איראן: ניסוי מוצלח לשיגור טיל מצוללת ננס

בניסוי ביצעה צוללת הגאדיר ירי טיל, ככל הנראה (על פי הזיהוי שלי מסרטון הוידאו) מדגם C-704 לטווח של כ- 40 ק"מ | איראן ייצרה מ- 2007 בין 25 ל- 30 צוללות מדגם זה

בניסוי ביצעה צוללת הגאדיר ירי טיל, ככל הנראה (על פי הזיהוי שלי מסרטון הוידאו) מדגם C-704 לטווח של כ- 40 ק"מ. הירי בוצע כשהצוללת במצב על-מימי, והפלטת הטיל בוצעה באמצעות קפסולה מפתח הצמ"ט (צינור מוליך טורפדו). 

לאחר ההפלטה הקפסולה עברה כברת דרך במים ולאחר כ- 23 שניות שוגר הטיל מתוך הצמ"ט לעבר מטרתו. בסרטון נראה כי מטרה ימית נפגעה מטיל, אך לא ניתן לדעת שהטיל היה זה ששוגר מצוללת הגאדיר. 

צוללות הגאדיר הן מרכיב חשוב וכבד משקל באסטרטגיה הימית של חיל הים של משמרות המהפכה. צוללות אלו, המופעלות על ידי צוות של שישה אנשים בלבד, פותחו ונבנו באיראן על סמך ידע סיני וצפון קוריאני. איראן ייצרה מ- 2007 בין 25 ל- 30 צוללות מדגם זה. 

הצוללות הן באורך של כ- 29 מטרים ובדחי של כ- 120 טון. הצוללות פועלות בעיקר באזור מצרי הורמוז ובמפרץ הפרסי ונועדו לאסוף מודיעין, לבצע מבצעי קומנדו מיוחדים, ובעת מערכה מול הצי האמריקאי הצוללות יבצעו משימות של תקיפות "עקיצה" על כלי השיט האמריקאים, כשהן פועלות בסמוך לחוף ולאיים, והרעש האקוסטי שלהן נבלע אי שם. 

בצוללות משולבים שני צמ"טים, ובהם שני טורפדו, המבוססים על דגם סיני. טורפדו זה בקוטר 330 מ"מ, מיועד לתקיפת כלי שיט וצוללות, ובעל יכולות "רדיפת שובל", יכולות המאפשרות לו תקיפה של כלי שיט באמצעות "רדיפה" אחר השובל אותו משאיר כלי השיט במים. 

בשנים האחרונות עשתה איראן מאמצים לשלב בצוללות גם טילים נגד כלי שיט, טילי ה- C-704, בעלי ראש ביות בתחום הגמ"מ (תחום תדר KA), המאפשרים לצוללות פתיחת מעטפת מבצעית רחבה יותר לתקיפת כלי שיט. 

הניסוי האחרון שהועלה ליוטיוב מאפשר הצצה קצרה על מערכת הנשק של הטיל ותהליך הירי (הפשוט) בצוללת. הצוללת בסרטון, הנמצאת במצב על מימי (ועליה לא מותקן מכ"מ), מקבלת את המטרה באמצעות ערוץ תקשורת (ככל הנראה בדיבור על פי הסרטון) ומתחילה בתהליך הירי, הכולל הזנה של קורדינטות המטרה וביצוע תהליך מהיר של ירי הטיל. 

סביר להניח שניסוי זה הוא ניסוי ירי ראשון בפתיחת מעטפת לביצוע ירי טיל מצוללות הגאדיר, בו השלב החשוב הוא הפלטת הקפסולה, הגעתה בזוית הנכונה לנקודת השיגור והפלטת הטיל. מהסרטון נראה כי שלב זה עבר בהצלחה, ומכאן הדרך מהירה יחסית למבצעיות מלאה של שיגור הטיל מהצוללות. 

במסגרת ההפתעות הצפויות במערכה הבאה (אם וכאשר) תהיה מול חיזבאללה, נדרש לקחת בחשבון שחיזבאללה עשוי להפעיל צוללות כאלו, בין אם מהחוף או בין אם באמצעות אוניית אם (אוניית סוחר), אשר תוריד את הצוללת מעל סיפונה אי שם מול חופי ישראל. מתאר הפעלה כזה הוא בהחלט אפשרי ורחוק מאד מלהיות דמיוני. 

צוללת ננס כזו עלולה לארוב לכלי שיט ישראליים בפתח נמל חיפה או אשדוד, ומכאן האיום שהן מהוות במידה ויופעלו על ידי חיזבאללה. 

אולי יעניין אותך גם