פרשנות | חיזבאללה פתח חזית חדשה מול נכסי האנרגיה של ישראל

נכון, הכתובת הייתה על הקיר מאז החלו קידוחי הגז במים הכלכליים של ישראל. עם זאת, בשבת האחרונה חיזבאללה הוכיח שאין מדובר בדיבורים בלבד - אלא במטרות לגיטימיות, אם וכאשר תפתח מלחמה עם לבנון 

https://twitter.com/Energean/status/1533722109230436352?s=20&t=Hf6J5c4sYqUVSUiCQU6LTw

שני 'ברקים' הפילו כטמ"מים ששיגר חיזבאללה לכיוון אסדת הגז 'כריש' במים הישראליים: מטוס קרב 'ברק' F-16 מטייסת העמק בבסיס רמת דוד שבצפון ומערכת הגנ"א 'ברק' ששיגר סטי"ל של שייטת 3, שייטת ספינות הטילים של זרוע הים. 

האירוע בשבת לא היה הראשון בתולדות חיל האוויר בהפלת כטמ"מ על ידי מטוס קרב, אך ראשון שבו הופלו שלושה כלים בדרכם לאסדת הגז. כך נפתחה בשבת חזית חדשה של ישראל: לא רק חזית ימית בגבול המערבי אלא חזית ההגנה על נכסי אנרגיה בים הפתוח. 

לכאורה מה הרבותא בכך שמטוס קרב מתקדם כמו F-16 מפיל פלטפורמה לא מאויישת קטנה ולא חמושה? הטייס שהפיל את כטמ"מ חיזבאללה יודע לבצע הפלות הרבה יותר מסובכות עם מטוסו וחימושו. ובכל זאת, מדובר במטרה קטנה שטסה לאט, ובמקרה של שבת, הכטמ"מים טסו נמוך מעל המים, כמעט כמו טיל לוחך-ים. מטרה קטנה שטסה נמוך מעל מים היא אתגר גם לטייס מטוס 'ברק'. 

שלושה כלי טיס ששוגרו ביחד לעבר מטרה ישראלית – זו יכולת משופרת של האויב. בכל חילות האוויר עוסקים היום בהגנה מפני קבוצות, או נחילים, של כטמ"מים, SWARMS, וכיצד מתמודדים עם מספר רב של מטרות כאלו שנעות אל המטרה. נודה על האמת, בשבת חיזבאללה שיגר 'נחיל' כטמ"מים לעבר ישראל. 

המענה המבצעי של צה"ל היה רב-זרועיות, אחת ממלות הקסם של צה"ל בשנות כוכבי. מישהו קבע חלוקת עבודה: טייס קרב וסטי"ל יחלקו ביניהם את שלוש המטרות. זה דורש תיאום בין שני הזרועות, מודיעין, הפעלת יחידות גילוי, זיהוי המטרות, שותפות יחידות הבקרה של חילות האוויר והים, המפקדות והמטות של שני הזרועות.

כל המלאכה הזאת חייבת להתבצע תוך דקות בעוד שלושה הכטמ"מים דוהרים לעבר האסדה, ואסור שאפילו יתקרבו אליה. 

במארס 2022 היה תקדים: זוג מטוסי 'אדיר' F-35 הוזנק מבסיסו בנבטים כדי ליירט כטמ"מ עוין. מפקד הטייסת הסביר לאחר מעשה שהפלת כטמ"מ דל-חתימה היא אתגר מורכב מבחינת הגילוי של מטרות איטיות דלות-חתימה, ולשם כך יש למדינה מעטפת הגנ"א מתקדמת, הסביר מפקד הטייסת.

הטייס שלוחץ על הכפתור הוא קצה מערכת גדולה של גילוי, איתור, עקיבה, הזנקה, השמדה, ובעיקר – החלטה נכונה שמתקבלת במהירות. במקרה האחרון היו אלו פלטפורמות בלתי מאויישות לא חמושות, בעתיד עלולות זרועות צה"ל להתמודד עם כטמ"מים חמושים, מתאבדים, תוקפים, בשם הכולל חימושים משוטטים. כאלו שמאתרים מטרה, מתפוצצים ומתרסקים עליה.

לא לשווא הם מכונים KAMIKAZE DRONES. אם אין כאלו לאיראנים היום, יהיו להם מחר, כך חייבים להניח. אלו  איומים אמיתיים, ובידי ישראל יש סימנים, עדויות והוכחות שבאיראן הולכים לכיוון הזה של הגדלת היכולות של כלים בלתי מאויישים. 

מדוע שלחו מי ששלחו את שלושה הכטמ"מים לעבר אסדת הקידוח? נשמעו הערכות רבות, אך אין חשיבות לסיבה: כדי לתקוף? לאסוף מודיעין? לצלם? ליצור תודעה? האם זה קשור למו"מ עם לבנון על קווי הגבול הימי בשדות בגז?. ואולי ארגון חיזבאללה שהולך ונהפך לצבא של ממש, רצה להפגין יכולת מבצעית, אפילו ידע שהכטמ"מים שלו לא יגיעו למטרתם.

לא הסיבה חשובה, אלא העובדה ששוגרו שלושה כלים, שעלולים להיות קטלניים, אל מטרה בים הפתוח, שכיום אין אסטרטגית ממנה למדינת ישראל. התשובה המבצעית היתה נכונה ומדויקת. 

חיל הים היה אמון במשך שנים על הגנה על חופי ישראל, הבטחת נתיבי הסחר הבינלאומיים לישראל וממנה בים התיכון ולחימה נגד ציי אויב. מרגע גילוי שדות הגז נוספה לחיל משימה: להגן על שטחי ים ענקיים שעמוק מתחת לפני הים מסתתר הנכס של המים הכלכליים, הגז. בכך עוסקות יחידות חיל הים, מגוון סטי"לים וספינות סער חדישות בנות דורות 5 ו-6 ולוחמי משימות שמעל ומתחת למים. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית