ראש המוסד לוחץ על הבית הלבן: ״פעילות הטרור של איראן מתבצעת ומתרחבת גם לארצות הברית״

ראש המוסד, דוד ברנע, נשא נאום בן כ-17 דקות בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור (ICT) באוניברסיטת רייכמן. מרבית הנאום מיועד לאזניים בבית הלבן יותר מאשר בירושלים או תל אביב 

קרדיט צילום: גלעד קוולרצ'יק

לפי ברנע, "בעשור האחרון הטרור תפס חלק מרכזי בעיסוק שלנו. הטרור האיראני נכח כל העת והעסיק אנשי מוסד רבים לפני, ונוכח ביתר שאת גם בשיח היום. המשטר באיראן נותן חסות לארגוני פשע וסוחרי סמים ומחוצה לה, לממן פעולות אלימות. הוא גם מעניק אכסניה למנהיגי אל-קעידה. הצורך בהפעלת טרור גובר על מחלוקות דתיות באיראן.״  

ברנע מסביר כי הטרור באיראן מוצא לפועל בידי ארגוני המשטר, המודיעין ומשמרות המהפכה, ללא פעולות אקראיות או ספונטניות. ״זהו טרור מדינתי מתוכנן ושיטתי - טרור אסטרטגי. מנהיג איראן מורה על הרחבת פעילות הגרעין, תומך בארגוני טרור ומפיץ טרור בארגוני העולם״, אומר ברנע. 

לאחר שביסס את טענתו כי המשטר האיראני מפעיל טרור כהחלטה מדינית ואסטרטגית, טוען ברנע כי הטרור הזה הגיע לארה״ב. בכך הוא הופך את איראן לבעיה של ארה״ב. דבריו נאמרים על רקע הניסיונות האמריקאים לחזור להסכם עם איראן וניסיונות ישראלים לסכל את המאמץ האמריקאי בהקשר זה. 

״פעילות הטרור מתבצעת ומתרחבת גם לארצות הברית ולאירופה תוך כדי המו"מ בוינה. בעזות מצח וללא מורא נעשים ניסיונות לפגוע על אדמת ארה״ב בבכירים אמריקאים, בהם היועץ לביטחון לאומי לשעבר, מזכיר המדינה לשעבר, מתנגדי המשטר האיראני ופעילי זכויות אדם״, טוען ברנע.     

"ההפעלה בשלט רחוק, היא לא רק העדפה אופרטיבית. זו מדיניות ודרישה עקבית של מנהג איראן ח'אמינאי, שממלא צורך אסטרטגי לספק לאיראן מרחב הכחשה. בראייתו בהיעדר יכולת לקשור את הפעילות האסורה לאיראן, כמובן ללא נחישות מדינית נגדית שתגשר על הפער, המשטר פתור מאשמה ויכול לשחק עם יתר העולם על פי הכללים האיראנים. מרחב ההכחשה מקנה לו חסינות, וזו מאפשרת לו להמשיך בטרור באופן בלתי מרוסן. ניתן רק לשער כיצד תפעל איראן כאשר ההסכם כבר יהיה חתום וכאשר לא תהיה תחת לחץ מדיני וכל החסמים ירדו".

ברנע מציב יעד מדיני לארה״ב: ״לגרום למנהיג העליון של איראן לזנוח את הטרור. להפוך את הטרור לבלתי משתלם עבורו. לשם כך צריך לשלול מאיראן הצלחות ולגבות ממנה מחירים בינלאומיים מדיניים ומשפטיים. לגבות ממנה מחיר כלכלי ולהפנות אליה עורף.״ 

ברנע גם פונה לאנשי הדת המוסלמים בעולם. ״המשטר האיראני מפר חוקים אידיאולוגיים תוך ניצול ציני של האסלאם".

לגבי הצלחות המוסד, אומר ברנע. ״בתקופה האחרונה סיכלנו עשרות פיגועים. בקפריסין סוכל פיגוע באנשי עסקים, בטורקיה באיש עסקים ודיפלומט ובקולומביה באנשי עסקים ישראליים. בכלל המקומות, המפגעים נתפסו עם נשקים וסיפרו בחקירה את יעד ניסיון הפגיעה. 

״ארגון המודיעין של משמרות המהפכה שיגר שלוש חוליות שונות בו זמנית להרוג כל ישראלי ללא הבחנה. בזכות מודיעין איכותי ומקצועיותם של עובדי ועובדות המוסד ושיתוף פעולה מלא עם ארגוני הבטחון סיכלנו אירועי טרור רגע לפני הלחיצה על ההדק כנגד ישראלים ואזרחים תמימים".

ראש המוסד המשיך והתייחס לפגישתו בארה"ב בשבוע שעבר: "בשבוע שעבר הצגתי בארה"ב את המשמעויות של החתימה על ההסכם. כפי שהזהרתי את ארה"ב, חתימה על הסכם הגרעין פירושה שמשטר הטרור יקבל מיד כ-6 מיליארד דולר, בנוסף ל-90 מיליארד דולר בשנה הראשונה ועוד עשרות רבות של מיליארדים. נניח שרק חלק קטן מהתוספות ילכו לטרור - אז כבר האתגר שלנו ושל כל העולם למנוע טרור יהיה אדיר. זו אחת החולשות המובהקות של ההסכם. ההסכם דווקא יקרב את איראן למימוש תוכנית הגרעין - הוא מיטיב לטווח הקצר, אבל רע לטווח הארוך".

ברנע סיים את דבריו בהסרת העמימות מפעולות המוסד באיראן. "גם אם ייחתם ההסכם הוא לא יקנה חסינות מפני פעולות המוסד. כראש המוסד אני רוצה להבהיר, למשטר האיראני אין ולא יהיה מרחב הכחשה, המוסד ושותפיו חשפו וימשיכו לחשוף את מי שעומד מאחורי ניסיונות הפיגוע מטהרן. הצמרת האיראנית חייבת להיות ערה לכך כי הפעלת כוח נגד ישראל או ישראלים באופן ישיר או באמצעות שליחים תיענה בתגובה כואבת אל מול הגורמים האחראים לכך על אדמת איראן".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית