דוח קאוצ'בייס חושף: ההשקעה בטרנספורמציה דיגיטלית בקרב ארגונים בישראל צפויה לגדול ב-47% במהלך השנה הקרובה

לפי ממצאי הדוח, פרויקטים של טרנספורמציה דיגיטלית מובילים לשיפור, אך ארגונים עדיין בזבזו בממוצע 4.12 מיליון דולר על פרויקטים שנכשלו, התעכבו או הוקטנו בהיקפם

צילום: אלון רון

קאוצ'בייס, ספקית בסיסי נתונים מודרניים עבור יישומים ארגוניים, פרסמה את תוצאות הסקר השנתי של החברה, בנושא טרנספורמציה דיגיטלית בארגונים. הסקר הגלובלי נערך על ידי חברת המחקר Vanson Bourne בקרב 650 מקבלי החלטות בתחום ה-IT בארגונים המעסיקים 1,000 עובדים ומעלה בארה"ב, אנגליה, צרפת, גרמניה, ספרד, איטליה, טורקיה וישראל.  

הסקר מצא כי למרות האתגרים של השנתיים האחרונות ארגונים חוו התקדמות משמעותית בזכות הטרנספורמציה הדיגיטלית. 79% מהארגונים השיגו שיפורים משמעותיים, טרנספורמטיביים או אפילו מהפכניים בחוויית משתמש הקצה באמצעות טרנספורמציה דיגיטלית, לעומת 73% בשנת 2019 ו-72% בשנת 2020.

ממצאי הדוח מראים כי גם התחזית לשנים הבאות אופטימית – בממוצע, ארגונים מתכננים להגדיל את ההשקעה שלהם בטרנספורמציה דיגיטלית ב-46% במהלך 12 החודשים הבאים, כאשר בישראל ההשקעה צפויה לעלות ב-47%.

תחזית ההשקעה בטרנספורמציה דיגיטלית – בכל אחת מהמדינות שנסקרו ונתון עולמי

לפרויקטים של טרנספורמציה דיגיטלית יש יתרונות רבים. למשל, מעל ל-40% ממנהלי ה-IT בישראל שהשתתפו בסקר, מדווחים כי הפרויקטים הביא לעלייה בפרודוקטיביות העובדים. אחרים דיווחו על הליכי עבודה יעילים יותר (כמעט 40%) ועל יכולת טובה יותר להגיע ללקוחות וביותר ערוצים (כמעט 40%).  

יחד עם זאת, האתגרים עדיין קיימים והארגונים צריכים להיות מודעים אליהם. 81% מהארגונים העידו על פרויקטים של טרנספורמציה דיגיטלית שנכשלו, סבלו מעיכובים או הוקטנו בהיקפם בשנה האחרונה, בעלות ממוצעת של 4.12 מיליון דולר. בישראל, העלות הממוצעת לפרויקטים שנכשלו היא 3.89 מיליון דולר לארגון.

כמו כן, 82% מהמשיבים ציינו כי נמנעו מעיסוק בפרויקטים של טרנספורמציה דיגיטלית שרצו ליישם עקב גורמים כמו מחסור במשאבים או כספים (26%), מחסור במיומנויות הדרושות לאספקת הפרויקט (24%) או המורכבות הכרוכה בהטמעת טכנולוגיות (23%).

ההשלכות של פרויקטים כושלים עלולות להסתכם לא רק בבזבוז כספים. 55% מהארגונים אשר סבלו מבעיות בפרויקטים של טרנספורמציה דיגיטלית, נאלצו לדחות את היעדים האסטרטגיים שלהם בשלושה חודשים או יותר או לאפס אותם לחלוטין. בישראל, הנסקרים דיווחו כי קרוב ל-60% מהיעדים האסטרטגיים שלהם נדחו לתקופה העולה על 3 חודשים. 

השלכות פוטנציאליות נוספות של אי עמידה בקצב שזוהו על ידי המשיבים כוללות אובדן צוות בעל ערך למתחרים חדשניים יותר – בין אם ב-IT (41%) או בתחומים אחרים של העסק (40%). בנוסף, 31% מהמשיבים הודו כי הם נאבקים להשיג מימון או לעבור הנפקה מוצלחת; ו-26% ציינו את ההשלכות של סגירת העסק או השתלטות של המתחרים על העסק.

בישראל ההשלכה הכי נפוצה היא איבוד עובדים למקומות עבודה חדשניים יותר (כמעט 50%), אחריה היא הקושי בהבטחת סבב השקעות מוצלח (מעל ל-40%) ואיבוד רלוונטיות בשוק (40%).

הלקחים שנלמדו

לשנתיים האחרונות הייתה השפעה מהפכנית על צוותי ה-IT. כ-95% מהמשיבים הטמיעו או חקרו הזדמנויות של טרנספורמציה דיגיטלית שלא היו מציאותיות בסוף 2019 – החל מעבודה היברידית (קרוב ל-47%), מעבר לענן (46%), החלפת טכנולוגיה ותהליכים ישנים (42%), שינוי אופן הפעולה של העסק (36%) ויצירת הצעות עסקיות חדשות (35%).

ממצאים נוספים כללו: 99% מהארגונים הפיקו לקחים מהמגפה: כולל החשיבות של תמיכה בעבודה מרחוק ובעבודה היברידית (45%); הצורך בהשקעה ומחקר מתמשכים בטכנולוגיות של טרנספורמציה דיגיטלית (41%); וכיצד לערב בצורה טובה יותר את העסק הרחב באסטרטגיית הטרנספורמציה הדיגיטלית (34%).

יחד עם זאת, בעוד שמשתתפי הסקר ברחבי העולם העידו כי לאופן התגובה למגפת הקורונה יש השלכות ארוכות טווח בנוגע לגישה של ארגונים ל-IT (40% בממוצע), בישראל לא התרשמו מהמגפה באותה הצורה ורק 10% מהמשיבים סבורים כי יש למגפה השלכות לטווח הארוך.

תגובה למגפת הקורונה

סדרי העדיפויות של ההשקעות השתנו בהשוואה לשנת 2019: בעוד שהאבטחה עדיין נמצאת בראש סדר העדיפויות של ארגונים – והעבודה ההיברידית קיבלה דחיפה משמעותית.

המודרניזציה של הטכנולוגיה הקיימת בארגונים (טכנולוגיות מסורתיות) כבר לא נמצאת בעדיפות, ואילו האימוץ של טכנולוגיות חדשות גדל. ארגונים מכירים בכך שהם זקוקים לכלים חדשים לחלוטין כדי להתמודד עם העתיד ולא לשדרג את הפתרונות הקיימים.

דרכי העבודה השתנו: 88% מהמשיבים אמרו כי יעדי הטרנספורמציה הדיגיטלית שלהם השתנו מהותית במהלך השנתיים האחרונות; 95% האיצו את אסטרטגיות המודרניזציה של היישומים שלהם;

90% שינו את הדרך שבה הם מתקצבים את הטרנספורמציה הדיגיטלית; ו-93% אמרו כי פרויקטים של טרנספורמציה דיגיטלית במהלך השנתיים האחרונות מייצגים שינויים קבועים באופן שבו העסק שלהם פועל.

התמקדות במשתמשי הקצה: 88% מהמשיבים אמרו כי הפרויקטים שלהם בתחום הטרנספורמציה הדיגיטלית הונעו יותר משינויים בהתנהגות המשתמשים מאשר יצירת הזדמנויות עסקיות חדשות.

"קיימת התקדמות ברורה בשאיפות הטרנספורמציה הדיגיטלית של ארגונים במהלך 12 החודשים האחרונים ויש עוד עתיד מזהיר לפנינו", אמר ליאור תגור, מנכ"ל קאוצ'בייס ישראל.

"באופן אידיאלי, אנחנו נתחיל לראות ארגונים אשר מיישמים פרויקטים ורעיונות שקודם לכן לא נחשבו אפשריים. כדי שזה יהפוך למציאות, ארגונים צריכים להפיק לקחים מהשנתיים האחרונות ולהתמודד עם האתגרים העומדים בפניהם או שחלק גדול מההשקעה העתידית שלהם עלול להתבזבז".

תגור הוסיף כי, "כדי להצליח, צוותי ה-IT זקוקים לתמיכה מהעסק כולו, הקצאת משאבים ואת המיומנויות והטכנולוגיה הנכונות. החל מאימוץ הענן ועד לניצול מיטבי של נתונים עם תשתיות תומכות מתאימות. ארגונים אשר יכולים לעשות שימוש בטכנולוגיות חדשות, יהיו במקום הטוב ביותר כדי להצליח".     

קראו את ממצאי הדוח המלאים של קאוצ'בייס כאן

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית