מבצע 'עלות השחר': חוסל תייסיר ג'עברי, מפקד מרחב צפון רצועת עזה בג'יהאד האיסלאמי

מנהיג הג'יהאד, זיאד אל נחאלה, מאיים מטהרן | מערך הנ"ט של ארגון הטרור בעזה הוא שהדיר שינה ממפקדי צה"ל שהשאירו את תושבי העוטף בבתיהם | שוגרו כ-160 רקטות מעזה לישראל

תמונה | דובר צה״ל 

מבצע 'עלות השחר' של צה"ל ברצועת עזה ביום ששי הוכיח שוב את יתרון התוקף. לתוקף ראשון, ליוזם בהפתעה יש פריבילגיה לקבוע את צורת המבצע וממדיה, ואמנם הסתיים המבצע ללא פגיעות בנפש, למעט כמה אזרחים שנפצעו קל ממעידות בדרך למרחב המוגן.

'עלות השחר' הוא המשך ישיר ל'שובר גלים' בג'נין, שם נעצר בכיר בג'יהאד המוסלמי, ועד עזה, שם חוסלו תייסיר אל ג'עברי, מפקד החטיבה הצפונית של הג'יהאד (גא"פ) ומפקד מערך הנ"ט של הארגון ועמם עוד כ-15 אנשי הארגון.  

מערך הנ"ט הוא שהדיר שינה ממפקדי צה"ל שהשאירו את תושבי העוטף בבתיהם במשך כשלושה ימים כדי למנוע ירי אש נ"ט אל כלי רכב או רכבת, ולנצל את הזמן לאיסוף מודיעין לקראת סגירת מעגלים בערב שבת. הושגה המטרה הישראלית להפריד בין החמאס לבן הג'יהאד המוסלמי, ואמנם החמאס לא התערב. 

בשעה מאוחרת בלילה יכול היה ראש הממשלה יאיר לפיד, בטבילת האש הראשונה שלו כראש ממשלה, לומר: "מדיניות של אפס  סובלנות לכל ניסיון ירי. ארגוני טרור לא יקבעו את סדר היום בעוטף עזה". כמה זמן יימשך המבצע? "יקח כמה שיקח ונסיר האיומים מעל התושבים".

הוסיף שר הביטחון בני גנץ בהפסקות שבין 'הערכות מצב' ופתיחת המצפ"ה, ה'בור' בקריה: "מי שמאיים – לא יתקיים. מחבל יהיה בן מוות, כך ברצועה וכך ביו"ש.  שום ארגון לא יחזיק באזרחי ישראל כבני ערובה".

במשך הערב והלילה גייס צה"ל אלפי חיילי מילואים, הפעיל מערך נרחב של כלי טיס של חיל האוויר – מטוסי קרב וכלי טיס בלתי מאויישים, שסבבו מעל הרצועה במשך שעות ארוכות בגיחות רצף כדי לאתר, לזהות וליירט חוליות נ"ט, שכמה מהן היו בדרכן לבצע פיגועים. קורבו לרצועה כוחות חי"ר, שריון ותותחנים, אוגדה 36, חטיבת גולני וחטיבה 188. 

המבצע החל בשעה 16.16 בחיסול בכירי הג'יהאד המוסלמי ואחרי כן תקיפת עמדות לשיגור רקטות. החל משעה 21.00 בערב שבת נשמעו התרעות 'צבע אדום' ונורו קרוב ל-160 רקטות מהרצועה ליישובי ישראל, אל ערי הדרום והמרכז, ראשון לציון, חולון, בת ים.

היו יירוטים מעל מרכז הארץ, ובסך הכל יירטה מערכת כיפת ברזל כמחצית מהרקטות ומחצית נפלו בשטחים פתוחים ללא גרימת נזקים. 

לפני חצות ובסביבות שעה 01.00 בלילה ביצע חיל האוויר שתי תקיפות אל משגרי רקטות ואל עמדות שמהן נורו רקטות לעבר ישראל. אחר חצות הותקף מהאוויר אתר לייצור חומרים המשמשים לייצור רקטות ופצמ"רים. 

דובר צה"ל תא"ל רן כוכב הסביר ביום ששי בערב שלפני חיסולו של אל ג'עברי היתה התרעה ממוקדת. "חיכינו שיצטבר מודיעין, וכך חוסלו ג'עברי ומפקד הנ"ט".

מנהיג הג'יהאד זיאד אל נחאלה נמצא בטהרן, ובראיון לרשת הטלוויזיה הלבנונית הפרו-איראנית אל מיאדין אמר:  "הארגון יגיב על מתקפת הלילה. אין קווים אדומים ותל אביב תיפול תחת רקטות ההתנגדות, כמו גם ערים אחרות בישראל".

הזרוע הצבאית של החמאס פרסמה הודעה קצרה ובה נאמר כי "דם עמנו לא נשפך לשווא". המתאם המיוחד למזרח התיכון מטעם האו"ם, תור וונסלנד, קרא לשני הצדדים למנוע הסלמה מסוכנת והדגיש כי "יש להפסיק מיד את ירי הרקטות". מצרים הודיעה שהיא ממשיכה במאמצי התיווך.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית