פרשנות | האם אוקראינה תשמש זירת לחימה בין כטב״מים איראנים לטורקים?

המשמעות של העברת מאות מהם לידי רוסיה היא חסרת משמעות צבאית מבחינת איראן | מול מערך הכטב"מים הטורקי שבידי אוקראינה, אנו צפויים לראות מערך כטב"מים איראני המופעל על ידי רוסיה

By Bayhaluk - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=53447054

עיתוני העולם מדווחים בימים האחרונים על העברת כלי טיס בלתי מאויישים (כטב"מים) מאיראן לרוסיה, על מנת לסייע לכוחות הרוסים. הדיווחים מתקבלים על סמך מידע המגיע מהיועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן. הבכיר האמריקאי טען כי רוסיה צפויה לקבל מאות כטב"מים חמושים מאיראן, כולל הכשרות ומערך תחזוקה, על מנת לסייע לרוסיה במערכה באוקראינה.

במרץ כבר פנו הרוסים לאיראן בבקשה לסיוע לקבלת אמצעים. הכרזתו של היועץ לביטחון לאומי, אין בה למעשה כל חדש, והעברות אמל"ח מאיראן לרוסיה היא כבר כמעט עניין שבשגרה. 

נתיבי הברחה

לטובת העברות האמל"ח לרוסיה הקימה איראן תשתית הברחות בעיראק, משם הועברו אמצעים כגון רקטות RPG, מערכות נגד מטוסים, מרגמות, טילים נגד טנקים, פגזים ותותחים. ייתכן אף שהאיראנים החזירו לרוסיה מערכות נגד מטוסים מדגם S-300, שהגיעו לאיראן לפני זמן לא רב. 

נתיבי ההברחה הם יבשתיים ואוויריים בעיקרם, ותועדו מספר נחיתות במוסקבה של מטוסי בואינג 747, המוכרים כמטוסים המשמשים להברחות איראניות. במקביל נראה גם שקיים נתיב הברחה ימי באמצעות אוניות סוחר איראניות ורוסיות. 

המערכה באוקראינה הביאה שוב לידי ביטוי את חשיבותם של הכטב"מים בשדה הקרב היבשתי. הכטב"מים של אוקראינה, על דגמיהם השונים, הוכיחו, בדומה לשדות הקרב בנאגורנו-קראבך ובלוב, את עליונותם ואפשרו לאוקראינים להשיג השגים מבצעיים משמעותיים, ברמה הטקטית וברמה האסטרטגית.

הכטב"מים הטורקיים שימשו לאיסוף מודיעין, בניית תמונה ימית ויבשתית, ציון מטרות ואף במשימות תקיפה. הכטב"מים הטורקים סייעו לאוקראינים לתקוף שיירות, טורי חיילים, טנקים וספינות. 

התעשייה הרוסית עדיין בחיתולים

הרוסים הפנימו את הלקחים היטב, לא רק ממערכה זו אלא גם מסוריה ומנאגורנו-קראבך, אך בזמן שחלף, תעשיית הכטב"מים הרוסית עדיין בחיתוליה. הכטב"מים הרוסים רובם מיושנים ואלו החדשים, דוגמת ה- UCAV של חברת מיג, טרם סיימו פיתוח. 

בנוסף, במהלך המערכה מאגרי האמל"ח הרוסים החלו להתרוקן, והצורך בתחמושת, ציוד ומערכות נשק, כמו גם בכטב"מים הלך והתעצם. 

איראן מפתחת כטב"מים מזה עשורים, ומערך הכטב"מים שלה עשיר, מגוון ההולך ומשתבח עם השנים. ראשיתו של מערך הכטב"מים האיראני בשחזור הנדסי של הכטב"מ הישראלי ה- Pioneer אי שם במהלך שנות השמונים. במהלך השנים איראן אף ביצעה שחזור הנדסי לכטב"מ Hermes-450 הישראלי ול- RQ-170 האמריקאי. 

בידי איראן כ- 35 סוגים שונים של כטב"מים, כולל כאלו המצויידים במנועי סילון דוגמת ה- Karrar, בעל יכולת שיגור טילים ופצצות, ואחרים שנועדו למשימות איסוף מודיעין, ציון מטרות ותקיפה.

קשה לעמוד את כמות הכטב"מים בשירות איראן. רק לחיזבאללה בין השנים 2006 ל- 2022 העבירה איראן כ- 2000 כטב"מים. סביר שבשירות הצבא האיראני ומשמרות המהפכה כמות של אלפי כטב"מים. 

המשמעות של העברת מאות מהם לידי רוסיה היא חסרת משמעות צבאית מבחינת איראן, אך יש לה משמעות אסטרטגית חשובה מאד. מול מערך הכטב"מים הטורקי שבידי אוקראינה אנו צפויים לראות מערך כטב"מים איראני המופעל על ידי רוסיה. תמונה סוריאליסטית במקצת. 

שיתוף הפעולה בין המדינות לאורך זמן אינו טוב מבחינת ישראל, שכן רוסיה עשויה בתמורה למאמץ, לסייע למשטר האיראני בסוריה ואף בתוכנית הגרעין הצבאית שלה. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית