ההשקעה בעידו כהן השתלמה: משרד הביטחון נותן לתעשייה אווירית לספק רכבים למיוחדות של צה״ל 

לפני שנתיים רכשה תעשייה אווירית את פעילות עידו כהן להשבחת רכבי שטח (זיבר). כעת, משרד הביטחון נתן לתעשייה אווירית הזמנה לספק וודאות לאלתא- באר שבע

תמונה: תעשייה אווירית 

במאי 2020 דיווחה תעשייה אווירית על רכישת פעילות השבחת הרכבים של עידו כהן (רכבי זיבר). שנתיים לאחר מכן, יוני 2022, משרד הביטחון סוגר עם מפעל רמתא של תעשייה אווירית על אספקת רכבים ליחידות מיוחדות. זאת, על בסיס שת״פ עם חברת TAG האמריקאית. 

״במסגרת ההסכם, שנאמד ביותר מ-100 מיליון ש"ח, תייצר התעשייה האווירית בקו הייצור החדש במפעל, את רכבי ה- Z-MAG וה- ZD ומיועדים למשימות של היחידות המיוחדות בצה"ל״, כותבים בהודעת משרד הביטחון. 

רכבי הקומנדו החדשים הינם בעלי יכולת עבירות יוצאת דופן בכל מתארי השטח. הם מסוגלים לשאת לוחמים וציוד במשקל של 1.5-2.5 טונות (בהתאם לסוג הרכב), במגוון של משימות, לרבות אספקה ופינוי פצועים. הרכבים יתבססו, בין השאר, על מכלולים אזרחיים, שיבטיחו אמינות גבוהה ותפעול זול יחסית. 

כלי הרכב ייוצרו במפעל היבשה של התעשייה האווירית בבאר-שבע (רמת"א לשעבר), שבעידוד משרד הביטחון עבר הסבה בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים לטכנולוגיות היבשה. המפעל הינו חלק מחטיבת 'אלתא' של התעשייה האווירית.

ההסכם צפוי להבטיח ודאות כלכלית למפעל המעסיק כ-300 עובדים מאזור הדרום. 


צביקה ירום, מנהל אלתא באר שבע, מסביר כי את הרכבים מייצרים בארץ, כאשר חלק מהחלפים נרכשים מחברת TAG בארה״ב. ירום לא הסכים לומר מה יחס השקלים-סיוע חוץ ושלח אותי למשרד הביטחון. במשרד הביטחון לא רוצים לענות על השאלה. טרם ברור מדוע. 

ירום כן אמר ששיתוף הפעולה עם TAG רחב בהרבה מהפרויקט המסוים. בחלקו, מאפשר לתעשייה אווירית לבצע עסקאות FMF בתחומים רלוונטים. 

הרכב תוכנן במהלך שנה וחצי בישראל, על ידי תעשייה אווירית, עידו כהן, צה״ל ויחידות מיוחדות. בשונה מרכבי בט״ש שרוכשים בסיוע חוץ בארה״ב ומשדרגים בארץ, כאן מדובר ברכבים מיוחדים, תפורים למידות הלקוח ולצרכים שלו. 

״אנחנו רוצים להקים פס ייצור ל-200 רכבים בשנה״, אומר ירום. ״המטרה במהלך אינה רק הפרויקט עם צה״ל, אלא לפתח את הייצוא של הכלים האלו. קו הרכבה ככל שהוא מוציא יותר כלים, כך הוא יעיל יותר. אנחנו נכנסים לשיווק מואץ של הכלים האלו בעולם. ״

אתה לא חושב שזה מאתגר לשים תג של 200 רכבים בשנה שחלקם הגדול לייצוא? 
״בשונה מרכבי בט״ש שזה שוק רווי בעולם, ברכבים ליחידות מיוחדות מדובר בשוק עם ביקושים תמיד. הרכבים שאנו מציעים ייחודיים בעולם. אולי למרצדס יש גרסה מסוימת שמתחרה באחד הרכבים. גם לא בטוח שזה תפוזים לתפוזים״, מסביר ירום. 

תחזוקה
על פי ירום, ההסכם עם צה״ל כולל גם תחזוקה לשנים קדימה. ״מטבע הדברים, אלו רכבים מיוחדים שנוסעים פחות מרכבי בט״ש וחלקם מאוחסנים בימ״חים ליום פקודה. אנחנו מספקים לצבא את חלקי החילוף״, מסביר ירום. 

בלתי מאויש? 
תעשייה אווירית פועלת כבר שנים בתחום היבשה מול צה״ל לפיתוח כלים בלתי מאוישים קרקעיים מסוגים שונים. חלקם נכנסו לשירות מבצעי וחלקם נשארו בשלב האב טיפוס. בהקשר הרכבים ליחידות מיוחדות, עולה השאלה אם ישנה כוונה לפתח להם קיט בלתי מאויש. 

״הרכבים המדוברים אינם כוללים יכולות בלתי מאוישות היות שהצבא לא רצה. אנחנו בכל מקרה מתכננים להתאים להם גם קיט לא מאויש בעתיד״, אומר ירום. 
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית