הולנד תפסה מרגל רוסי

האיש, סרגיי ולדימירוביץ' צ'רקסוב הגיע להולנד עם דרכון ברזילי בשם ויקטור מולר פררה. המטרה: להתקבל כעורך דין מתמחה בבית הדין בהאג, זה הדן בפשעי המלחמה של הרוסיה באוקראינה ולמחוק ראיות לפשעים של הקרמלין 

https://www.bellingcat.com/news/americas/2022/06/16/the-brazilian-candidate-the-studious-cover-identity-of-an-alleged-russian-spy/

שירות הביטחון הכללי ההולנדי פרסם בימים האחרונים, כי הצליח ללכוד סוכן רוסי שניסה לחדור למדינה. 

הסוכן לכאורה, שנשלח להולנד מטעם סוכנות המודיעין הצבאי הרוסית, ה- GRU, נתפס כאשר ניסה להכנס למדינה. האיש, סרגיי ולדימירוביץ' צ'רקסוב הגיע להולנד עם דרכון ברזילי בשם ויקטור מולר פררה. 

מטרתו של צ'רקסוב/פררה, הייתה להתקבל כעורך דין מתמחה בבית הדין בהאג, זה הדן בפשעי המלחמה של הרוסיה באוקראינה. משימתו המבצעית הייתה להתקבל לבית הדין בהאג, ושם כשתהיה לו נגישות לכל החומר המוגש בבית הדין כנגד רוסיה, הייתה כוונתו למחוק את החומר ואת כל הראיות העומדות כנגד רוסיה בביצוע פשעי מלחמה כנגד אוקראינה. 

שירות הביטחון ההולנדי פרסם מספר פרטים אודות הסוכן הרוסי. הפרטים אודותיו התגלו במסמך בן ארבעה עמודים, שהיה ברשותו. במסמך מפורטים פרטי קורות החיים שלו. ככל הנראה צ'רקסוב כתב לעצמו את קורות החיים, בניגוד לכל כלל מבצעי, על מנת שלא לשכוח אותם. 

פורסם כי צ'רקסוב הוא יליד ה- 11 לספטמבר, 1985, בעוד האדם המופיע בדרכון, ויקטור מולר פררה הוא יליד 4 לאפריל, 1989. השירות ההולנדי אף פרסם את קורות החיים הבדויים של פררה. מתוך קורות החיים, מסתמן כי פררה חי בברזיל, באירלנד ובארצות הברית כ- 12 שנים.

הוא הצליח להסתנן לברזיל במסווה של סטודנט רוסי, ומשם עבר לאירלנד ולארה"ב, כשהוא מחליף זהויות. צ'רקסוב אף למד תואר ראשון במדעי המדינה בארצות הברית. בעבר נתפסו בארצות הברית מספר סטודנטים אשר נשלחו על ידי רוסיה במסווה של חילופי סטודנטים אך התגלו כסוכנים של שירות המודיעין הצבאי הרוסי. 

צ'רקסוב אותר וסומן על ידי המודיעין האמריקאי כסוכן, אך הוא נותר לחיות בברזיל ללא כל סיכון. ארצות הברית היא ככל הנראה זו אשר סימנה להולנד על הגעתו הצפויה של צ'רקסוב למדינה.

צ'רקסוב נעצר ומוחזק במעצר מזה מספר ימים, ובכוונת הולנד לשלוח אותו חזרה לברזיל, שם יועמד לדין בגין ריגול. 

מעבר לרשלנות המבצעית של צ'רקסוב, ולאופן בו הרוסים ממקמים ובונים סוכנים במשך העשורים האחרונים, הרי שהדבר המעניין בפרשה היא הנחישות הרוסית למחוק כל זכר למידע אשר ישמש כנגדה בבית הדין הבינלאומי בהאג, בכל הקשור לפשעי המלחמה המבוצעים על ידה באוקראינה. 

לתחקיר של אתר bellingcat בנושא

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית