ה-FBI חוקר גנרל אמריקאי בדימוס בחשד ללובינג אסור עבור קטאר

גנרל הנחתים לשעבר ג'ון ר. אלן, שהוביל את כוחות ארה"ב ונאט"ו באפגניסטן חשוד בקידום אינטרסים של קטאר ללא הצהרה ציבורית מתאימה 

ה-FBI חוקר גנרל אמריקאי בדימוס בחשד ללובינג אסור עבור קטאר

Gen. John R. Allen, delivers remarks during his retirement ceremony at the Naval Academy, Annapolis, Md., April 29. Allen retired after more than 30 years of faithful service to the Marine Corps | Photo by Sgt. Dengrier Baez

ה-FBI תפס את הנתונים האלקטרוניים של גנרל בדימוס ארבעה כוכבים, בשל טענה כי מסר הצהרות כוזבות ומנע מסמכים "מפלילים" על תפקידו במסע לובינג זר בלתי חוקי מטעם קטאר. כך לפי apnews

מסמכים חדשים של בית המשפט הפדרלי שהושגו בשבוע שעבר מתארים תיק פלילי פוטנציאלי נגד גנרל הנחתים לשעבר ג'ון ר. אלן, שהוביל את כוחות ארה"ב ונאט"ו באפגניסטן לפני שמונה ב-2017 להוביל את צוות החשיבה רב ההשפעה של מכון ברוקינגס.

מדובר בחלק מחקירה מתרחבת סביב ריצ'רד ג'י אולסון, שגריר לשעבר באיחוד האמירויות הערביות ופקיסטן שהודה באישומים פדרליים בשבוע שעבר, ואימאד צוברי, תורם פוליטי המרצה כעת עונש מאסר של 12 שנים על אישומי שחיתות. 

כמה חברי קונגרס התראיינו במסגרת החקירה.

מסמכי בית המשפט מפרטים את מאמצי אלן מאחורי הקלעים לעזור לקטאר להשפיע על מדיניות ארה"ב בשנת 2017, כאשר פרץ משבר דיפלומטי בינה לבין שכנותיה. "ישנן ראיות משמעותיות לכך שהפרות ה-FARA הללו היו מכוונות", כתב סוכן ה-FBI בבאק אדיב בבקשה לצו חיפוש, בהתייחס לחוק רישום סוכנים זרים. 

אלן גם הציג מצג שווא סביב תפקידו במסע הלובינג בפני גורמים רשמיים בארה"ב, כתב אדיב, ולא חשף "שהוא רודף במקביל עסקאות עסקיות של מיליוני דולרים עם ממשלת קטאר".

ה-FBI אומר כי אלן מסר "גרסה שקרית של האירועים" לגבי עבודתו עבור קטאר במהלך ראיון עם גורמי אכיפת החוק ב-2020. נראה כי בקשת צו החיפוש בת 77 עמודים עלתה בטעות לרשת והוסרה לאחר ש-Associated Press פנתה לרשויות הפדרליות בנוגע לתוכן שלה.

אלן סירב להגיב. הוא הכחיש בעבר שעבד אי פעם כסוכן קטארי ואמר כי מאמציו בנושא קטאר ב-2017 היו סביב מוטיבציה למנוע מלחמה במפרץ שתסכן את חיילי ארה"ב.

מכון ברוקינגס הוציא את הגנרל לחופשה מנהלתית בעקבות החקירה. "אנחנו רוצים להבטיח לכם שברוקינגס אינו נושא לחקירה זו", נאמר בהודעה. "לברוקינגס יש מדיניות חזקה לאסור על תורמים להנחות פעילויות מחקר."

על פי הניו יורק טיימס, בשיא המשבר ביוני 2017, גנרל אלן נסע לדוחא, בירת קטאר, עם ריצ'רד ג'י אולסון, לשעבר שגריר ארה"ב, ואימאד צוברי, מנהל עסקים עם קשרים למזרח התיכון. ממסמך בית המשפט עולה כי הגנרל אלן ביצע את הנסיעה על חשבונו של מר צוברי וניהל משא ומתן על תשלום של 20,000 דולר, שאותו כינה "שכר דובר". 

המסמך מצטט הודעה אחת של גנרל אלן, המראה שהוא מקווה להרוויח יותר כסף בעתיד, כדי "ליצור הסדר מלא יותר של מערכת יחסים לטווח ארוך יותר", כלשונו. לאחר הטיול, שבמהלכו נפגש הגנרל אלן עם בכירים בקטארים, הוא חזר לוושינגטון ולחץ על חברי קונגרס וממשל טראמפ בשם קטאר, לפי המסמך. כך לפי הפרסום. 

ברוקינגס החזיקה פעם קמפוס גדול בדוחא, וממשלת קטאר הייתה מקור משמעותי למימון של ברוקינגס. ביום רביעי האחרון, דוברת ברוקינגס כתבה בהודעה כי בשנת 2019, במהלך כהונתו של גנרל אלן כנשיא, צוות החשיבה החליט להפסיק את השתייכותו למרכז דוחא ולשאר הקמפוסים שניהל במדינות זרות.

"ההפרדה הזו הושלמה כעת, והמרכז החדש, שאין לו זיקה לברוקינגס, נקרא מועצת המזרח התיכון לעניינים גלובליים", אמרה הדוברת, אנדריאה ריזוטו. "ברוקינגס לא מקבל כרגע כספים מקטאר."

אולי יעניין אותך גם