פרשנות | בסין צפו תמונות של מטוס המזכיר את ה-X-37B האמריקאי - האם הביון הסיני השיג את המידע?

תמונות שצפו ברשת הסינית של כלי חללי הדומה ל-X-37B האמריקאי מעלות שאלות סביב הדימיון בין הכלי הסיני לאמריקאי. ייתכן וזה במקרה וייתכן כי הביון הסיני הצליח להגיע לכלי החשאי בארה״ב

https://www.af.mil/About-Us/Fact-Sheets/Display/Article/104539/x-37b-orbital-test-vehicle/

תמונות של רקטת שיגור הלוויינים הסינית החדשה, ה-CZ2F/G או Shenjian, מצביעות על האפשרות שהרקטה למעשה מבוססת על רקטת השיגור האמריקאית ה-X-37B תוצרת בואינג.

בין שתי פלטפורמות השיגור ישנם קווי דמיון רבים, לרבות הממדים והמבנה האווירודינאמי. הרקטה האמריקאית מבצעית החל מ- 2006 ושיגרה לראשונה לוויינים לחלל מ- 2010, וסה"כ שוגרו באמצעות חמישה לוויינים (השישי בדרך). 

הרקטה הסינית החלה פיתוח במהלך שנות ה- 90', והדגם הראשון שלה, Long March 2E, ביצע את השיגור המבצעי הראשון שלה ב- 1999, במקביל לפיתוח האמריקאי. עד 2011 שוגרו באמצעות הרקטה הסינית שבעה לוויינים, אך היא סבלה לאורך שנים מבעיות בטיחות ובעיות ביצועים רבות מאד. 

[https://twitter.com/CNSpaceflight/status/1558812459544129536?s=20&t=Fa4fyA6zjGrZeyACKtJC3A]

ב- 2011 צץ הדגם המשודרג של הרקטה, ה-CZ2F/G, זה הנראה דומה במבנהו ובממדיו לרקטה של חברת בואינג האמריקאית. מאז שוגרו עוד 11 לוויינים באמצעות רקטה זו, וסה"כ 18 לוויינים. הלוויין האחרון שוגר ב- 2 לאוגוסט 2022. 

בארה"ב חוששים כי הסינים הצליחו לגנוב את סודות הפיתוח של משגר הלוויינים מחברת בואינג בין אם באמצעות מקור מודיעיני אנושי (סוכן סיני) או אם באמצעות תקיפות סייבר על חברת בואינג. 

הסינים אוספים מידע טכנולוגי וכלכלי אמריקאי כמעט בכל אמצעי ודרך אפשריים. באמצעות הפעלת סוכנים בתעשיות הביטחון, בארגונים הממשלתיים ובעיתונים מקומיים, באמצעות אנשי אקדמיה אמריקאיים וסינים המעבירים "ברשות ובסמכות" מידע טכנולוגי רגיש.

זאת, באמצעות מכירת ציוד "מטופל", כגון מחשבים, טלפונים, מצלמות ועוד - דרכו אוספים את המידע הרגיש, באמצעות תקיפות סייבר וכמו גם באמצעות תשתית כיסוי של תרבות, חינוך ואומנות. 

גורמים בכירים בארה"ב, בראשם בכירי ארגוני קהילת המודיעין, שרי ההגנה והיועצים לביטחון לאומי לדורותיהם, מזהירים מזה שנים רבות את הארגונים הממשלתיים והחברות העסקיות מפני מאמצי הריגול הטכנולוגי הסיני.

הריגול הסיני בארה"ב, שעיקרו איסוף מודיעין טכנולוגי ומדעי, הוגדר על ידי האמריקאים כאחד מגורמי האיום המרכזיים ביותר על הביטחון הלאומי האמריקאי. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית