פרשנות | גל עזיבות בקרב מיליציות איראניות בסוריה 

על פי מקורות סורים גלויים, נראה שיש גל עזיבות בקרב מיליציות איראניות מאזורים בסוריה, כולל אזור סיידה זינב, דרומית לבירה דמשק, שנחשב לאחד המעוזים הגדולים והחשובים ביותר של המיליציות השיעיות האיראניות ומשפחותיהן. הסיבות לעזיבה כוללת פיחות בשכר ופגיעה בביטחון האישי 

מקורות סורים מקומיים דיווחו בימים האחרונים כי גורמים מהמיליציות האיראניות המוצבות באזור "סיידה זינב" שמדרום לבירה דמשק פינו את עמדותיהן, וציינו כי מדובר גם במספר בכירים שלהן שעזבו את המקום.

פיחות בשכר
אתר האופוזיציה "קול הבירה" ציטט את המקורות המאשרים כי מספר רב של מנהיגי/מפקדי המיליציות האיראניות, ומפקדים אחרים של משמרות המהפכה האיראנים, עזבו יחד עם משפחותיהם את אזור "סיידה זינב" שמדרום לדמשק במהלך הימים האחרונים, וזאת באופן סופי. המקורות הוסיפו כי העזיבה כללה עשרות אנשי מיליציות שיעיות "לא-סוריות", וציינו כי המבצע היה "חלקי" ולא כלל את כל המיליציות המוצבות באזור.

על פי המקורות, הסיבה לעזיבתם של מנהיגי/מפקדי המיליציות האיראניות היא הפחתה משמעותית בשכרם של חברי המיליציות השיעיות המוצבות באזור ביותר מ-30%. כן הם מציינים כי הסיוע החומרי שניתן לאנשי המיליציות ובני משפחותיהם צומצם גם הוא במידה ניכרת, גם כמותית וגם מבחינת משך הזמן שניתן, שהיה בדרך כלל בכל חודש.

המקורות דיווחו כי עמותות ומוסדות איראניים רבים, ובראשן קרן "ג'יהאד אל-בינאא'", השביתו סופית את כל הפעילויות והפרויקטים שלהם באזור סיידה זיינב, כולל הקמת בתי מלון ומבנים המיועדים לתיירות דתית, בתי ספר שיעים, פארקים ומרכזי פעילות המיועדים לאירועי קהילה וסיוע.

יצויין כי ארגון "ג'יהאד אל-בינאא'", הוא חברת נדל"ן המנוהלת על ידי חיזבאללה בלבנון, העוסקת בפרויקטים של בניית תשתיות, פרויקטים חינוכיים וסיוע בקליטה של ​​פליטים מהעימותים השונים שפקדו את לבנון בעבר הקרוב, ופעל עד כה באזור סיידה זיינב ובמקומות אחרים בסוריה. 

ארגון זה, הרשום ברשימת ארגוני הטרור של ארה"ב, נחשב לאחד מארגוני ה"צדקה" החברתיים והכלכליים האיראניים הבולטים בסוריה, כפי שתוארו על ידי בעליו, והוא פעיל כאמור באזורים בעלי השפעה איראנית,  מחאלב בצפון לדרעא בדרום, ומאבו כמאל ודיר א-זור במזרח ועד לאטקיה במערב. 

פרויקטים הופסקו 
על פי המקורות, ביטלו המוסדות האיראניים האחראים תוכניות שהיו אמורות לצאת לפועל בתקופה הקרובה באזור, במקביל להפסקת הפעילויות והאירועים הקיימים, ובנוסף לפרויקטים שכבר הגיעו לשיעור השלמה של כ-40 אחוזים, וזאת כאשר על פי תוכנית הבנייה הם היו אמורים להסתיים לפני סוף שנה זו.

במסגרת העזיבה נכללים גם מספר מהנדסים איראנים ועיראקים שהיו אחראים על הקמת הפרויקטים, שעזבו את האזור עם משפחותיהם, חלקם עברו למחוז דיר א-זור שבצפון-מזרח סוריה, וחלקם עזבו למדינותיהם. בנוסף, סילקו הגורמים האחראים על הפרויקטים שעוד נמצאים בשטח, קבוצות של פועלים סורים שעבדו במקום, לאחר שהודיעו על הפסקת העבודה בפרויקטים באופן סופי.

בהקשר זה ראוי לציין כי אזור סיידה זיינב, נחשב למקום קדוש בעיני השיעים, בה קבורה נכדתו של הנביא מוחמד וביתם של ביתו פאטמה והח'ליף הרביעי של האסלאם, עלי בן אבי טאלב, הנחשב למנהיג השיעה. 

המיליציות השיעיות המזוהות עם איראן כבשו את המקום כבר מתחילת מלחמת האזרחים/המהפכה בסוריה, והפכו אותו לעיר איראנית רגילה, בה נערכים טקסים שיעיים, ועולי רגל איראנים פוקדים אותו בקביעות. 

אזור סיידה זינב, דרומית לבירה דמשק, הפך מאז לאחד המעוזים הגדולים והחשובים ביותר של המיליציות השיעיות האיראניות ומשפחותיהן, ובו התמקמו גם מפקדות של המיליציות השיעיות, ומפקדות של משמרות המהפכה האיראניים. האזור הפך בשל כך לדגם דומה לפרבר הדרומי של ביירות (הדאח'יה) שבשליטת חיזבאללה. 

מקורות אחרים הוסיפו מידע על ארוע בטחוני שארע במקום. לדבריהם, בימים האחרונים היה המקום עד לניסיון של פיגוע באמצעות פצצה בסביבת המסגד, מעשה שסוכל. מקורות אלה דיווחו על מעצרו של אדם שהטמין מטען חבלה בקופסת נעליים בסביבת המסגד. 

האיש נעצר לאחר שנראה חשוד, וזאת עוד בטרם הצליח לבצע את הפיגוע. לאחר מעצרו הוטל סגר בטחוני סביב האזור, וכל הכבישים המובילים אליו נסגרו. המקורות מקשרים בין עזיבת הבכירים ומשפחותיהם את האזור לבין ארוע בטחוני זה. 

נקודת מפנה? 

יש לציין שהמידע מחדש וגם מפתיע, שכן המקום היה כאמור אולי המרכז החשוב ביותר של הנוכחות האיראנית בסוריה. הן של המיליציות השיעיות והן של משמרות המהפכה. חשיבותו לאיראנים אף קיבלה ביטוי בעבר בביקורי אישים איראנים בכירים וחשובים שנערכו במקום. 

ביניהם, שר החוץ לשעבר מוחמד ג'וואד זריף, שהיה מלווה בסגן שר החוץ הסורי, פייצל מיקדאד, וגם מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה האיראניים, קאסם סולימאני, שביסס את ההשפעה האיראנית בסוריה, והופיע במקום כשדמעות בעיניו. 

שלושה חודשים לאחר חיסולו בידי כוחות אמריקאים, בנמל התעופה בבגדד עם שובו מדמשק, נערכה לסולימאני לוויה גדולה בעיירה סיידה זינב, ותמונותיו כיסו את רחובותיה והם עדיין שם עד היום. 

כל אלה חיזקו את המסר שהעיירה היא מקום חשוב לאיראן. דבר שקיבל את ביטויו באפריל 2018, כאשר איראן הכינה פרויקט להרחבת המסגד שבמקום, לאחר תיאום עם אונסק"ו. ראש הוועדה האיראנית לשיקום המקומות הקדושים בסוריה אף תאר את מרכיבי הפרויקט ותכניתו. 

לסיכום: מהלך איראני מעניין ומפתיע שסיבותיו מוסברות בשלב זה על רקע בעייה כלכלית שנוצרה. עם זאת, לא ניתן לשלול כי הסיבה האמיתית למהלך זה היא דווקא בטחונית, על רקע חשש של האיראנים והמיליציות השיעיות כי הם עומדים לשמש מטרה לפגיעת גורמים עוינים. 

אולי יעניין אותך גם