פרשנות | ישראל מנסה למכור , שוב, מערכות הגנה אווירית לאמירויות - הפעם תחת המותג Middle East Air Defense

מאז כינון הסכמי אברהם (אוגוסט 2020) מנסה ישראל למכור לאמירויות חבילת מוצרים תחת הסכם G2G, בינתיים ללא הצלחה. כעת, מנסים במשרד הביטחון לקפל את הנרטיב ״איראן זו בעיה של כולנו״ למערך הגנה אווירית מזרח תיכוני. השאיפה: למכור הגנ״א ישראלית למפרץ 

דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ

מאז כינון הסכמי אברהם (אוגוסט 2020) מנסה ישראל למכור לאמירויות חבילת מוצרים תחת הסכם G2G. הרעיון, כמו בסינגפור, הודו ובעבר במדינות כמו ארגנטינה, צ׳ילה או דרום אפריקה, להכניס כסף למו״פ מקומי. בינתיים, ללא הצלחה. 

לאחר שארה״ב, בהסכם סיוע החוץ האחרון, הפסיקה את המרת הדולר סיוע לשקלים, התעשיות הביטחוניות בארץ עלולות להשאר עם פחות כספי מו״פ. לצד השקעות עצמיות וכספי מפא״ת המגיעים באופן ישיר ממיסים, עסקאות G2G מהוות נתח משמעותי נוסף. 

מפא״ת לוקחת אחוזים מכל עסקה כזו ומשקיעה חזרה בתעשייה בפיתוחים לטובת צה״ל. הגלגל הזה עובד מאז קום המדינה, כאשר שמות המדינות מתחלפות בהתאם לנסיבות הגיאו-פוליטיות. 

כאמור, במהלך השנתיים שהעברו מאז כינון ההסכמים במפרץ הפרסי, ניסו מספר פעמים, נציגי משרד הביטחון למכור לאמירתים מוצרים הגנה אווירית, סייבר ועוד. כולל ביקורים של מנכ״ל המשרד אלוף (מיל׳) אמיר אשל. עד כה, מאמצים אלו טרם הניבו פירות. 

האמירתים (וגם הבחריינים) נחשבים למנהלי מו״מ קשוחים. הם עשירים, משכילים, נעזרים בחברות ייעוץ מהטובות בעולם ותעשיות הביטחון המובילות בעולם עולות לרגל למפרץ לחפש עסקאות. כך שהם חשופים לפיתוחים הכי חדשים בכל סגמנט ביטחוני. בנוסף, את המו״מ עושים מול חברות רכש ייעודיות בשליטת הממשלה ולא מול קצינים בצבא. 

כעת, מנסים שוב. הפעם בשיטה קצת שונה. זוכרים את ההכרזות של בכירי הממשל בישראל בשנים האחרונות על בנאום הבעיה האיראנית? כלומר, זו אינה רק בעיה ישראלית, אלא כלל עולמית ובפרט, כלל מזרח תיכונית? ובכן, את הנרטיב הזה לקחו במשרד הביטחון וקיפלו אותו להצעת מכר תחת השם Middle East Air Defense. בעברית: מערך הגנה אווירית מזרח תיכוני. 

לפני שאתם מתמוגגים מהדאגה של ישראל לשאר מדינות המזרח התיכון, זו הנקודה לציין כי ארה״ב כבר פועלת כך שנים. ולא תחת הנרטיב של ״כולנו באותה סירה״, הכוונה לאיום הגרעין האיראני, אלא מתוך שיקולים עסקיים. 

מערכות הגנה אמריקאיות נמכרו ונמכרות במפרץ כבר שנים. בתיאוריה, יש בכך יתרון אם המדינות רוצות לשתף מידע, כולל מטרות, בין אותן מערכות, מאותם יצרנים, המוצבות במקומות שונים בזירה. כל מכ״מ רואה זווית קצת אחרת, יש מיירטים למגוון טווחים ושיתוף המידע מאפשר תגובה אפקטיבית יותר מול טילים או מל״טים המשוגרים מאיראן.  

למה תיאוריה? כי מתקפות טילים וכטב״מים איראניות וכאלו של החותים מתימן, נגד מטרות בסעודיה ובאמירויות, הוכיחו שהתיאוריה לא תמיד פוגשת מציאות. האם המערכות הישראליות שמציעים כעת למדינות המפרץ יכפו על הפערים של המערכות האמריקאיות? ימים יגידו. אבל זה כנראה פיץ׳ המכירה. 

את הרעיון למכור מערכות הגנ״א למדינות המפרץ תחת נרטיב הגנה קולקטיבית הביא גנץ לועדת החוץ הביטחון בימים האחרונים. ״אני מוביל בשנה האחרונה ביחד עם עמיתיי בפנטגון ובממשל אנחנו תוכנית נרחבת לחיזוק שיתוף הפעולה בין ישראל לבין מדינות האזור בחסות אמריקאית וסנטקום (CentCom) שאני מקווה שתתקדם צעד נוסף קדימה בביקור החשוב של הנשיא ביידן במזרח התיכון״, אמר גנץ לועדה.

״חלק מהחזון הזה הוא מה שאני קורא לו-MEAD שאנו בונים Middle East Air Defense, מול ניסיונות איראן לפגוע במדינות האזור באמצעות רקטות, טילי שיוט וכטב"מים. התוכנית הזו כבר בפעולה וכבר הביאה לסיכול ניסיונות איראנים לאתגר את ישראל ומדינות נוספות במזרח התיכון.״

על פי הערכות שהגיעו לכותב שורות אלו, לפחות את חלק מהמאמצים מוביל איש מוסד לשעבר עם קשרים ענפים במדינות המפרץ. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית