פרשנות | בהיבט תנאים גיאו-פוליטיים - זה זמן טוב לתקיפה באיראן 

בהנחה וההצהרות שמפזר צה״ל נכונות והוא מוכן לתקיפה באיראן, כזו שתעכב את תכנית הגרעין, ישנו כעת חלון הזדמנויות גיאו-פוליטי 

תמונה | דובר צה״ל 

הדיונים סביב חזרה להסכם הגרעין עם איראן בשיאם. על פי הצהרות הצדדים, אוטוטו זה לכאן או לכאן. לחזור להסכם דומה לזה של 2015 או שאין הסכם ואז כל החלופות האחרות על השולחן. בגדול, יש שלוש - עוד סנקציות על איראן, כולל משניות, מלחמה או לא לעשות כלום. 

ההנחה היא שהצהרות צה״ל נכונות וישראל ערוכה לתקיפה באיראן. והתקיפה תפגע בתשתיות הגרעין של איראן ותצליח לעכב את תכנית הגרעין הצבאית של איראן בכמה שנים לפחות. הנחות אלו חייבות להתקיים, אחרת עלות המלחמה צפויה להיות גדולה יותר מהרווח הטמון בה. תקיפה כזו צפויה לפתוח חזית מול איראן, חיזבאללה, חמאס ומה שנשאר מהג׳יאהד האסלמי אחרי מבצע ״עלות השחר״. 

אם נניח כי הנחות אלו מתקיימות וכי ישראל רוצה לתקוף, התנאים בימים אלו מצוינים. סין עסוקה בטאיוואן מול ארה״ב. רוסיה עסוקה מול אוקראינה ונאט״ו (ארה״ב) בעקיפין. במישור הכלכלי, העולם כבר נמצא בתקופת האטה כלכלית עם אינפלציה דוהרת. ישראל מצידה, צמצמה חובות עם עודף גביית מיסים. מצב פיננסי שיספוג יותר בקלות מלחמה עם איראן. 

בהיבט רפואי, העולם עדיין מתמודד עם הקורונה. 

בהיבט מדיני, מדינות המפרץ, מצרים וירדן רואות בישראל שותפה מול איראן. 

בהיבט אזורי, השלום עם מצרים וירדן יציב למרות הכל, כך ששתי חזיתות אלו לא צפויות להפתח. טורקיה עסוקה בצפון סוריה ועירק מול הכורדים. באפריקה אלגי׳ריה עסוקה עם מרוקו בסהרה. ארה״ב פרוסה בשוטף במזרח התיכון במסגרת מבצע Operation Inherent Resolve כך שיש גיבוי מיידי אם צריך. סוריה עדיין עסוקה במלחמת אזרחים והצבא הסדיר של סוריה מנסה לשמור על הנשיא שלו. הוא פחות ערוך להלחם בצה״ל. עירק גם היא עסוקה במלחמת אזרחים וצבאה אינו מאיים על ישראל. 

כאשר המעצמות עסוקות, כל אחת בבעיות שלה, והעולם גם ככה מתמודד עם בעיות כלכליות ורפואיות, ״רעש״ התקיפה באיראן בזירה הבינלאומית יבלע בתוך רעשי הרקע של שאר הסכסוכים של המעצמות. 

נכון, יהיו השלכות מול ארה״ב שלא רוצה במלחמה מול איראן ואולי תגרר לתוכה, אבל משתנה זה קבוע בכל מקרה. עם זאת, אם כבר ללכת ראש בראש מול ארה״ב מדינית, ולהרוס לה את הניסיון להסכם חדש, עדיף כאשר ארה״ב עסוקה בטאיוואן, אוקראינה ובבחירות אמצע קדנציה. 

ביידן יחושק על ידי הרפובליקנים שירצו שיעמוד לצד ישראל והן על ידי המצביעים שלו, הדמוקרטים, אוהבי ישראל. הוא יצטרך לעזור מול תגובת הנגד של איראן בשביל לקושש קולות בבחירות האמצע. 

בספק אם נראה טורי שיריון איראנים דוהרים דרך עירק לגבולות ישראל, כאשר חיל האוויר הישראלי והאמריקאי חג מעליהם. גם האיראנים רואים מה קורה לטורי טנקים חשופים באוקראינה. וזה בלי חיילות אוויר כמו של ישראל וארה״ב. שוב, גם כאן, כמו בטילים, איראן צריכה את הצבא שלה, או חלקו, לשימור המשטר בבית. 

לאירן יש בעיקר טילים וארגוני טרור. אלו יכולים ליצור נזק רב לישראל, כולל הרוגים ופצועים. פגיעה ברכוש ונפש בישראל היא משתנה קבוע, ולכן אינו מושפע מתזמון התקיפה. גם בהיבט זה עדיף לתקוף את איראן לפני שהיא מרכיבה פצצות גרעין על טילים. 

בזירה הפוליטית הישראלית, לצאת למלחמה כזו בתקופת ממשלת מעבר, היא השתנה מהמקפצה. כשר, אבל מסריח. ועם זאת, מלחמה עם איראן תעכב את הבחירות המתוכננות לנובמבר, תאלץ את צה״ל להתמודד עם חיזבאללה בלבנון ועם חמאס בעזה, ולאחר מספר שבועות לחימה, גם לאיראן יגמרו הטילים. צריך גם לשמור מלאי לשימור המנהיג הגדול בטהרן.  

מלחמה כזו יכולה לספק ללפיד, גנץ וסער עוד אוויר לנשימה פוליטי. בסופה, או שתשאר ישראל או שישארו חיזבאללה, איראן וחמאס. קצת דרמטי, אבל הבנתם את הרעיון. אם מאמינים שמלחמה עם איראן בלתי נמנעת, הממשלה הנוכחית לא יכולה להפסיד פוליטית. אם נפסיד במלחמה, יגידו שהיה עדיף לשלוט בקביעת התזמון. אם ננצח, הבחירות הבאות יהיו קשות לנתניהו.  

לסיכום, אם ההצהרות שמפזר צה״ל נכונות, והוא מוכן למתקפה באיראן, תנאי המאקרו שהתמזגו כעת מספקים הזדמנות טובה לתקיפה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית