ישראל משלמת על הקשר עם מרוקו: אלג׳יריה מחבקת את חמאס

ישראל תומכת במרוקו צבאית בסכסוך שלה מול אלג׳יריה במערב סהרה. התשלום הגיע מאלג׳יר, בדמות חיבוק צמרת חמאס ואיתות שארגון הטרור יכול לקבל בית בטוח בצפון אפריקה. לאור המשוואה המתגבשת, המוסד וצה״ל יצטרכו לגבש דרכים לסיכול פעילות חמאס במדינה הצפון אפריקאית

https://www.el-mouradia.dz/ar/president/62c4bb14843b29001d24047d

בקצרה, מרוקו ואלג׳יריה בסכסוך טריטוריאלי סביב חבל ארץ במערב הסהרה. ישראל מוכרת אמל״ח למרוקו, אלג׳יריה מצידה מחבקת את חמאס. משוואה: מערב סהרה מול עזה. 

בהרחבה. שתי המדינות טוענות לבעלות על שטח במערב הסהרה, כאשר ארה״ב, בתקופת הנשיא לשעבר דונלנד טראמפ, הצהירה כי היא מכירה בריבונות מרוקו על השטח תמורת נרמול היחסים עם ישראל. 

כחלק מהמאבק על שטחים בסהרה, מרוקו מאשימה את אלג׳יריה בשימוש בפרוקסי בשם פוליסריו (Polisario Front movement) לצורך עימותים מזויינים עם הצבא המרוקאי. ביולי האחרון, תמיכתו הגלויה של שגריר מרוקו באו"ם, עומר הילאלה, בהגדרה העצמית של אזור קביליה (Kabylie region) באלג׳יריה, בתגובה לתמיכה האלג'יראית בחזית פוליסריו, עוררה את זעמם של מנהיגי אלג'יריה, מה שגרם להחזרת שגריר אלג'יריה במרוקו.

גם שערוריית תוכנת פגסוס הישראלית, שבה הואשמה מרוקו בפריצת טלפונים של גורמים פוליטיים וצבאיים אלג'יריים - מה שהיא מכחישה - עלתה לכותרות באופן דומה. אלג'יריה גם האשימה את מרוקו בכך שהיא עומדת מאחורי שריפות קטלניות באזור קביליה, בלי לספק ראיות כלשהן. כמו גם, אלג׳יריה האשימה את מרוקו במתן תמיכה בארגון בדלני אלג׳יראי בשם  Rachad movement. 

מניפולציות צפון אפריקאיות 

מרוקו ׳תפסה׳ את הצד המערבי בעימות הפוליטי ומנסה לדחוק את אלג׳יריה מציר המערב. אלג׳יריה מצידה נכנסה מתחת לכנפי הקרמלין לפני שנים כאשר מוסקבה היא ספקית אמל״ח ראשית לצבא האלג׳יראי, כך גם סין. זאת, מול אמל״ח אמריקאי וישראלי שמוזרם למרוקו מזה שנים. כולל מל״טים, מערכות הגנה אווירית, סייבר ועוד. 

אירופה מצידה מנסה לקחת את תפקיד המגשר בין רבאט לאלג׳יר, לא תמיד בהצלחה. לאחרונה, ספרד שינתה את מדיניותה לטובת תוכנית האוטונומיה של מרוקו בסהרה המערבית, בעקבות סחטנות מרוקאית בדמות שליחת גלי מהגרים לשטח ספרד.

משקל נגד לסחטנות ההגירה של מרוקו, הוא ייבוא גז מאלג׳יריה לאירופה. התלות האירופאית במאגרי הגז של המזרח התיכון וצפון אפריקה התחזקה מאז פברואר האחרון, עת הצבא הרוסי פלש לאוקראינה וניתק חלקית את הגז לאירופה. המלחמה עוררה את הרצון האירופאי לגוון מקורות אנרגיה ואלג׳יריה נבחרה כאחת הספקיות העתידיות העיקריות של אירופה. 

״בחודש שעבר, חברת הנפט והגז האיטלקית ENI השתמשה בקשריה וחתמה על עסקאות לייבוא גז מונזל ממצרים ועוד 9 מיליארד מטרים מעוקבים (bcm) של גז בשנה מאלג'יריה. שתי מדינות צפון אפריקה מחזיקות במאגר הגז המוכח הגדול ביותר באזור, אפילו לפני לוב״, כותבים באתר dw.com

"האזור (צפון אפריקה) אינו מסוגל כיום לספק תחליף מלא לכמויות המיובאות מרוסיה, לפחות בכל הנוגע לנפט וגז, אך יכול לתרום תרומה חשובה אם היצרנים ימנפו באופן מלא תשתיות קיימות, כמו מסופי גז באלג'יריה ובמצרים וצינורות באלג'יריה ולוב", אמר נדים אבילמה, קצין התוכנית במזרח התיכון וצפון אפריקה (MENA) בסוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA), ל-DW.

הסתמכות אירופה על גז אלג׳יראי יכולה להוסיף קושי במאמצי רבאט להרחיק את אלג'יר מהשפעה על המערב. ראוי לזכור כי כל עוד מתנהלת מלחמה באוקראינה, ניתוק הגז הרוסי מאירופה הוא גם אינטרס אמריקאי. כך שהגז האלג׳יראי שזורם לאירופה מעניק לאלג׳יר נקודות זכות גם בבית הלבן. 

בסיס חמאס באלג׳יריה? 

אלג׳יריה אינה מהווה איום צבאי ישיר על ישראל. עם זאת, גם באלג׳יר יודעים לשחק משחקים ולאחרונה אירחו את מנהיג חמאס, אִסמאעיל הניה, בביקור מלכים.

״בראייתי הסיפור הגדול באלג'יריה אינו לחיצת היד הנדירה (והלא באמת מבטיחה) בין אבו מאזן להניה אלא המעמד שלו זכה מנהיג החמאס: מתקבל כראש מדינה, יושב בפודיום עם יתר הנשיאים וחשוב מכל נוכח כשווה בין שווים יחד עם יו"ר הרשות, דבר המשקף הכרה בפועל לגבי הקיום של שני ממשלים פלסטינים נפרדים״, כותב ד״ר מיכאל מילשטיין, חוקר בכיר במכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) במרכז הבינתחומי הרצליה. 

אירוח צמרת חמאס באלג׳יריה יכול להתפס כאיתות לישראל וארה״ב שהתמיכה הצבאית במרוקו לא תעבור בשקט. מעבר לתמיכה הפוליטית של אלג׳יר בשלטון חמאס ברצועת עזה, יכולה אלג׳יר לאפשר לחמאס להקים בסיס לוגיסטי, מוגן יחסית, בצפון אפריקה. לשינוע אמל״ח, פיתוח אמל״ח, אימונים צבאיים ועוד. כלומר, אלג׳יר יכולה להציב משוואה: עזה תמורת מערב סהרה. 

בישראל לא צפויים להסיר את התמיכה הצבאית במרוקו וגם לא הפוליטית. להפך. המדינות מחממות יחסים עם ביקור של שר הביטחון הישראלי, בני גנץ, בחודש נובמבר האחרון וחתימה על הסכמי ביטחון שיאפשרו העברת ידע ביטחוני מסווג בין המדינות.

גם בהיבט התיירות ישנה פריחה מחודשת של תיירים ישראלים למרוקו ואילו מרוקו עתידה לשלוח עובדים לישראל. במרוקו החליטו לחדש את הפולקלור היהודי במדינה על מנת למשוך תיירים ישראלים וגם כדי לעגן את הקשר עם ישראל - ובעיקר - עם ארה״ב, דרך ישראל. 

המשמעות היא שאם אלג׳יריה אכן תספק לחמאס מקלט לוגיסטי בצפון אפריקה, המוסד יחד עם צה״ל יצטרכו להקים תשתיות לחימה היברידיות מתאימות לסיכול פעילות חמאס באלג׳יריה. 

לא מן הנמנע ששירותי הביון המרוקאים יעזרו בנושא וייתכן אף קבוצות בדלניות באלג׳יריה. במרוקו יש את שירות הביון The Director General of National Security and Territorial Surveillance האחראי על ביון פנים וחוץ ומנוהל על ידי עבדאלאטיף חמוצ'י (Abdellatif Hammouchi). 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית