בגלל סיפור הסוהרות בסדיר: צה״ל מקים גוף מטכ״לי חדש בפיקוד אלוף משנה

לאחר הסערה הציבורית סביב טענת הספסור בסוהרות בסדיר, בצה״ל עשו עבודת בית והגיעו למסקנה שצריך גוף מטכ״לי חדש שיטפל בחיילים המשובצים מחוץ לצבא

תמונה: דובר צה״ל 

היום (ב') הציג רח"ט תומכ"א, תא"ל אמיר ודמני את מסקנות הוועדה בנושא יחידות שמחוץ לצה"ל בוועדת החוץ והביטחון בכנסת. 
 
באוקטובר 2021, הורה ראש אגף כוח האדם על הקמת צוות מיוחד בראשות תא"ל במיל' גיא חסון לבחינת תהליך הגיוס, הליווי ותנאי השרות של החיילים המשרתים מחוץ ליחידות צה"ל ובדגש על המשטרה ושרות בתי הסוהר, כל זאת מתוך אחריות מרחיבה של צה"ל כלפי משרתיו.

הוועדה מצאה כי ככלל, המשרתים והמשרתות בגופים מרוצים משיבוצם ובעלי מוטיבציה גבוהה לשרות. כמו כן, נמצא כי כלל הגופים בהן משרתים חיילים, מרוצים מתפקודם של החיילים ולרוב מממשים את אחריותם כלפי המשרתים. בנוסף, מצאה הוועדה כי קיים פער בחלק מהיחידות בתחומי הת"ש, הרפואה והיוהל"ם בהקשרי הבקרה והמעקב של צה"ל.

לאור זאת ומתוך אחריות מרחיבה למתגייסים לשירות חובה, הוחלט להקים גוף מטכ"לי צה"לי שבראשו יהיה אלוף משנה, כך שאותו הגוף יהווה כתובת עבור הגופים השונים ויהיה בעל סמכות לבצע בקרה על תנאי השירות ביחידות שמחוץ לצה"ל. 

בנוסף, לאור פערים שנמצאו באמנות השירות השונות, החליט ראש אגף כוח האדם ובהמלצת הוועדה לבצע הסדרה מחודשת במסגרתה יוגדרו בצורה ברורה גבולות האחריות על הפרט בין צה"ל לגופי הביטחון.

בתחום כוח האדם, מצאה הוועדה פער במעקב אחר תהליך שינוי השיבוץ של המשרתים בשב"ס והודגש כי לכל חייל המשרת בארגונים מחוץ לצה"ל אפשרות להגיש טופס שינוי שיבוץ דיגיטלי אשר מגיע באופן ישיר לאגף כוח האדם לצרכי בקרה ומעקב.

בתחום היוהל"ם, מצאה הוועדה כי ההתנהלות בגופים השונים הינה תקינה ומאפשרת אווירת דיווח ראויה. הוועדה מצאה כי אירועים חריגים בתחומים אלה מטופלים בחומרה וברגישות. עם זאת, הוועדה סברה כי על צה"ל להיות מעורב יותר ולבצע הדרכה ובקרה בנושאים אלו בכלל גופי הביטחון שבהם משרתים בחובה.

במקביל לעבודת הוועדה מובילה יועצת הרמטכ״ל לענייני מגדר, תא"ל אלה שדו שכטמן, פורום למידה משותף עם כלל הממונות על תחום המגדר בגופי הביטחון השונים, לגיבוש נהלי עבודה סדורים ואחודים וליצירת מענה מקצועי, נגיש ומותאם לכלל המשרתים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית