אישור חריג: משרד התקשורת מתיר מכירת חמישית מחלל תקשורת להונגרים 

״בכוונת משרד התקשורת לבצע תיקונים ברישיון החברה הנוגעים להיבטי ביטחון, לרבות עניינים הנוגעים לנושאי משרה ובעלי תפקידים בחברה ובנוגע להגבלת מעורבותם של גורמים מטעמה של הרוכשת בפעילות החברה בעניינים שלהם פוטנציאל של השפעה משמעותית על מתן השירותים לממשלה״

מנכ״ל חלל תקשורת, דן זיצ׳ק. צילום: חלל תקשורת

לאחר מספר פעמים בהם סיכלו לחלל תקשורת הכנסת משקיע זר, פרסום מתחילת אוגוסט באתר הבורסה חושף כי משרד התקשורת אישר לחלל תקשורת למכור עד 20 אחוזים ממניותיה לחברת  4iG ההונגרית. לחברה ההונגרית לא תוקצה בעלות על חלל תקשורת. 

״בהתאם להתייחסות שהתקבלה ממשרד התקשורת, משרד התקשורת שוקל לאשר את מתווה העסקה בכפוף למספר תנאים, ביניהם כי לפני אישור העסקה ייחתם הסכם עקרונות מחייב בין החברה לבין משתמש ממשלתי ישראלי אשר יכלול התייחסות לתיאום השימושים ברשתות הלווייניות הישראליות הרשומות בנק ודות השמים 4W ו -65E בתדרים ובלוויינים עמוס 3 ועמוס 4 וכן בלווייני דרור״, נכתב בפרסום. 

״לאחר מכן ייחתם הסכם מפורט ומחייב לתיאום השימוש ברשתות, הלווייניות הישראליות הרשומות בנקודות שמיים אלו. תנאי נוסף שנקבע על ידי משרד התקשורת הוא שהחברה והן גורם מוסמך מטעם הרוכשת תעביר למשרד התקשורת מכתב ויתור על טענות משפטיות המכיר בסמכות משרד התקשורת בכל הקשור להפעלת רשתות לווין בנקודות השמים 4W ו 65E ולזכויות השימוש בהן. 

״כמו כן, בכוונת משרד התקשורת לבצע תיקונים ברישיון החברה הנוגעים להיבטי ביטחון, לרבות עניינים הנוגעים לנושאי משרה ובעלי תפקידים בחברה ובנוגע להגבלת מעורבותם של גורמים מטעמה של הרוכשת בפעילות החברה בעניינים שלהם פוטנציאל של השפעה משמעותית על מתן השירותים לממשלה. קבלת ההחלטה כפופה לאישור שר התקשורת או מי שהוא האציל לו את סמכותו.״ 

העסקה עם ההונגרים צפויה להקל על עומס החובות של החברה. רק לאחרונה דיווח גולן חזני (כלכליסט) כי החברה נקטה במה שהוא מכנה ״לוליינות פיננסית״. חזני כותב: ״החל מהדו"חות הקרובים, החברה תעבור לרישום לפי תקן 16 (IAS 16) שמאפשר לבצע רישום בשני אופנים – עלות או הערכה מחדש. חלל תקשורת בחרה באפשרות השנייה.

״למה חלל עושה את זה כעת? לחברה יש חוב של קרוב למיליארד שקל (270 מיליון דולר) למחזיקי האג"ח שלה. בקופה של חלל יש 80 מיליון דולר בלבד. סדרות האג"ח השונות של החברה נסחרות בתשואה דו־ספרתית, מה שמעיד על כך שהמשקיעים חוששים שיש סיכוי שהחברה לא תוכל לעמוד בפירעון החובות שלה.

״חלל תקשורת היתה אמורה להימכר לחברה ההונגרית IG-4, אבל משרד התקשורת עיכב את המכירה והיא לא תצא לפועל במתכונת המקורית שלה – והדבר הוא קריטי עבור המשך החיים של החברה.״ 

האישור החריג של משרד התקשורת למכירת מניות חלל תקשורת, תשתית הנחשבת קריטית למדינת ישראל, מגיע, ככל הנראה, על רקע מצב החובות של החברה. אם מדינת ישראל רוצה לשמר תשתית זו, היא צריכה להכניס יד לקופת האוצר או לאפשר לחברה למצוא משקיע חיצוני. 

אם העסקה תצא לפועל, אחת השאלות הפתוחות היא כיצד ימדרו בחלל את ההונגרים מההפעלה הקשורה לגופי ממשל ישראלים. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית