ישראל תשתף פעולה עם חברת בואינג בקידום הגנת סייבר בתעופה אזרחית

לדברי תמיר גורן, מנהל טכנולוגיות במערך הסייבר הלאומי: ״ההסכם יאפשר הבנה מעמיקה של סיכוני הסייבר למטוסים ויתרום לביטחון התעופה האזרחית בזמן שהתחום מתאושש ממשבר הקורונה.״

ישראל תשתף פעולה עם חברת בואינג בקידום הגנת סייבר בתעופה אזרחית

בתמונה מימין לשמאל: עדו נחושתן, בריאן קונלי וגבי פורטנוי. צילום: חן גלילי

 

תחום התעופה האזרחית מאופיין בהתפתחויות טכנולוגית רבות המייצרות מורכבויות ואתגרי סייבר חדשים. התפתחויות אלה מחייבות היערכות מבעוד מועד להגנת סייבר הולמת. כחלק ממאמצי מערך הסייבר הלאומי לקדם מהלכים לאומיים ובין-לאומיים למציאת פתרונות סייבר, חתם המערך על הסכם שיתוף פעולה עם יצרנית המטוסים האמריקנית בואינג (Boeing).

על ההסכם חתמו ראש מערך הסייבר הלאומי גבי פורטנוי, נשיא בואינג ישראל האלוף במיל' עדו נחושתן וסגן הנשיא לניהול מערכות סייבר בחברת בואינג בריאן קונלי.

חברת בואינג, העוסקת בתעופה ובמערכות חלל, נחשבת החברה הביטחונית השלישית בגודלה בעולם והיצואנית הגדולה ביותר בארה"ב. החברה מייצרת ומספקת שירות למטוסים מסחריים, מוצרי הגנה ומערכות חלל עבור לקוחות ביותר מ-150 מדינות. לחברה נציגות בישראל בהובלת אלוף במיל' עדו נחושתן, מפקד חיל האוויר לשעבר.

במסגרת ההסכם שנחתם, סוכם על שיתוף ידע, זיהוי איומים, קידום ההבנה של סיכונים ומתודולוגיות לצמצומם, וכן פיתוח פתרונות להגנה על תעופה אזרחית, בשיתוף תעשיות הסייבר והתעופה בישראל ובארה"ב.

לדברי תמיר גורן, מנהל טכנולוגיות במערך הסייבר הלאומי: "ההסכם הוא תוצר של שיח ממושך שהצמיח אמון בין הצדדים, הקריטי לשיתוף פעולה בתחום הסייבר בתעופה. ההסכם יאפשר הבנה מעמיקה של סיכוני הסייבר למטוסים ויתרום לביטחון התעופה האזרחית בזמן שהתחום מתאושש ממשבר הקורונה. התקווה היא שגורמים נוספים יצטרפו למאמץ הקולקטיבי בעקבות ההסכם. רק במאמץ בין-לאומי משותף נוכל להבטיח את בטחון הסייבר בתעופה האזרחית".

ההסכם הוא חלק מתוכנית אסטרטגית של המערך ושל רשות התעופה האזרחית (רת"א) לקידום יכולות הגנת סייבר על תעופה אזרחית ובכללה: הובלת ועדת היגוי לאומית להגנת סייבר בתעופה בשיתוף גופי ממשל מובילים; פרויקט "הרקולס" למיפוי האיומים והפתרונות בתחום התעופה. 

קידום מחקר ופיתוח לפתרונות הגנה בתעשיית ההייטק והסייבר ובאקדמיה; הנחיית רשות שדות התעופה, המוגדרת תשתית מדינה קריטית, וכן חברות התעופה בשיתוף רת"א; שיתוף פעולה עם יצרניות מובילות כדוגמת בואינג ואיירבאס; קידום מהלכים לגיבוש סטנדרטים ותקנים מחייבים להגנה עם גופים בין-לאומיים מובילים; ופיתוח הדרכות לאימון ולהעלאת מודעות בקרב טייסים ועובדים בתחום.