קצין תותחנים ראשי בכנס FireTech: ״בעוד כשנה יקלוט צה״ל את התותח החדש - רועם״

״יחידות האש מורכבות ממערכי רקטות להתמודדות עם שטחים בנויים, כלים גלגליים ניידים. בעוד כשנה יקלוט החיל את התותח החדש רועם, שהוא אוטומטי, טווחי ירי ארוכים במיוחד״, אומר קצין תותחנים ראשי תא"ל נרי הורוביץ בכנס FIRETECH בתל אביב

נרי הורוביץ | צילום: ילון גל 

״חיל התותחנים של 2022 הוא DNA של השתנות, השתפרות והתאמה לתנאי המציאות.  בגזרת לבנון השתנו האיומים. היום הם לא רק על-קרקעיים אלא גם איומים  ברום הקרוב לקרקע – חימושים משוטטים וכטמ"מים, וגם איומים בממד תת-הקרקע. כל אלו מהווים איום רב-ממדי, וחיל התותחנים הכין עצמו והוא מוכן להתמודד אתם״, אומר קצין תותחנים ראשי תא"ל נרי הורוביץ בכנס FIRETECH בתל אביב. 

תפיסת הניצחון, אומר קתמ"ר, פירושה להגיע להישגים רבים בפחות זמן ובמחיר נמוך. פירושה הגנה רב-ממדית על גבולות המדינה, ייצור מהלומות תקיפה באש נגד האויב בשטחו וסיוע למאמצי התמרון בשדה הקרב. 

"במלחמה הבאה נידרש להיות קטלניים" אומר קתמ"ר. ״את זה ניתן להשיג בשילוב כל יחידות האש, מפקדות האש ויכולות טכנולוגיות חדישות הקיימות בחת"ם ובצה"ל. מדברים על הממד האנכי לתמרון, כלומר יחידות של כלים אוויריים, כמו רוכב שמים, דוהר שמים וזיק. כל אלו מסוגלים לפגוע, לתקוף, לאחוז שטח ולסגור מעגלים. 

״יחידות האש מורכבות ממערכי רקטות להתמודדות עם שטחים בנויים, כלים גלגליים ניידים. בעוד כשנה יקלוט החיל את התותח החדש רועם, שהוא אוטומטי, טווחי ירי ארוכים במיוחד. מפקדות האש כוללות את חטיבת האש. מבנה חדש יחסית של ארטילריה המאפשר תקיפת יותר מטרות, יותר מודיעין ויכולת להוציא לפועל מבצעי אש בהיקף גדול. הארטילריה היא עדיין מלכת הקרב.״ 

לדבריו, המהות האמיתית של אש פקטור האנשים, הלוחמים, הלוחמות והמפקדים בחיל התותחנים של 2022. זה דור מתוחכם ובעל אוריינטציה טכנולוגית מפותחת. 

״תגדילו את חיל התותחנים״
קתמ"ר לשעבר, תא"ל (מיל׳) אריה מזרחי, אמר בהרצאתו כי אם תהיה מלחמה "נהיה במצב שחיל האוויר יידרש למשימות אסטרטגיות של הגנת שמי המדינה מטילים וכטמ"מים ולא יהיה לו זמן לסייע לכוחות היבשה. מכאן המלצתו של אריה מזרחי להגדיל את מערך החת"ם ולהפוך אותו לגורם יותר מרכזי. 

במלחמות יום הכיפורים ולבנון הראשונה חיל האוויר לא הגיע לידי ביטוי מלא בסיוע לכוחות הקרקע, לכוחות המתמרנים. "אני מתרשם שהיום המצב שונה, ויש שיתוף אופטימלי", אבל יש לקחת בחשבון שחיל האוויר יהיה עסוק ומכאן חשיבותו ההולכת וגדלה של חיל התותחנים במשימתו העיקרית – מתן אש". 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית