בנאט"ו מתכננים מערך הגנה אווירית אחוד

ארה״ב מנסה לקדם יוזמות הגנה אווירית משותפת במזרח התיכון וגם באירופה. נראה כי איראן ורוסיה בהתאמה מהוות זרז לתפיסה זו 

בנאט"ו מתכננים מערך הגנה אווירית אחוד

U.S. Army photo by Sgt. Alexandra Shea

ברית נאט"ו מתכננת להקים מערך הגנה אווירית ענק משותף ל-30 המדינות החברות, במגמה להתמודד עם אפשרות של תוקפנות רוסית.

המיזם החדש מכונה "מגן אוויר", כפי שהודיע בסוף השבוע הארגון ל-AIR FORCE TIMES ולדיפנס ניוז. המיזם מיועד להגנה מפני תקיפות אוויר וטילים לאורך גבולות האגף המזרחי של נאט"ו, והוא מתוכנן על בסיס לקחי מלחמת אוקראינה. 

התכנית היא לאחד את מערכי הגנ"א של חברות נאט"ו תחת פיקוד אחד מאוחד, "וכך ליצור מגן אוויר בלתי חדיר ומאובטח שיגן על חברות הברית, שטחיהן, תושביהן וצבאן". 

במפקדת נאט"ו מביעים חשש מטילים "תועים" שמשוגרים על ידי הכוחות הלוחמים באוקראינה וחודרים לשטחיהן של מדינות שכנות, מהן חברות בנאט"ו. חוששים גם ממטוסים וכטמ"מים החוצים את גבולות אוקראינה וחודרים למרחבים אוויריים שכנים.

בחודשים האחרונים הגיעו יחידות הגנ"א אמריקניות ואירופיות למדינות הגבולות עם אוקראינה, ולדעת הארגון ניתן יהיה תוך כמה חודשים להקים את פרוייקט "מגן אוויר". 

ארה"ב, גרמניה והולנד הציבו סוללות פטריוט בסלובקיה ובפולין. צרפת הביאה טילי קרקע-אוויר 'ממבה' לרומניה, וספרד מפעילה מערך טילי קרקע-אוויר בלטביה. מערכות אלו מסוגלות ליירט טילי שיוט וטילים בליסטיים  וגם מטוסים וכטמ"מים. למערך ההגנה באירופה נוספו באחרונה מטוסי קרב F-35 אמריקניים באסטוניה ומטוסי קרב F-22 בפולין. 

מטוסי F-18 טסים יחד עם מטוסי 'גריפן' של צ'כיה ומטוסי קרב של גרמניה, הונגריה ואיטליה מפטרלים באופן קבוע מעל המדינות הבלטיות. מחודש מארס השנה הוכפל מספר טיסות השיטור של נאט"ו.

במקביל הולך וגדל מספר חברות נאט"ו: פינלנד ושוודיה בדרך להצטרף, ואילו אוקראינה, בוסניה והרצגובינה וגיאורגיה הביעו רצונן להצטרף לברית נאט"ו. 
 

אולי יעניין אותך גם