פרשנות | האם צפויה מערכה ימית חדשה בעזה?

מאז מבצע ״שומר החומות״, השקיע הארגון בשיקומו ובפיתוח יכולות נוספות של הקומנדו הימי, לרבות הצטיידות בכלי שיט מהירים – סירות ואופנועי ים, אשר יאפשרו לו ביצוע פשיטות מהים אל היבשה ביישובי ישראל הסמוכים לגבול

פרשנות | האם צפויה מערכה ימית חדשה בעזה?

hamas.ps

גורמים בחמאס פרסמו בימים האחרונים, כי בקרוב צפוי הארגון להפעיל מערכה ימית חדשה, בניסיון לשבור את ה"מצור" הימי שהטילה ישראל על עזה. 

ארגון הטרור החל באיגודם של גורמי טרור מהאזור כולו, כולל חיזבאללה, פעילי חמאס מדרום לבנון, המיליציות הפרו-איראניות מסוריה ועיראק, המורדים החות'ים מתימן וכמובן פעילי חמאס מתוך ישראל. גורמים אלו מכונים בארגון "ציר ירושלים".

"ציר ירושלים", נועד להוביל לאינתיפאדה חדשה, שהחלה כבר למעשה בשטחי ישראל, הגדה ומזרח ירושלים, וצפויה לעבור גם לרצועת עזה. מטרתו של הציר לשחרר את ירושלים ומסגד אל-אקצה. לאור המהומות האחרונות שהחלו בחודש הרמאדן בשטחי הגדה וישראל, צובר חמאס ביטחון, בתופסו את תגובתה של ישראל כאקט של חולשה. 

ארגון החמאס משקם את כוחו מאז סיומו של מבצע "שומר החומות". הארגון חזר לשקם את מערך מנהרות התקיפה וההגנה שלו, להצטייד במגוון רחב של אמצעי לחימה לרבות ברקטות ארוכות טווח, מדויקות יותר וקטלניות יותר כמו גם שהוא ממשיך להצטייד טילי כתף נגד מטוסים, מערכי רחפנים וכלי טיס בלתי מאוישים, וככל הנראה מצטייד אף בהפתעות חדשות ונוספות. 

במקביל משקם הארגון את היחידות המיוחדות שלו, בראשם את יחידות הסייבר והקומנדו הימי. הקומנדו הימי של חמאס ספג אבדות ומכות קשות במבצע "שומר החומות" ולאחריו.

מאז השקיע הארגון בשיקומו ובפיתוח יכולות נוספות של הקומנדו הימי, לרבות הצטיידות בכלי שיט מהירים – סירות ואופנועי ים, אשר יאפשרו לו ביצוע פשיטות מהים אל היבשה ביישובי ישראל הסמוכים לגבול ואף לבצע פיגועי ראווה בספינות חיל הים ובתשתיות הלאומיות הקריטיות בים ובקרת החוף.

אחת מהמשימות המרכזיות והראשונות של "ציר ירושלים" תהיה לפרוץ את המצור הימי של ישראל על רצועת עזה. 

לשם כך יכול לפעול הארגון במספר מישורים, הראשון שבהם הוא בארגונם של משטי מחאה, דוגמת אלו שהובלו על ידי ה- IHH הטורקי במשט המרמרה. משטים אלו יש בהם אפקט תעמולתי רב ערך לחמאס מול האוכלוסייה המקומית אך גם מול העולם כולו. 

במישורים האחרים חמאס יכול לפעול באמצעות תקיפות קומנדו איכותיות מול מטרות בחוף הישראלי, פיגועי התאבדות על כלי שיט ישראליים או חדירות לשטח ישראל וביצוע פיגועי מיקוח. 

גם מערך הרקטות המדויקות ואולי אף טילי חוף-ים המצויים ברשותו, עשויים לשמש את הארגון לפגיעה במטרות ימית ובנמלי ישראל. פגיעות כאלו ישבשו לתפיסתו של הארגון את פעילותו של חיל הים מחד, ומאידך יגרמו להשבתתו של נמל אשדוד ולפגיעה בעורף הכלכלי והמסחרי של ישראל. 

חיל הים וקהילת המודיעין כולה נדרשים להיערך מבעוד מועד לתרחישים השונים של מערכה ימית, כולל משטי מחאה, אשר עלולים להיות מופעלים כנגד ספינות חיל הים והתשתיות הקריטיות של מדינת ישראל בים ולאורך החוף. 

אולי יעניין אותך גם