השגריר לבנון מלבנון בסיום סוער במצרים

יצחק (אייזיק) לבנון, בעין הסערה, סודות דיפלומטיים, ידיעות ספרים, 2022
 

השגריר לבנון מלבנון בסיום סוער במצרים

באדיבות ידיעות ספרים

תארו לכם ילד שגדל בבית בו האם מוגדרת 'מאטה הארי של המזרח התיכון'. בהיות אייזיק בן שלוש החלה אימו להבריח נערים יהודיים צעירים מבירות וסוריה לגבול ישראל. זו הייתה שולה כהן- קישיק, אימו של אייזיק, לימים שגריר ישראלי.                    

שולה כהן ילידת ירושלים נישאה ליהודי אמיד מביירות. בשנות המנדט החלה להציל נערים יהודיים מסוריה ולבנון ולהבריחם לישראל דרך מטולה. בשלב מסוים, עם החמרת המצב הפוליטי בלבנון, דאגה לשגר בסתר גם את שני בניה הגדולים לישראל.

שולה נתפסה ונשפטה לעשרים שנה מאסר. היא שוחררה לאחר מלחמת ששת הימים בחילופי שבויים בתום שש שנים ארוכות וקשות בכלא. בנה יצחק מתאר כי הפעילות בבית זה, עם דמותה הדומיננטית של אימו, השפיעה מאד על חייו ועל האהבה לישראל.

בבית למד שני דברים חשובים: נאמנות למשפחה ולמדינת ישראל והצורך לרכוש השכלה. בגיל 18, לאחר שאמו ואביו נאסרו, הפך אייזיק לראש המשפחה בעל כורחו. 

הסערות שפקדו אותו בילדותו עיצבו את דמותו כדיפלומט והטביעו בו חותם. הן לימדו אותו לנתב דרכו בעולם חשאי בתבונה בלתי שגרתית. משפחתו של אייזיק הגיעה לישראל ב-1967, והוא בן 23.

את חייו המקצועיים פתח כעוזר בלשכתו של טדי קולק, ראש עירית ירושלים ("עבודה בצילו של ענק"). לאחר קורס הצוערים במשרד החוץ הוא מלא שליחויות דיפלומטיות לאורך 40 שנה.  

דרכו בשירות החוץ החלה בוונצואלה, נמשכה בצרפת והגיעה לשיאה במצרים. בפריז ובקהיר היו לו מצבים שבהם זוהה כ"בנה של שולה המרגלת" והצליח להתגבר בזכות התושייה שהתחשלה אצלו משך השנים. 

בשנת 2009 בהיותו שגריר ישראל בקהיר הגיש את כתב ההאמנה לנשיא מובראכ בטקס שבו נשא דברים בערבית שוטפת. בסיום דבריו הוצא למרפסת המשקיפה לחצר ארמון הנשיאות ודגל ישראל הונף על רקע נגינת "התקווה".

בספטמבר 2011 בהפגנות ההפיכה בככר תחריר התקיפו אלפי מצרים את השגרירות הישראלית. השגריר, יצחק לבנון, והצוות הקטן שנשאר בשגרירות לאחר פינוי משפחות הדיפלומטים, חולצו במבצע אבטחה רגיש בהתערבות הנשיא אובמה.

במטוס חיל האוויר הוטסו מקהיר. סיום שירותו הדיפלומטי בסערה זו בקהיר התאים לילדותו הסוערת בביירות.

זה ספר מרתק על אירועים היסטוריים מודרניים במזרח התיכון ממבט עיניו של שגריר, שנולד בארץ ערבית ומכיר את התרבות מקרוב.