פרשנות | מערך הגנה אווירי אזורי יכול להרתיע את האיראנים משימוש ביכולת גרעינית

הסכמי אברהם, העברת ישראל תחת האחריות של CENTCOM ופיתוח מערך הגנ״א אזורי יכולים להרתיע את האיראנים משימוש בנשק גרעיני. אולי אף להרתיע אותם מהתקדמות בציר הגרעין הצבאי 

פרשנות | מערך הגנה אווירי אזורי יכול להרתיע את האיראנים משימוש ביכולת גרעינית

תמונה: משרד הביטחון 

התפתחות המלחמות בעולם הביאה ליצירת מונחי שפה מקצועיים כגון "מאזן אימה", "מרוץ חימוש" וכו'. מושגים כאלה נועדו בין השאר לבטא תהליכים משמעותיים ומורכבים בין המדינות. בין אם יש להן גבול משותף ובין אם לא.

משחר התפתחות העימותים הצבאיים אני עדים לשתי תופעות מרכזיות. האחת - תחרות שאיננה נגמרת ביו מערכות האמל"ח השונות כך שכול פעם שצד אחד מפתח מערכת/יכולת חודרת מיגון ,הצד השני מפתח הגנה טובה יותר. תיאור זה נכון מימי הבליסטרה אל מול חומת המגן ועד טילי הנ"ט גור ג' אל מול מערכות כגון "מעיל רוח". 

תופעה שנייה - לאחר סיום מאבק צבאי או מלחמה משמעותית, הצד שהפסיד משדרג משמעותית את אמל"ח שברשותו. העולם הישן שהושמד יוחלף בציוד חדיש (דוגמא לכך הן תוצאות מלחמת ששת הימים בהם הושמד רוב השריון המצרי /סורי וטנקי המערכה טי 55/54 הוחלפו בטי 62 המתקדמים יותר). 

ההתמודדות עם התעצמות היריב צריכה לקבל התייחסות בטור נפרד, אולם מאמץ זה אינו מנותק מאתגרי החיכוך הצבאי בעת הזו. בתחילת שנות ה-90 הכריז נשיא ארצות הברית רייגן על פרוייקט "מלחמת הכוכבים" שהציגה טכנולוגיות חדשות המבטאות תפיסת עליונות משמעותית ,עד כדי שהיוותה את אחת הסיבות לפירוקה של ברית המועצות.

הרתעה עד כדי שיתוק

בכוונתי להציג מודל דומה שיאפשר בלוח זמנים קצר להציג תפיסה ויכולות המבוססים על ראייה איזורית שהמצרף שלה יכול לייצר "הרתעה עד כדי שיתוק". 

הסכמי אברהם והעברת ישראל תחת האחריות של CENTCOM, הפיקוד האמריקאי הכולל את כלל מדינות המפרץ, מהווים כר מעניין ליצירת תפיסות "הגנה אזורית רב מימדית".

הכוונה למערכת משולבת שתאפשר יצירת רשת כוללת של מכמי"ם שחיבורם יחד יאפשרו תמונת גילוי רחבה מאוד, לפני ותוך כדי ובחיבור נכון למערך הלוויינים אף זיהוי רכיבים נוספים שחיוניים לכלל האיומים מאיראן. 

במקביל, מערך משולב של מגוון מיירטים ממספר פלטפורמות לכול שכבות היירוט כך שתיווצר הגנה התקפית רב שכבתית שתוכל להתמודד עם כול ראשי הנפץ בכול מתאר ובכול מסלול תעופה.

ליירט ראש קרב מעל מרחב השיגור

המערך המוצע, יוכל ליירט ראש קרב מעל מרחב השיגור, מספר שניות מרגע השיגור (במקרים מיוחדים טרם השיגור) ובכך תיווצר הרתעה משמעותית עד כדי שיתוק.

באופן מעשי אף אחד לא ירצה שטיל אותו הוא מתכנן לשגר לעבר יעד כזה או אחר ייורט מעל היורה עצמו. כך שכלל הנזק הפוטנציאלי יחול על היורה עצמו. לא כול שכן כשמדובר בראש נפץ בלתי קונבנציאלי.מערכת שכזאת יכולה להתאים למקומות נוספים בעולם ובכך לנטרל באופן מלא איומים משמעותיים.

לעולם, הסכנה בפיתוח יכולות שכאלה היא שנדחף את היריב אל הפינה והוא בצר לו, יחליט להקדים את השימוש באמצעי שהשקיע בו הון עתק וזמן רב. אם תתקיים מערכת כזו, האמצעי שפיתח יהפוך ללא רלוונטי, או לחילופין יאלץ אותו למצוא חלופות אגרסיביות יותר שמולן אין לנו מענה מספק.

יצירת הרתעה שמבוססת על "הגנה התקפית רב שכבתית" בקואלצייה איזורית מובלת על ידי הפיקוד האמריקאי, מהווה פוטנציאל משמעותי לשינו כללי המשחק.

מה שנדרש הוא: להכריז אסטרטגיה זו, לקיים תצוגת תכלית, להעביר מסרים הן להנהגה האיראנית ושותפיה והן לעם האיראני (ההנהגה שלכם מביאה לחיסולכם) ולנצל את הזמן שהרתעה זו מספקת לגיבוש מהלכים משלימים שימוטטו את המשטר באיראן. 

אולי יעניין אותך גם