פרשנות | בכירי גא״פ - צה״ל יודע איפה אתם. הממד התודעתי במבצע ״עלות השחר״

בכירי הארגון חשים בחרב המונחת על צווארם, יחד עם תחושת חדירות, התחושה כי צה"ל מכיר את מקומות המסתור שלהם, היכן ממוקמים המפקדות, מחסני הנשק, תשתיות הייצור ואף יותר מכך היכן נמצאים בכירי הארגון

תמונה : דובר צה״ל 

בתקיפה כירורגית, קטלנית ומבוססת מודיעין איכותי בזמן אמת חוסל ביום שישי (ה- 5/8) תייסיר ג'עברי, מפקד הזרוע הצבאית הצפונית של הג'יהאד האיסלאמי. אחרי החיסול תקף חיל האוויר שורה של מטרות המזוהות עם הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה.

כך החל מבצע "עלות השחר", שמטרתו הרשמית היא סיכול פעילות חבלנית עויינת של ארגון הטרור גא"פ (ארגון הג'יהאד האיסלאמי). 

במסגרת תקיפות חיל האוויר, נהרגו גם נימר אבו עמשה, אחראי מערך ההסברה של הזרוע הצבאית של הארגון, סגן מפקד מערך הנ"ט, עבדאללה קדום, ששתי חוליות עליהן פיקד היו בדרך לבצע פיגוע, וראש מערך התצפיות של צפון הרצועה. 

נכון לכתיבת שורות אלו, חמאס השולט ברצועת עזה, יושב מהצד ואינו מגיב צבאית, צה"ל נמנע מתקיפת מטרות השייכות לחמאס ומהכנסתו למעגל הלחימה. 

הזמן פועל כעת לרעתו של הגא"פ. הנכסים והתשתיות ברשותו מושמדים על ידי צה"ל, מכת הפתיחה של צה"ל הפתיעה אותו וגרמה לפגיעה כואבת בבכירים של הארגון. מלאי החימוש שברשותו, הטילים נגד טנקים, הרקטות והאמצעים האחרים, הולך ומצטמצם. 

במיוחד לאור הפגיעות של צה"ל במחסני התחמושת ובאתרי הייצור. מטחי ירי הרקטות והפצמ"רים  שביצע הארגון אינם אפקטיביים דים, רובם יורטו או פגעו בשטחים פתוחים, והארגון אינו מצליח לעת עתה לייצר תמונות של הישגים מבצעיים. 

בנוסף, חמאס לא מצטרף למערכה ולא מסייעת, ואף יותר מכך חמאס אף מנהל שיח עם גורמים בינלאומיים וערבים ליצירת רגיעה. 

גם בזירה הפנימית גא"פ אינו נוחל הצלחות כבירות, הוא סופג ביקורות מבית על כך שהמערכה החלה בגללו, הנזקים הגדולים שהפצצות צה"ל יצרו וכן על סגירת המעברים והפגיעה במסחר. כל אלו, יחד עם אי תמיכת חמאס, נזקפים לחובתו של גא"פ.

לכל אלו יש השלכה תודעתית עמוקה וחשובה בכל הרמות – הפנימית ברצועת עזה, והחיצונית מול הקהילה הבינלאומית בכלל, והעולם הערבי בפרט. 

העולם הערבי והקהילה הבינלאומית מתבוננים במהלכי צה"ל (שזכו אף לגיבוי אמריקאי מלא), המקבלים עד כה רוח גבית מחד ומאידך, יוצרים אפקט תודעתי רחב היקף מול גא"פ. 

לאפקט התודעתי על גא"פ מספר הבטים. הראשון שבהם הוא הלחץ מבית ומחוץ על אי התמיכה בארגון, השני הוא כי ידו של צה"ל ארוכה – התקיפות הן קטלניות, מדוייקות, מבוססות מודיעין ונמנעות מפגיעה בבלתי מעורבים. 

בכירי הארגון חשים בחרב המונחת על צווארם, יחד עם תחושת חדירות, התחושה כי צה"ל מכיר את מקומות המסתור שלהם, היכן ממוקמים המפקדות, מחסני הנשק, תשתיות הייצור ואף יותר מכך היכן נמצאים בכירי הארגון. 

לתחושת החדירות מתווסף הרעש מהשמיים של עשרות כלי טיס, מטוסים, מסוקים וכטב"מים, המרחפים מלמעלה ונכונים לתקוף בכל הזדמנות. זאת יחד עם מצור ימי וסגירת המעברים – מהווים נדבך נוסף וחשוב במאבק על התודעה. 

צה"ל ומערכת הביטחון עד כה הפגינו מהלכים מרשימים, תיאום מרשים בין כל הזרועות ויכולת סגירת אש בזמן קצר ובדיוק רב. כל אלו תורמים מייצרים אפקטי תודעה חשובים על גא"פ, חמאס, המדינות הערביות והקהילה הבינלאומית. חשוב בימים הקרובים להמשיך מהלכים אלו, מבלי להכניס את חמאס למעגל הלחימה ולהגביר את מאמצי התודעה מול גא"פ ואיראן.
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית