מערך הסייבר חושד כי הפעלת האזעקות בירושלים ואילת - מתקפת סייבר

חשד למתקפות על מערכות כריזה לאזרחים אינו חדש בישראל. כבר ב-2019 טענו בצה״ל כי סיכלו מתקפת סייבר נגד פיקוד העורף למטרת שיבושי התרעות. כעת החשד הוא כי מדובר במערכות בשליטת רשויות מקומיות 

bigstock

״מערך הסייבר הלאומי הנחה אמש את הרשויות המקומיות לנקוט אמצעי הגנה מהירים על מערכות כריזה מקומיות״, נכתב בהועדת המערך. 

״זאת, לאור חשד לאירוע סייבר בממשק של מערכת כריזה לעיריות אשר הביא להפעלת הכריזה במספר קטן של נקודות בערים אילת וירושלים.  יודגש כי המערכות אינן מערכות ההתרעה של פיקוד העורף.״

המקרה אינו ראשון. כתבה שפורסמה בישראל היום על ידי יואב לימור, חשפה כי בסביבות 2018 בוצעה מתקפה דומה על מערך הצופרים של פיקוד העורף. 

״זה קרה לפני קצת יותר משנה. מערך ההגנה בסייבר של צה"ל איתר ניסיון לתקוף את מחשבי מערך הגילוי וההתרעה של פיקוד העורף. המשמעות של תקיפה כזאת ברורה: מי ששולט במערך הגילוי וההתרעה, שולט במדינה שלמה״, נכתב בראיון אז עם ראש חטיבת ההגנה בסייבר, תא"ל נועם שער. 

״הוא יכול להפעיל אזעקות כשיחליט, וגרוע מכך - לשבש איתור של טילים ורקטות המשוגרים אל ישראל ולמנוע הפעלת אזעקות״. 

מקרה נוסף, הפעם באיראן, דווח בינואר 2021 במסגרתו הפעילו האקרים אזעקות בערים בטהרן ששיבשו טיסות בנמל התעופה הבינלאומי בטהרן. 

דוברות עיריית אילת

״בהמשך לשמיעת האזעקה אמש (א׳) באילת ולהודעות פיקוד העורף ומערך הסייבר הלאומי הבוקר, אנו מעדכנים כי אכן מדובר בחשד לאירוע סייבר במערכות כריזה אזרחיות ואין פגיעה בצופרי פיקוד העורף בעיר. 

״בדיקה של מנהל אבטחת מידע בעירייה מעלה, כי מדובר בפריצה למערכת הכריזה העירונית המרושתת בגני המשחקים ונועדה לשימוש המשל״ט העירוני למניעת ונדליזם. הפורצים השתמשו במערכת הכריזה בשלושה מוקדים, להשמעה של אזעקה עולה ויורדת. יודגש, כי מדובר ברשת אינטרנטית עצמאית שאין לה שום השפעה על אבטחת המידע בעירייה ואינה קשורה כלל וכלל לרשת העירונית. 

״הפריצה האמורה למערכת הכריזה ארעה בשלושה מוקדים, גן משחקים ברובע 6, פארק הספורט ביעלים ומועדון השיט בחוף הצפוני. הפגם שהוביל לפריצה אותר והוא מטופל מול החברה האמונה על המערכת.״

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית