דעה | גם בשנה הבאה בעיות ביטחון ימשיכו להעסיק את ישראל

איראן, עזה, יהודה ושומרון, לבנון - את המנטרות הללו נמשיך לשמוע גם בשנה הבאה | דרושה הנהגה חכמה ומנוסה, שתדע לשלב הרתעה צבאית עם מחשבה מדינית ופוליטית

סטילס: אבי אוחיון/ לע"מ

בתרחיש של מלחמה רב-חזיתית ישוגרו מידי יום יותר מ-3,000 טילים ורקטות מאות כטב"מים לעבר ישראל והם צפויים לחולל הרס בכ-150 אתרים ביום. זו תחזית מפחידה של אלוף מיל. יצחק בריק, מגדולי מבקרי צה"ל (הארץ 16.9). אלוף בריק לא כותב מתי עלול להתרחש תרחיש האימים שלו.

שנת תשפ"ב הסתיימה, והשנה הבאה עלינו לטובה (הלוואי) תשפ"ג (2022-2023) נראית כאחת השנים המורכבות והמסובכות בתולדות המדינה. שנה עמוסת אירועים. בחירות כלליות בישראל, בחירות אמצע בארה"ב, רמטכ"ל ומטה כללי חדשים. 
התפתחויות בזרועות צה"ל, תחילת הפקת גז ב'כריש' תחת איומים, הסכם/לא הסכם גרעין חדש עם איראן. צפויים שינויים ברש"פ. אולי אינתיפדה בשטחים. 

איראן
מותה של צעירה  כורדית בת 22 מידי מכיה בתחנת משטרה עוררה מהומות והפגנות. מפגינים, בעיקר מפגינות, לא פוחדים לזעוק חמס נגד המשטר. עדיין אין בכך סימן להתרופפות משטר האייטולות המדכא, אך המנהיג הרוחני חולה ואינו צעיר. 

אמר השבוע מומחה ישראלי לענייני איראן: "איש לא האמין בשעתו שמשטר השאה יכול להתמוטט, וזה קרה".  האם יהיה הסכם גרעין חדש - בינתיים משחק של דחיות, איומים, דרישות, בקשות ותשובות, והסכם אין. בישראל יש מרוצים שאין, ויש סבורים שהסכם הוא הרע במיעוטו כי הוא דוחה את פרויקט הגרעין. 

יו"ש
נכנסים לחגי תשרי בפיגועים, אלימות ואיומי טרור של ארגונים ושל בודדים. ירי כמעט כל יום, רצח ישישה בחולון. יש היערכות חגים והערכות מצב, אך במדיניות הישראלית ובתגובות אין שינויים גדולים.

המלחמה נגד הטרור נמשכת יומיום, מדברים על אופציה של מבצע צבאי בשטחים, דוגמת עזה. אולי ממשלה חדשה כי תקום תתחיל להרהר באופציה של תחילת מחשבה על פתרון מדיני. פתרון מדיני איננו מלה גסה.

אסדות הגז
איום חדש יחסית על מקורות האנרגיה של ישראל. המדינה נחושה להתחיל לנצל את שדה 'כריש', ובדין, והסכם עם לבנון על תוואי הגבול הימי כנראה יושג. קו 23, קו 28, העיקר שישראל ולבנון יוכלו ליהנות ממתנות הטבע במעמקי הים.

הממשלה החלשה בביירות ונסראללה מבינים היטב מי ישלם את מלוא מחיר ההתנכלות ל'כריש'. מרגע שייחתם הסכם הגבול הימי תפעיל ישראל את מיטב איסוף המודיעין ואת זרוע הים כדי לשמור על מקורות האנרגיה, וזה יקרה השנה.  

רצועת עזה
תשפ"ג נכנסת לרצועה בשקט יחסי. שקט שבין סיבובים. יתכן שהחמאס והג'יהאד "מורתעים", כלשון צה"ל, מהמבצעים הקודמים. אך הסיכוי והסיכון לסבב נוסף קיימים. זה לא בין צה"ל לחמאס, כי בין הצדדים חיים עשרות ישובים, ערים, קיבוצים ומושבים ורבבות אזרחים, ילדים, נשים וטף רבים מהם אחוזי טראומות עבר.  

צה"ל
רמטכ"ל חדש פירושו שילוב של רעיונות ושיטות פעולה מקובלות עם השקפות עולם ותכניות של רמטכ"ל חדש. לנגד עיניו יהיה השנה כל מה שתואר לעיל, כולל תחזיותיו הקשות של אלוף יצחק בריק, אפילו אם מוגזמות, יש לחשוב עליהן.

חיל האוויר נכנס לתקופת ביניים לקראת חילופי ציוד בקנה מידה חסר תקדים בשנה הקרובה ואחריה. עוד מטוסי קרב חמקניים 'אדיר' F-35 של לוקהיד מרטין, תחילת ייצור בארה"ב של מטוסי התדלוק האווירי החדשים של בואינג. 

האצת הדיונים על אספקת הדגם החדש של מטוסי F-15 IA של בואינג בשילוב שדרוג 'בזים' קיימים. תחילת דיונים על שדרוג צי המסק"רים של החיל. אפאצ'י 'פתן' ו'שרף' הולכים ומתיישנים, ויש חדשים בשוק.

לייזר
צפויות השנה התקדמויות בפיתוח נשק לייזר בתעשיות רפאל ואלביט, להשלמת שכבות הגנ"א של המדינה. ניסויים ראשונים בדרום הארץ הצליחו, מטרות יורטו בלייזר. עתה מבקשים להגדיל את עוצמת אלומת הלייזר מעבר ל-100 קילו-וואט, ועובדים על זה.
זרוע הים

חיל הים, שמשימותיו המסורתיות הן הגנה על חופי הארץ, על נתיבי השיט והספנות לישראל ולחימה באויב בים, יאיץ השנה את משימות ההגנה על שדות גז, על קידוחים ועל אסדות מפני תקיפות כטמ"מים, טילים, רקטות וצוללי אויב. 

איומים כבר יש. זרוע הים משלבת סטי"לים 4.5, 5 ו-6, צוללות דולפין ודולפין AIP, מגוון ספינות בינוניות וקטנות, סירות מהירות ולוחמי שייטת 13 וצוללים, אלו המענה להגנת ישראל של הים התיכון וים סוף.

מדינה מאויימת
גם השנה תמשיך ישראל לשאת, לצערה הרב, בתואר המפוקפק המדינה המאויימת ביותר בעולם כיום, למעט אוקראינה. זו האמת: מדינה בת קרוב ל-10 מיליון תושבים, קטנה בשטח וצפופת אוכלוסין. מאויימת מצפון ומדרום, הרחק ממזרח וקרוב ממערב-הים, על ידי ארגוני טרור שהולכים ונהפכים לצבאות של ממש עם עוצמות הרס גדולות של אזרחים. 

לצה"ל ולכל זרועות הביטחון יהיו גם השנה תשובות לאיומים. דרושה הנהגה חכמה ומנוסה, שתדע לשלב הרתעה צבאית עם מחשבה מדינית ופוליטית, להחליט נכון ומהר היכן, ומתי וכיצד להלום בכוח הצבאי, והיכן ומתי לחתום על הסכמי רווחה ושלום. 

אוקראינה
בפרוס שנה חדשה יש לשים לב למתרחש בחזית לחימה שסופה מי ישורנו: מעצמת-על מגייסת מילואים ומאיימת בגרעין, מתנפלת על מדינה שכנה קטנה יותר בת עשרות מיליוני תושבים. 

המעצמה כובשת, הורסת, משמידה, מוציאה להורג, יוצרת מיליוני פליטים חסרי בית, והעולם צופה מנגד ואינו שולח את צבאותיו להגן על המותקפת מפני זעמו של שליט אחד. 

לשלוח לקרבן נשק משובח, והרבה – כן. לסייע פיסית בלוחמים – לא, אומר המערב. חומר למחשבה לנו הישראלים על חשיבות ההסתמכות על עצמנו תוך הידוק קשרים עם ארה"ב.   

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית