פרשנות | אם ישראל רוצה תעשיית חלל, צריך להקים בארץ מתקן שיגורים אזרחי 

אלכס אורלובסקי מעמותת Space Port Israel טוען כי תעשיית חלל מפותחת במדינת ישראל דורשת בסיס שיגורים אזרחי לחלל

לאור התפתחות הטכנולוגיה וכניסה מאסיבית של חברות חדשות, מסחור מואץ של תעשיית החלל בכלל ותעשיית שיגורים בפרט, הקמת תשתית לשיגורי חלל אזרחיים היא דרישת השעה.

בישראל אין תשתית שיגורים אזרחית אלא צבאית בלבד. ניתן להקים כזו בהשקעה זניחה באמצעות שילובו של מתקן המראה ונחיתה אופקי בנמל התעופה הבינלאומי העתידי. 

מאחר שנמל התעופה הבינלאומי העתידי ייבנה לפי שיטה ה-BOT Build, Operate, Transfer  בניה, תפעול והעברה למדינה, יש לכלול היבטים של תחבורה בין יבשתית ושיגורי לוויינים בתכנון שדה תעופה חדש ומסמכי מכרז ה- BOT.

מתקן ההמראה והנחיתה אופקי ישמש מטוסי שיגור דוגמת וירג'ין גלקטיק ווירג'ין אורביט. מערכות אלה יכולות לשמש לשיגורי לוויינים קטנים ולניסויים מיקרו-כבידתיים ומדעיים, אך גם לתחבורה בין יבשתית PTP Point-to-Point.

הצורך בנמל החלל ויתרונותיו לישראל

היקף תעשיית החלל הפרטית הוא מאות מיליארדים של דולרים וצפוי לגדול בשנים הקרובות. שוויה לשנה כלכלת חלל גלובלית כפי שפורסם על ידי קרן החלל Space Foundation: כ-450 מיליארד דולר. נתון הזה עשוי להגיע ל-805 מיליארד דולר בתוך 10 שנים, וטריליון דולר בתוך 20 שנה.

בסיס שיגור מבצעי או נמל חלל יאפשר להפעיל טיסות מסחריות ולקבל נתח גדול יותר מההכנסות של מיליארדי דולרים.

נמל החלל ישרת את המדינה לטווח קצר וארוך. בהתחלה לתיירות חלל ושיגור לוויינים קטנים, מחקר מדעי ולאחר מכן עם פיתוח וחדירה לשוק של הדור הבא של כלי רכב חדשים, כמתקן לטיסות בין יבשתיות מאחר שטיסות אלו נמצאות מעבר לפינה. 

מכיוון שטיסות דורשות תמיכה ושירות טכניים, ייווצרו יכולות אחרות הקשורות לנמל החלל. רצוי כי נמל החלל יכלול פארק טכנולוגי לחברות הקשורות לחלל. קיום נמל החלל יהווה גורם משיכה עבור חברות להקמת מתקן ייצור או מו"פ בישראל שיגביר את פיתוח הטכנולוגיה ויצור מקומות עבודה.

ישראל היא אחת המדינות המעטות בעולם שנמצאת במועדון יוקרתי של מדינות בעלות יכולת לבנות, לשגר ולהפעיל לוויינים. נמל החלל יחזק את מעמדה של ישראל בתחום החלל.

נמלי חלל בנויים במהירות בארה"ב ולאחרונה בריטניה הודיעה על תוכניותיה לקיים נמל חלל מבצעי עד 2024. מדינות אחרות כמו איחוד האמירויות הערביות, יפן וקנדה פועלות באופן פעיל להקמת נמלי חלל במדינותיהן. 

הטבות נמל החלל לישראל

נמל חלל יהפוך את ישראל למיקום אטרקטיבי ביותר באזור מזרח אירופה, מזרח תיכון ואפריקה עבור מפעילי מטוסי חלל, כמו גם עבור ייצור ושירותים נלווים. מקורות מימון יכולים לבוא מהשקעות הממשלה ושל חברות מסחריות.

עם זאת, אם הממשלה רוצה שישראל תהפוך למרכז תעשיית חלל, סביר להניח שיהיה צורך במימון ממשלתי עיקרי. 

המיקום המתאים בישראל לשיגור אנכי במסלול לא קוטבי הוא אתר השיגור הקיים פלמחים. אתר נוסף, המתאים לשיגורים קוטביים דרומה, כפוף לתוצאות הסקר ההיתכנות, הוא אתר השיגור שדמה, המופעל כיום על ידי רפאל.

הקמת אתר שיגור אזרחי ורטיקלי למסלולים קוטביים צריכה להיבדק בלהתבסס בהבנות שקטות עם מדינות האזור והתחשבות בבטיחות כיוון השיגור.

חלופה אחרת היא למקם אתר שיגור אנכי בים, אשר בשל הקריטריונים המבצעיים המוגבלים לשיגור אנכי למסלול, עשוי להיות ממוקם בים על פלטפורמה ניידת כמו Sea Launch Odyssey או נייחת.

קיימות גם אופציות אחרות כמו שיגור מספינה דוגמת OFFSHORE SPACEPORT alliance הגרמנית ונחיתה בים או ביבשה של ספייס איקס.

אולי יעניין אותך גם