מבצע יקר: עלות יום לחימה בעזה מוערכת בכ-200 מליוני ש״ח - צה״ל רוצה תוספת תקציב

על פי פרסומים גלויים, כל סבב בעזה מתייקר ביחס לקודמו בחישוב עלות יום לחימה כולל. באוצר ובצה״ל מתקשים לספק הערכות עלות לממשלה ובשוך הקרבות, צה״ל דורש תוספות תקציב מקופת המדינה. האם ישראל ערוכה תקציבית לסבבי לחימה תכופים יותר? זו שאלה פתוחה  

מבצע יקר: עלות יום לחימה בעזה מוערכת בכ-200 מליוני ש״ח - צה״ל רוצה תוספת תקציב

תמונה: דובר צה״ל 

מבצע ״עלות השחר״ הסתיים אתמול (א) בלילה לאחר שנפתח ביום שישי עם חיסולו של בכיר הג׳אהד האסלאמי בעזה, תייסיר ג'עברי. כמו בסבבים קודמים, המבצע כלל שיגור מאסיבי את רקטות לעבר ישראל (מעל 1000) וכלל מערך הגנה אווירית, פיקוד העורף ויחידות תקיפה של צה״ל, בעיקר מהאוויר. 

בשוך הקרבות, מעריכים בגלובס (פרסום של אורן דורי), כי עלות יום לחימה במודל ״עלות השחר״ מגיע לפחות ל-200 מליוני ש״ח. על פי הדיווח, עלות מבצע ״שומר החומות״ לפני כשנה, הגיעה לפחות ל-4 מיליארדי ש״ח. האוצר שיפה את צה״ל ב-1.5 מיליארדי ש״ח. עם זאת, באוצר, על פי הפרסום, מעריכים כי הסבב הנוכחי ימומן כולו מתקציב הביטחון בדומה ל״חגורה שחורה״. 

״מנגד, עוד בטרם החלה הלחימה, כבר החל צה"ל לפי הדיווחים במגעים מול האוצר בניסיון להגדיל את התקציב בכ-10 מיליארד שקל (כמחציתם לבסיס התקציב והיתר כהוצאה חד פעמית)״, כותבים בדיווח. 

״ממשלת המעבר מנועה מלהעביר תקציב מדינה ועל כן גם דיוני התקציב מול משרד הביטחון הם מוגבלים. אבל האירוע הביטחוני לצד הלחצים של צה"ל להגדיל את קופת המזומנים שלו, עשויים לתת רוח גבית לדרישות הכספיות של מערכת הביטחון.״ 

פרסום אחר, באתר YNET (גד ליאור), מעריך עלות יום לחימה במבצע שהסתיים אתמול ב150-160 מליוני ש״ח ליום לחימה. ״על פי הערכות, שלושה ימי לחימה של צה"ל, כולל גיוס מילואים, שימוש בתחמושת, שעות טיסה רבות ושימוש באמצעים חדישים כמו כטב"מים וטילים מונחים חדשים, עלו כבר קרוב לחצי מיליארד שקלים״, כותבים בדיווח. על פי הדיווח, במבצע "שומר החומות" הוערך יום לחימה של צה"ל בכ-120 מיליון שקל. 

״לסכום זה יש להוסיף כמה עשרות מיליוני שקלים של הערכות מיוחדת של כוחות המשטרה ומשמר הגבול בגזרות שונות, כולל בערים מעורבות ובמזרח ירושלים, הלנת אלפי אנשי ביטחון בקרבת מוקדי מתיחות והפעלת אמצעים חדישים שונים, כולל באוויר, גם על ידי המשטרה וזרועות הביטחון האחרות.״

עוד טוענים בפרסום כי ״הן במשרד האוצר והן במשרד הביטחון ובצה"ל עדיין לא חישבו במדויק את עלויות המבצע.״

משני המקורות, ניתן לראות כי ככל שעובר הזמן, הסבבים בעזה הופכים להיות יקרים יותר. הן בשל הפעלת צה״ל (סדיר, מילואים וחימוש) והן בשל הנזקים בעורף לנפש ורכוש. כמו גם, בשל פרעות ״שומר החומות״ בערים מעורבות, בכל סבב כזה מעורבות מספר זירות בהן פועלים המשטרה ושב״כ בנוסף לצה״ל. בספק אם המוסד צריך תוספות תקציב סביב מבצעים בעזה. 

בנוסף לייקור הלחימה הנובעת משימוש באמל״ח מדויק ושילוב של מספר זירות, צה״ל גם צריך להפעיל כל סבב יותר כוחות. ״מאז היציאה מרצועת עזה, אנו מצויים בלחימה בלתי פוסקת, כאשר סדרי הכוחות בשגרה לא השתנו, אך כל סבב דורש באופן מיידי ריתוק של אוגדה נוספת בפאתי הרצועה. כלומר, כל מתיחות במרחב מחייבת באופן אוטומטי סדר גודל של 2 אוגדות, ו4-5 חטיבות״, כותב רונן איציק, לשעבר מפקד חטיבת שיריון בצה״ל. 

לעלויות הלחימה בסבבים, ניתן להוסיף גם חלק יחסי מעלות המכשול התת קרקעי שהוקם בעזה לאורך 65 ק״מ כמיגון בפני מנהרות התקפיות לשטח ישראל. המכשול תומך בלחימה בכך שהוא מפחית את עלויות צה״ל בהתמודדות עם התת קרקע. כמו גם, הוא חוסך עלויות שיכלו לנבוע מפריצת מחבלים ליישובים אזרחיים בעוטף עזה בזמן לחימה. לפי הערכות, עלות המכשול הסתכמה בכ-3.5 מיליארדי ש״ח. 

לסיכום, לפי פרסומים גלויים, עלות יום לחימה במבצע ״פשוט״ מול ארגון חלש כמו הג׳יאהד האסלאמי בעזה עולה לישראל כ-120-200 מליוני ש״ח ליום. לחימה מול חמאס בתוספת פרעות של ערבי ישראל, כנראה יקפיצו את המחיר, אולי אף יכפילו או ישלשו, כתלות בהיקף הנזקים לנפש ורכוש בישראל. זאת ועוד, ניתן לראות כי האוצר וצה״ל לא יודעים לחשב, אפילו בקירוב, כמה עולה יום לחימה בעזה. מוזר, לאור העובדה שיש סבב לחימה בכל שנה עד שלוש. 

אולי יעניין אותך גם

טל חן, שותף במחלקת בנקאות השקעות ומימון תאגידי בDeloitte- ישראל (טל היה בין מובילי הדוח) | קרדיט צילום: אלמוג סוגבקר

Deloitte ישראל: קיטון בהוצאות על מוצרי סייבר יגדיל מיזוגים בענף

גיוסי השקעות בשוויי Down-Round, עשויים לשמש כקטליזטור לרכישות חברות סייבר על ידי חברות בינ"ל