פרשנות | עוד לא משתמשים במלה אינתיפאדה. אבל זה קרוב

השטחים בערו השבוע - קצין צה"ל, סגן מפקד סיירת חטיבת הנח"ל, נפל בקרב עם מחבלים ליד ג'נין | צה"ל נהפך לצבא נגד טרור, אלא שצבא אינו מסוגל להכריע טרור | ראש אמ״ן טוען, בין השורות, כי הפתרון נעוץ במתווה מדיני 

רב-סרן בר פלח ז"ל, סגן מפקד סיירת חטיבת הנח"ל שנהרג כתוצאה מחילופי ירי בסמוך למעבר ג'למה | תמונה: דובר צה״ל 

ילד פלשתיני בן 12 התקדם השבוע לעבר לוחמי צה"ל כשהוא מחזיק סכין בידו. החיילים ביצעו נוהל מעצר כראוי ועצרו את הילד. לא יקרה לו כלום, אבל שאלה היא מי שלח ילד עם סכין לעבר צה"ל? 

הוריו, בני משפחה, חברים, אולי דוד חבר ארגון טרור, ואולי יוזמה עצמאית של ילד, תוצאה של כל מה שהוא שומע ורואה וקולט בסביבתו. בגילו הבין שזה מה שעליו לעשות. 

השטחים בערו השבוע. עוד לא משתמשים במלה אינתיפאדה, אבל זה קרוב. קצין צה"ל, סגן מפקד סיירת חטיבת הנח"ל, נפל בקרב עם מחבלים ליד ג'נין.

יש הגדרות שונות ומשונות למה שמתרחש ומה לעשות: צמצום הסכסוך, מיתון הסכסוך, ניהול הסכסוך. פרשנים, קצינים מלומדים בדימוס וכמובן מועמדים לבחירות הבאות משתמשים איש-איש בהגדרות הטיפול בסכסוך. 

פתרון אין עדיין. ולא יהיה לזמן רב. לא יהיה פתרון כיוון שאיש מן הצדדים לא עושה צעדים לקראת מציאת פתרון, איש לא מנסה לפתור את הסכסוך, אלא רק לנהל/לצמצם/למתן אותו. 

במערכת הבחירות החמישית הנושא הפלשתיני, השטחים והטרור אינם בראש רשימת נושאי המיקוח והניגוח. להוציא מפלגות בשמאל, אין מפלגה שמציגה לציבור מצע שמתווה דרך ברורה – כך וכך נעשה כשנגיע לשלטון, זו הצעתנו לפתרון הבעיה הפלשתינית. הנושא האיראני מאפיל על האג'נדות יחד עם בעיות הכלכלה, הפרנסה ויוקר המחייה.

שקט, אפילו יחסי, מטעה. כי שקט יכול להתפרץ. כך בחזית חיזבאללה בצפון, כך בעזה, שם שקט בימים אלו. בשטחים היה שקט 'יחסי', עד שבשבועות האחרונים, וביתר חומרה השבוע, יש לחימה כל לילה ופיגועים ומודיעין על כוונות טרור בחגי תשרי וסביב הר הבית.

לוט"ר אחד גדול
צה"ל כולו נהפך לצבא נגד טרור. צנ"ט. הצבא הוא היום לוט"ר אחד גדול. חיל אוויר נועד לשמור על עליונות אווירית של המדינה, להפיל מטוסי אויב ולתקוף מטרות קרקע כסיוע לכוחות היבשה. 

עליונות אווירית קיימת, קרבות אוויר נגד מטוסי אויב אין, ותקיפת מטרות קרקע, מטרות טרור, מתבצעת כהלכה. חיל הים מיועד ללחום בכלי שיט של האויב ולהגן על נתיבי השיט ועל אסדות הגז. המשימה הראשונה אינה קיימת (בינתיים) ואת השנייה הוא ממלא כיאות.

כיום אין תחזית של מלחמה נגד צבא זר. ולכן צה"ל אמנם מתכונן למלחמה באימונים ובתרגילים, אך עיקר העיסוק היומיומי של רבות מהיחידות הלוחמות הוא לחימה נגד ארבעה-חמישה ארגוני טרור. חיזבאללה, חמאס, ג'יהאד, כמה ארגונים קטנים "סוררים" וארגוני מחבלים ביו"ש. 

טייסות מטוסי הקרב, המסק"רים והכטמ"מים של חיל האוויר מדייקים בתקיפת מטרות קרקע בעת התלקחות ברצועה נגד החמאס או הג'יהאד או שניהם. פוגעים במטרה בקומה חמש של מגדל מגורים כשהמטרה היא בכיר בארגון טרור. 

טנקי מרכבה 4 יורים פגזים אל מה שדובר צה"ל מכנה למחרת היום "ירי אל עבר מטרות טרור". חיל ההנדסה מחפש "מנהרות תקיפה" של ארגוני טרור, בדרום ובצפון. 

רוב הנושאים בנטל ובמעמסה של לחימה נגד טרור מחבלים בשטחים הם לוחמי חטיבות, יחידות מיוחדות, סיירות, לוחמי מג"ב ויחידות תומכות לחימה. אלא שהכל מתרחש ומתבצע לא מעבר לגבול בלבנון, לא מעבר לגדר ברצועת עזה, אלא קרוב לבית, קרוב לערים ישראליות ולתושבי יהודה ושומרון, בצמתים ביו"ש או ברחובות ירושלים. 

הוראות פתיחה באש
לוחמי ולוחמות צה"ל מתלבטים ומתחבטים עם הוראות פתיחה באש. לא תמיד הן ברורות, לא תמיד תואמות את המתרחש בשטח קשה, רווי סכנות באמצע הלילה. שום מסמך הוראות פתיחה באש לא יכסה את כל המקרים והתרחישים. 

הוראות פתיחה באש לא חלות על ילד בן 12 עם סכין, אשה שהביאה סכין ממטבחה והתקרבה לעמדת צה"ל. ברוב המקרים החיילים נוהגים נכון לפי הפקודות, אבל עדיין חיילים ניצבים יומם ולילה בשטחים מול מצבים בלתי אפשריים, לפעמים בלתי אנושיים.

גם כשאין ברירה, חיילים ישראליים הפורצים בכוח לדירת מגורים ב-3 בלילה, כשנצמדים ל'מטרה', איש ארגון מחבלים מבוקש, אשתו וילדיו הקטנים המפוחדים. זו איננה משימה טבעית לחייל צה"ל בן 19 או 20, שקיבל את חינוכו בעיר, בכפר, בקיבוץ או במושב בישראל. שלא תהיה טעות: את כל הפקודות הוא חייב למלא במלואן. אבל אלו מטענים נפשיים קשים לחייל/ת צעיר/ה. 

צה"ל נהפך לצבא נגד טרור, אלא שצבא אינו מסוגל להכריע טרור. אחרי כל סבב ברצועת עזה יבוא הסבב הבא. מול חיזבאללה בלבנון ניצבים צה"ל ומיליוני אזרחים ברחבי ישראל מאויימי מאות אלפי קנים. כך בשטחים. 

אין 'זבנג וגמרנו' בלחימה נגד טרור ולמרות הצהרות-שווא של פוליטיקאים תאבי שלטון, שום מממשלה בישראל עוד לא הפילה ולא חיסלה את החמאס והג'יהאד. עד כה מסתפקות כל ממשלות ישראל בצמצום, מיתון וניהול הסכסוך, כולל סבבי מבצעים גדולים, שלא פתרו את הבעיה. בקושי מרחיבים את הזמנים בין הסבבים. 

אין חשיבה מדינית
הפתרון לבעיה הפלשתינית בשטחים חייב להיות מדיני, ואיש אינו עוסק בכך בימים אלו. הצעות ורעיונות יש למכביר: שתי מדינות לשני עמים או מדינה דו-לאומית אחת. בעברית: סכנה של כינון עוד מדינת טרור מול כפר סבא ונתניה, או מתן זכויות אזרח מלאות לתושבי השטחים במדינה דו-לאומית עם סכנה לחזון הציוני של מדינה יהודית. שתי אופציות גרועות ומסוכנות.

עוד דילמות: האם להמשיך לשת"פ עם הרשות הפלשתינית ומנגנוני הביטחון שלה, שיש מהם מחבלים, האם ליזום מבצעים גדולים נגד טרוריסטים בקרב אוכלוסייה אזרחית, או לפעול לשיפור חיי הפלשתינים בשטחים. 

תשובות נתן השבוע ראש אמ"ן אלוף אהרון חליוה: לישראל, אמר, יש אינטרס ביטחוני לייצב את הרש"פ כדי להפחית את הטרור. זה אינטרס ישראלי ביטחוני. בהקשר לעזה רמז כי תהליכים של ייצוב כלכלי והכנסת פועלים מביאים פוטנציאל של שקט ארוך שנים.

כלובש מדים, אלוף חליוה אינו מדבר בפומבי על פתרונות מדיניים. עם זאת, הקו שלו ברור: פתרון מדיני. כדאי להקשיב היטב לראש אמ"ן, מי שאחראי להערכת הביטחון הלאומי של מדינת ישראל.   

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית