בעד עמו, וגם על עצמו – איציק מרדכי – לוחם ואיש ציבור

אלוף (מיל' ) יצחק מרדכי, בעד עמי ולמען ארצי, ידיעות ספרים, 2022
 

באדיבות ידיעות ספרים

קורות החיים של איציק מרדכי שונים מאד מביוגרפיה של רוב קציני צה"ל. הוא התקדם מחייל-לוחם עד האלוף היחיד בתולדות צה"ל שעמד בראש שלושת הפיקודים וכאן סיים 33 שנות שרות צבאי. 

מרדכי מלווה את הקורא מילדותו בכורדיסטן בעיראק, עליית המשפחה לארץ בחורף 1951 בהיותו בן שש למעברה בעמק יזרעאל, עבור דרך מושב שדי תרומות בעמק בית שאן ומשם לטבריה. הוא משתף בפירוט רב את הערצתו להוריו ולמשפחתו ואת תולדת המשפחה בעיראק ובארץ.

שתי גולות כותרת בולטות בשירותו : הקרב המר "החווה הסינית" ב-1973, בהיותו מג"ד 890 (בעקבותיו זכה בעיטור העוז) ומפקד אוגדת הגליל (91) ב-1982, בה פיקד על אוגדה מרחבית שהפכה לעוצבה לוחמת מראש הנקרה ועד ביירות.

כפסע היה במהלך שירותו הצבאי שייאלץ לסיימו שלא מרצונו בעקבות מה שמוכר לימים "פרשת קו 300". מעשה מביש וחמור מאין-כמותו התחולל באפריל 1984 לאחר חילוץ בני ערובה מפיגוע באוטובוס קו 300. ראש השירות החשאי בישראל, שב"כ, העליל על תא"ל מרדכי, קצין צנחנים ראשי, כאילו גרם למותם של שני מחבלים, שיצאו חיים מהאוטובוס והועברו לידי חוקרי שב"כ.

כדי לחלץ את אנשי שב"כ מעונש, טפלו על מרדכי אשמת שווא נוראית. מזלו של מרדכי שהרמטכ"ל היה רב אלוף משה ("מוישה וחצי") לוי, שנתן לו גיבוי מלא, לא השעה ולא הוציא לחופשה. מצפונם של שלושה בכירים בשב"כ הביא להסרת העננה מעל איציק מרדכי לאחר ייסורים של כשנתיים. מכאן נסללה דרכו לאלוף. הוא מתאר בפירוט רב את המאמצים בכל תחנה בדרך לקידומו.

בפרק האזרחי בחייו השתלב איציק מרדכי בליכוד, זכה להיות שלוש שנים שר הביטחון, ואחר כך אחד מארבעת הכוכבים הפוליטיים של מפלגת המרכז שקרסה. בתקופה זו היה שר התחבורה. כאן נסתיימה הקריירה הפוליטית עם העמדתו לדין על מה שהוא מכנה בספר "קו 301 – סיכול ממוקד",  ברמיזה ברורה על כביכול-עוול דומה למה שהיה ב-300. הרשעתו העיבה על המשך חייו הציבוריים.

ספרו של מרדכי הוא בשבילו תעודת הזהות היהודית-הציונית-הישראלית-החברתית שהוא גאה לשתף בה בפירוט רב את הקוראים בחברה הצבאית והאזרחית. שירותו הצבאי רצוף פרקי מורשת קרב של יחידות החי"ר והצנחנים בהן לחם ופיקד. 

איציק הוא אדם שהחברות היא אצלו ערך חשוב מאד. הוא שומר קשר עם מאות אנשים מכל רובדי החברה הישראלית "עמך" ובכירים כאחד. השם שבחר לספר "בעד עמי ולמען ארצי" הוא גם המסר לסיכום פעילותו עד כאן בהיותו לוחם, מפקד ומנהיג.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית