה יצא מהמלחמה בתחושה קשה בשל האבידות הרבות, אך עם סיפוק גדול מההישגים המרשימים של הפיקוד בראשו עמד. ההמשך הטבעי צריך היה להיות תפקיד הרמטכ"ל. 

רבה היתה אכזבתו כי מוטה גור התמנה לתפקיד. חבריו הרבים עודדו אותו וכך, בלא תכנון מוקדם, אחרי 30 שנות צבא הוא הגיע למוסד ביולי 1974 והחליף את צביקה זמיר. כאן הוביל חקה שלושה מאמצים מרכזיים בתולדות הביטחון הישראלי – הגרעין העיראקי, הקשר עם הנוצרים בלבנון ויוזמת סאדאת נשיא מצרים לשלום, בזכות הקשר הטוב של המוסד עם מלך מרוקו.

בצד פעילות מבצעית ענפה ומגוונת, לאחר מלחמת יום הכיפורים ויישום לקחיה, הוא טיפח תרבות ארגונית מעודכנת. הקים מערכת מחקר מבצעי-מודיעיני ברוח המלצות ועדת אגרנט ("פלורליזם"). בשנותיו במוסד ראה ברכה רבה בעמלו, גם מהעובדים הנלהבים וגם מהדרג המדיני, רבין ובגין. 

לאחר המוסד מונה חופי למנכ"ל חברת החשמל (1982-1990), יו"ר מועצת המנהלים של תדיראן ותפקידים ציבוריים רבים עד פטירתו ב-2014.

מהספר, כמו בחייו, עולה דמות של איש אהוב, נטול שונאים, אשר למרות אופיו המופנם והשקט הצליח להטביע חותם בתולדות המדינה הזאת.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית