ספייק דור-6: רפאל פותחת פער מול מתחרים מערביים בסגמנט טילי הנ״ט

שיגור בו זמנית של ארבעה טילים ממסוק, אפשרות העברת שליטה במהלך מעוף, דקירת פיקסל והשוואת תמונה בזמן אמת - אלו חלק מתכונות הטיל החדש ממשפחת הספייק

תמונה: רפאל

רפאל חשפה לאחרונה טיל חדש מסדרת הספייק - ספייק דור 6. הטיל אמור להיות מוצע למכירה החל מתחילת 2023, כאשר ברפאל טוענים שהם פותחים פער על פני המתחרים שלהם בעולם המערבי. בעיקר מול MBDA ושותפות לוקהיד מרטין-רייתאון. 

יכולות חדשות

הסיבה לכך היא היכולות המוטמעות בספייק דור-6. אחת מהן היא האפשרות להעביר שליטה בין גורמים שונים בתא שטח על ניהוג הטיל למטרה. הספייק, כאשר משוגר ממסוק, מגיע לטווח של כ-50 ק״מ. לפי רפאל, לוקח לו כשש דקות להגיע למטרה מרגע השיגור. טווח שיגור ממשגר קרקעי מגיע לכ-30 ק״מ עם זמן מעוף למטרה של 4 דקות. 

במהלך דקות אלו של מעוף הטיל, ניתן להחליט באיזו מטרה רוצים לפגוע. על מנת להעביר שליטה על הטיל בין גורמים שונים, נניח בין המסוק לצוות קרקע, כל הגורמים צריכים להיות תחת אותה אלומת תקשורת של הטיל. לשני הגורמים צריך להיות אותו משגר כדי לקלוט את השידור של הטיל, ושניהם צריכים להיות מסונכרנים סביב אותה אלומה. במשגר יש מערכת תכנון משימה שמאפשרת זאת בפשטות. 

יכולת נוספת בדור-6 נקראת ״סלבו״ והיא מאפשרת שיגור מקביל של מספר טילים וצימוד למטרות תוך כדי מעוף. כלומר, המסוק יודע לפי מידע מודיעיני שבתא שטח מסוים יש מטרות, נניח טנקים, והוא משגר את הטילים מעמדת סטנד אופ לעבר תא השטח. 

כאשר הטילים באוויר, ישנו טיל מוביל מתוך הארבעה שמצלם את השטח ומשדר את התמונה אחורה למפעיל. המפעיל רואה את המטרות בזמן אמת ומצוות כל טיל למטרה. ברפאל טוענים שמערכת ניהוג הטיל כוללת גם עזרים גרפיים למפעיל המסמנת לו למשל את עדיפות המטרות. 

בינה מלאכותית בטיל

שיפור נוסף שביצעו בטיל הוא שילוב רשתות נוירוניות ברב״ת כך שעיבוד התמונה מבוצע ישירות בטיל. כלומר, הטיל יכול לזהות, על פי בסיס נתונים המותקן אצלו, האם זה טנק מ״פ לפי סימנים מזהים וכו׳.

זיהוי המטרות לפי השוואת תמונה ברב״ת הטיל מספק למפעיל עושר מידע בקשר למטרות בזמן המעוף, כך שהוא יכול לבחור לנטרל מטרות חשובות קודם לכן. טנק פיקוד, טנק מוביל, טנקים מאגפים מאחור וכך לשבש את פעולות השריון של האויב. 

ניתן כמובן להשתמש בטיל הספייק באותה לוגיקה נגד מטרות הגנ״א, רק״מים שונים, מבני פיקוד ושליטה וכו׳. ברפאל מסבירים כי טיל הספייק נועד ללחימה טקטית בתא שטח בגודל ידוע מראש של עד 50 ק״מ. זו הסיבה שאין עליו למשל תקש״ל, היות ותקש״ל יכול להיות נקודת כשל מרכזית אם האויב משבש תדרים בתא השטח הרלוונטי. 

עוד פיצ׳ר חדש ומהותי בדור-6 הוא האפשרות של כוח קרקעי מתצפת לסמן פיקסל במערכת ניהול המשימה המשותפת עם המסוק נניח או משגר קרקעי בטווח סטנד-אופ, ושידור התמונה לטיל. בצורה כזו, הטיל מקבל את התמונה של המטרה בזמן אמת ממקור צד ג׳, ומשווה תמונה בעצמו מול מה שהוא רואה במציאות. פיצ׳ר זה חוסך את התיאום בקשר בין כוחות טקטיים, מייעל ומקצר את זמן סגירת מעגל האש. 

אפשרות לשדרוג הקיים

ברפאל מודעים לעובדה שלקוחות שקנו בעבר טילי ספייק, כ-40 מדינות בעולם, לא ירוצו לקנות חדשים דור-6 ולוותר על הקיים. לכן, ניתן לבצע שדרוג מספייק דור-5 לדור-6 יחסית בקלות, ללא צורך בהחלפת כל חומרת הטיל. 

לגבי יכולת השיבוש של הטיל, ובכן, אין בדור-6 מנגנונים שונים מדור-5 בהיבט זה. הטילים של רפאל עובדים, בין היתר, גם על השוואת תמונה, תכונה בה רפאל מתמקצעת כבר עשרות שנים. היכולת לשבש ראש ביות שמבוסס על השוואת תמונה, קטנה מאד. 

כמו גם, רפאל הכניסה לטילים מערכות ניווט אינרציאליות המאפשרות להם לפעול בסביבת שיבושי GPS. כאמור, גם התקשורת בין הטיל למשגרים מתבצעת על בסיס תקשורת טקטית עם מנגנונים הכוללים התחמקות משיבושים. 

הרש״קים של הספייק מתחלקים לשלושה סוגים עיקריים - חודר שריון, רסס וחדירת מבנים. רש״ק לנ״ט שוקל כ-10 ק״ג ורש״ק למבנה שוקל כ-15 ק״ג. 

החלפת מסוקי האפאצ׳י 

רצוי לציין כי רפאל, במסיבת העיתונאים ובפרסומים אודות הדור-6 שמה דגש על מסוקי קרב. ולא סתם. בימים אלו מתנהלים בארה״ב שני מכרזים גדולים להחלפת מסוקי האפאצ׳י לצבא ארה״ב ולעולם כולו. מכרזים אלו נקראים FARA/FLRAA.  או Future Long-Range Assault Aircraft ו-Future Attack Reconnaissance Aircraft בהתאמה. 

אמנם רפאל עובדת בשיתוף פעולה חזק עם לוקהיד מרטין להכניס מוצרים שלה לצבא האמריקאי, אך שתי החברות, כאמור, גם מתחרות בגזרת טילי הנ״ט למסוקים (ספייק מול Hellfire). עם זאת, על פי הערכות, לוקהיד, שהיא גם הבעלים של סיקורסקי, יצרנית המסוקים, יכולה רק להרוויח. בין שיבחרו בספייק או בHellfire למסוקי העתיד של ארה״ב. 

אזכיר כי כבר היום טילי הספייק NLOS הותאמו ונמכרו למסוקי האפאצ׳י של ארה״ב והטווח שלהם גדול יותר מאשר טילי ה-Hellfire. ניתן גם לשלב ביניהם, כך שהספייק ישמש להשמדת האיום על המסוק בטווח רחוק יותר (סטנד אופ) וה-Hellfire ישמשו לאחר מכן למטרות קרקע שאינן מאיימות על המסוק (רק״מ וכו׳). 

מכרזי העתיד בארה״ב למסוקי קרב עתידים לשמר את קיומם של מסוקי הקרב בשדה הקרב לפחות עד 2070, כך שעבור רפאל, מדובר בערוץ הכנסה חשוב לתזרים הכנסות עתידי של מנהלת האחראית לספייק. המנהלת הזו מגלגלת בשנה כחצי מיליארד דולר עבור רפאל.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית