נחתם החוזה לאספקת ארבעה מטוסי תדלוק KC-46A תוצרת בואינג עבור חה״א הישראלי

למרות שראשון המטוסים לא ינחת בארץ לפני סוף 2025 או תחילת 2026, עדיין מדובר בצעד חשוב בהארכת הזרוע האסטרטגית של מדינת ישראל

צילום: מתוך אתר בואינג

צעד חשוב להארכת הזרוע האסטרטגית של צה"ל ושל חיל האויר הישראלי: נחתם החוזה לאספקה בשלב הראשון של ארבעה מטוסי תדלוק אווירי המתקדמים בעולם, Pegasus KC-46A, תוצרת בואינג.

ראשון המטוסים לא ינחת בארץ לפני סוף 2025 או תחילת 2026, אולם במפעלי בואינג באוורט, מדינת וושינגטון, יתחילו עתה "לחתוך את המתכת" של המתדלק הראשון עבור חיל האוויר הישראלי. כשיגיעו, הם יתדלקו את כל סוגי המטוסים בחיל, ומטוסי הקרב יוכלו לטוס למעשה לכל יעד ללא מגבלת טווח, קרוב, רחוק ורחוק מאוד.  

החוזה נחתם ביום שישי בין משרד ההגנה  האמריקני/חיל האוויר האמריקני לבין חברת בואינג, שרשאית עתה להתחיל לייצר. זה עדיין לא החוזה הסופי ויש עוד הליכים בירוקרטיים, כולל בקונגרס.

החוזה שנחתם אתמול הוא לאספקת ארבעה מתדלקים, החוזה הוא בסך 927 מיליון דולר לארבעה מטוסים, המימון מכספי הסיוע. במקור מבקשת ישראל לרכוש עוד ארבעה מטוסי תדלוק, והדבר אושר על ידי ממשלת ארה"ב. מחיר כל מטוס בסביבות 200 מיליון דולר.

נודע שמשרד הביטחון עשוי לבקש מארה"ב תוספת תקציב לארבעה המטוסים הנוספים, כדי להבטיח שבידי חיל האוויר יהיה מערך של שמונה מטוסי תדלוק. אולי כפיצוי מסוים על הסכם הגרעין עם איראן.

ההערכה היא שב-2025 ייצא מליין הייצור המטוס הראשון עבור חיל האוויר והיתר בשנה שאחרי כן. החוזה שנחתם אתמול מדבר על אספקת תמיכה, תחזוקה, תיקונים ולוגיסטיקה בצמוד למטוסים.  

עידו נחושתן, מנכ"ל בואינג ישראל, אמר כי החוזה הוא ציון דרך חשוב בחיזוק הזרוע הארוכה של ישראל לשנים רבות קדימה ותרומה חשובה ומשמעותית ליכולות האסטרטגיות של צה"ל ושל חיל האוויר.

ג'יימס בורגס, סגן נשיא בואינג: "מטוסי התדלוק הם בעלי ניסיון מוכח לבצע תדלוק אווירי לכל סוגי המטוסים שלך חיל האוויר של ארה"ב ושל בנות בריתה".

חיל האוויר האמריקני הזמין 179 מטוסי תדלוק 'פגסוס' והם כבר ביצעו אלפי גיחות לתדלוקים אוויריים. שני מטוסים נמכרו ליפן, וישראל תהיה הלקוחה השלישית.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית