סיבים לעשירים: רק כרבע ממשקי הבית בישראל מחוברים לסיבים - מרביתם במדדים פיננסיים גבוהים

שר התקשורת, יועז הנדל הציג היום (ב') בפני יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון את קצב פרישת הסיבים האופטיים בישראל | חובות הפרישה עומדות על 93 אחוזים מכלל משקי הבית בישראל

bigstock

שר התקשורת, יועז הנדל הציג היום (ב') בפני יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ מיכאל ביטון את קצב פרישת הסיבים האופטיים בישראל. נכון לסוף שנת 2021 מונגשים מעל %50 ממשקי הבית בישראל לתשתית סיבים אחת לפחות. מתוך המונגשים לתשתית סיבים, כ-40 אחוזים מנויים לשירות סיבים בפועל. 

בסה״כ, נכון ליוני 2022, עומדות ההערכות על 650,000 בית אב המחוברים לסיבים. זאת, מתוך כ-2.7 מיליון בתי אב שהוגדרו על ידי משרד התקשורת (בזק 2.26 מיליון ועוד כ-480 אלף באזורי תמרוץ). כלומר, אחוז מימוש של כ-24 אחוזים. 

בחינה של המצגת שהוצגה לוועדה, תראה כי מרבית הסיבים מחוברים ביישובים במדדים סוציו-אקונומיים גבוהים (4-10). ואין בכך הפתעה. חברות הטלקו רוצות קודם כל לתפוס את ה״שמנת״ של המדינה - כלומר, בית אב עם כסף. 

במסגרת "מתווה הסיבים" של משרד התקשורת, נקבע לחברת בזק הסדר במסגרתו היא מחויבת לפרוש סיבים אופטיים באזורים בהם היא בחרה, המכילים כ-82 אחוזים ממשקי הבית במדינה.

פרישת יתר אזורי הארץ, שחלקים משמעותיים מתוכם משתייכים לפריפריה הגיאוגרפית או החברתית, מתרחשת בימים אלו באמצעות "קופת התמרוץ" שעתידה לממן פרישה ב כ-480 אלף משקי בית ב"אזורי התמרוץ" עליהם חלים המכרזים. 

הליך התיחור של המכרז הראשון של קופת התמרוץ הסתיים בהצלחה יתרה ביום 9 במרץ 2022, ונקבעו חובות פרישה לבעלי רישיונות תקשורת עבור מרבית משקי הבית שבאזורי התמרוץ.

בכך, חובות הפרישה עומדות על 93 אחוזים מכלל משקי הבית בישראל. קופת התמרוץ תמשיך לפעול עד לסיום פרישה ארצית מלאה של רשת הסיבים האופטיים, ומשרד התקשורת עובד במרץ על פרסום מכרז שני בחודשים הקרובים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית