לקראת כנס FireTech: צה״ל הכניס לחיל הנדסה דחפורי D9 לא מאוישים 

הדחפור הרובוטי הסמי-אוטונומי החדש, פיתוח של תעשייה אווירית, נכנס לפעילות מבצעית בחיל הנדסה בצה״ל. "צוות ההפעלה של פנדה יכלול כמה לוחמים ומפקד. המפעיל נמצא במרחק מסויים מהרובוט, מחזיק בידו ג'וי סטיק לניהוג הכלי״, מסבירים בצה״ל 

תמונה: דובר צה״ל 

הנדסה קרבית תתחיל להפעיל את רובוט הפנדה של תעשייה אווירית. מדובר בדחפור לא מאויש. כבר בשנת 2018 עלו דיווחים על שימוש של צה״ל בכלים כאלו, אולם, עד כה הצבא לא אישר. כעת, מספרים בצבא כי לפני כחצי שנה התחילה פעילות מבצעית עם D9 לא מאויש בשם ״פנדה״. 

צוות קרב חטיבתי משולב שמתקדם בתמרון בשדה הקרב, בגזרה דרומית או צפונית, יכלול יחידת הנדסה, שתהיה חלק מהחוד של כוח שריון ו/או חי"ר. לוחמי חיל הנדסה יפעילו בין היתר דחפורי D9 המכשירים את הדרך לכוח מתמרן.

הדחפור הרובוטי הסמי-אוטומטי החדש נתנו שם של בעל חיים כבד שמטפס לאיטו על עצים וזולל עלים. פנדה. פנדה נמצא בתהליכי קליטה בחה"ן וביחידות צה"ל, עבר כבר ניסויים מוצלחים בחזיתות דרום וצפון ובצאלים. 

סא״ל ליאור קלימיאן, רע"ן כשירויות במפקדת חה"ן, מתאר לישראל דיפנס את הדחפור הרובוטי, התוספת החדשה לחיל ההנדסה הקרבית: "חה"ן מפעיל דחפורי D9 מאויישים, ועתה קולט לראשונה דחפורים בלתי מאויישים, שימלאו משימות בשטח אויב מאויים. לוחמי חה"ן הם המפעילים את פנדה, והפעלתו היא כבר מקצוע חדש בחה"ן. פנדה מצויד בכף, כמו כל דחפור, המשמשת לבנייה, הריסה וטיפול במכשולים, תלוי במשימה. 

נהיגתו והנחייתו מרחוק דורשת שילוב של יכולות מוטוריקה עדינה וגסה. מדובר בכלי ברזל של עשרות טונות משקל פלוס מערכת תקשורת אלקטרונית. המפעיל שולט על התנועה, על מהירות הנסיעה של פנדה ועל ביצועי הכף.

"צוות ההפעלה של פנדה יכלול כמה לוחמים ומפקד. המפעיל נמצא במרחק מסויים מהרובוט, מחזיק בידו ג'וי סטיק לניהוג הכלי ומסך שעליו הוא רואה מפה ואת הרובוט בתנועתו. 

״מחזיק בידו כשהוא מתקדם ברגל עם כוח החוד, או שהמסך והג'וי סטיק ממותקנים בצורה סטטית ברק"ם שממנו נשלט הרובוט. המפעיל יכול להימצא במקום שממנו אין קו ראייה ישיר לדחפור. הטכנולוגיה מאפשרת למפעיל לראות מה שהרובוט רואה, בעזרת המצלמות והציוד שמורכבים עליו". 

צוות קרבי משולב 

צוות קרבי משולב הכולל יחידת הנדסה בחוד מבצע משימות מגוונות בעת תמרון ולחימה: הכשרת דרכים, סילוק מטענים, חבלה, התגברות על מעכבי-תמרון, הסרת מכשולים ופעולות שונות שיסייעו לכוחות החי"ר והשריון להתקדם. פנדה יכול לסייע בכל המשימות הללו, בלי לסכן לוחמים והוא עצמו ממוגן היטב. פנדה יהיה חלק מחוד התמרון, חוד רובוטי.

סרן דקל שלגי, מ"פ בגדוד 603, חה"ן, הוא מפקד הפלוגה הראשון שהתנסה בהפעלת פנדות באימונים ובתרגילים, והוא נלהב מהכלי: "פנדה נותן ביטחון בשדה הקרב. אני שולט בשטח והוא נותן לי מענה מבצעי.

בתרגילים פיקדתי על הפלוגה מתוך נמר"ה (נגמ"ש נמ"ר הנדסי) כשאתי בנמר"ה נמצאים שני מפעילים של שתי פנדות. ביצענו ביחד פריצת מכשולים, התגברות על תעלות בציר ההתקדמות, גם הקמת עמדות ירי לטנקים ולחי"ר, הכל בעזרת שתי הפנדות שהיו תחת פיקודי". 

סא״ל ליאור: "פנדה ייכנס לשטח ממוקש בלי לסכן לוחמים, יכנס לאזור ממוטען, יטפל בפירי ופתחי מנהרות ובתווך תת-הקרקע, יתמודד עם ממולכדים. הדחפור לא יכול להשמיד מנהרה שלמה, אך הוא מסוגל להרוס את פתחי המנהרה ולפעמים זה יגרום לקריסתה. 

״כך הוא יכול לשבש ולנטרל כל כניסה למנהרה או פיר מנהרה שנראה לעין. פנדה יקים במהירות סוללת עפר, או ינקה שטח מסוללת עפר ויסלק במקרה הצורך עמודי חשמל שיעכבו התקדמות כוח.״ 

סרן דקל שלגי, מ"פ בגדוד 603: "דחפור D9 משנה תוויי שטח. פנדה עושה את אותו הדבר אך הוא לא מאוייש ואינו מסכן לוחמים. הוא יודע להרוס ולבצר והכל נשלט מרחוק. חוד רובוטי שיכול לפתוח שטח מבלי שלצוות הדחפור תהיה סכנה של פגיעתקורנט. 

"כשאנו בנמר"ה אני יכול כמפקד הפלוגה להנחות את מפעיל הפנדה, לדייק את ביצועי הדחפור, להזיז אבנים. פנדה הוא גם כלי לאיסוף מודיעין. בעזרת המצלמות הרבות שעליו המפעילים יכולים לראות את השטח שבו הוא נע, מה מתרחש מכל עבריו". 

במערכת הרובוטית החדשה יש שילוב של תוצרת חו"ל, הדחפור עמו, ואילו המערכת הטכנולוגית האוטונומית, המצלמות והתקשורת הם תוצרת כחול-לבן. 

מפקד הפלוגה סרן דקל: "התחלנו כבר שלב הדרכה למפעילים. לקחנו כמה מפעילי צמ"ה בחיל והסמכנו אותם כמפעילי מכונת המלחמה הזאת. בעתיד זה יהיה ממוסד. הפעלת פנדה זו עבורי חווייה מטורפת". 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית